MARIN verricht diepgaand onderzoek naar ramp met Estonia

Marin

Veiligheid met passagiersschepen opnieuw onder de loep

Er gaat nieuw onderzoek plaatsvinden bij onder andere MARIN naar het vergaan van de veerboot Estonia. In september 1994 zonk dit schip op de Oostzee tijdens de oversteek van Tallinn naar Stockholm. Ten minste 850 mensen kwamen hierbij om het leven. Ondanks het officiële onderzoeksrapport dat was uitgebracht naar aanleiding van dit ongeluk zijn er vragen gebleven over de oorzaken en het proces van kapseizen en zinken. Verschillende theorieën doen nog steeds de ronde over de ware toedracht.

Het Zweedse overheidsagentschap VINNOVA besloot onlangs internationaal onderzoek te financieren om het zinkgedrag van de Estonia grondig te onderzoeken. De verkregen inzichten moeten leiden tot een definitief oordeel over de toedracht van de ramp en zullen gebruikt worden voor de verbetering van de veiligheid van bestaande en nieuwe passagiersschepen. Het onderzoek, dat in totaal 2 jaar gaat duren, is toegewezen aan twee onafhankelijke, internationaal toonaangevende consortia.

MARIN maakt deel uit van het eerste consortium, dat wordt gecoördineerd door het Zweedse collega-instituut SSPA in Gotenburg. Andere partners zijn het Ship Stability Research Centre (Universiteiten van Strathclyde en Glasgow) in Schotland en de Chalmers universiteit in Gotenburg. De totale projectomvang bedraagt 8 miljoen Zweedse kronen (865.000 euro).

Om de instroom en doorstroming van water door ruimtes, zoals hutten, dekken, trappenhuizen en machinekamer te onderzoeken, zal MARIN modelproeven uitvoeren met grote schaalmodellen van delen van de Estonia. Computersimulaties worden ingezet om het gedrag van het schip onder verschillende scenarios in golven en wind nader te bepalen en om daaruit de meest waarschijnlijke omstandigheden en redenen van het zinken te distilleren. De uitkomsten van dit onderzoek zullen voor de andere partners de basis vormen voor een eindoordeel over de toedracht van de ramp.

Een tweede studie (met een omvang van 324.000 euro) zal worden uitgevoerd door een Duits consortium bestaande uit Hamburgische Schiffbau Versuchsanstalt (Hamburg), Technische Universität Hamburg-Harburg en TraffGo HT (Duisburg).

MARIN
Het Maritiem Research Instituut Nederland (MARIN) behoort tot een van de vijf Grote Technologische Instituten (GTIs) in Nederland. Als Stichting maakt het deel uit van de Nederlandse publieke kennisinfrastructuur. MARIN streeft naar opbouw, toepassing en verspreiding van hoogwaardige technologische kennis om zo de concurrentiepositie van de Nederlandse maritieme sector te versterken.

MARIN heeft zich gespecialiseerd in het ontwikkelen en toepassen van hydromechanische technologie en draagt daardoor direct bij tot het optimaal en veilig functioneren van schepen en constructies op zee.

Einde persbericht