Politie Haaglanden

Politie beter bereikbaar per telefoon

Haaglanden, 14-02-2006

De bereikbaarheid van Politie Haaglanden via het landelijk telefoonnummer 0900-8844 is vorig jaar duidelijk verbeterd. Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van het bureau Telan in opdracht van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. De callcentra van de 26 politiekorpsen in Nederland krijgen gemiddeld het rapportcijfer 8. Het telefooncentrum van Haaglanden behoort met een beoordeling van 8,4 tot de zes beste van het land.

Het onderzoek werd uitgevoerd in de laatste maanden van 2005. Het callcentrum werd niet alleen beoordeeld op het snel opnemen van de telefoon en het snel en doeltreffend doorverbinden, maar ook op de kwaliteit van de gesprekken. De telefoon in Haaglanden wordt in bijna 80 procent van de gevallen binnen 20 seconden opgenomen. De beller krijgt geen bandje te horen, maar wordt direct te woord gestaan.

De vakbekwaamheid en de hulpvaardigheid van de medewerkers wordt door Telan zeer positief beoordeeld. Ook de ruimte die bellers krijgen om hun verhaal te vertellen wordt als zeer goed beoordeeld. Toch zijn er ook bij Haaglanden nog punten, die verbeterd kunnen worden, zoals het stellen van gerichte tegenvragen, het samenvatten van informatie en het aangeven op welke termijn de beller actie van de politie kan verwachten. Maar ook op deze punten was er al sprake van verbeteringen ten opzichte van 2004, toen de beoordeling van Haaglanden op 7,0 uitkwam.