Productschap Diervoeder

14/02/2006

Eerste ervaringen met controle aan de poort bij diervoedertransport positief

Eerste ervaringen met controle aan de poort bij diervoedertransport positief
De eerste ervaringen met de nieuwe controlemethode bij wegtransporteurs van diervoeders zijn positief.

De controles vinden plaats aan de poort van diervoederfabrieken of andere laad- of loslocaties. Het Productschap Diervoeder (PDV) laat de controles uitvoeren zonder vooraankondiging, maar het (diervoeder)bedrijf heeft wel inspraak in de controlelocatie. Daardoor sluit dit goed aan bij de logistiek van het bedrijf. Zowel het diervoederbedrijf als de transporteur ondervindt zo minder vertraging of overlast van de controle.

De deelnemende diervoederbedrijven beoordelen de nieuwe methode als een goede aanvulling op hun eigen ingangscontrole. "Het blijkt dat de bedrijven het zien als een stimulans en aanscherping van hun eigen controle bij de `instroom' van hun grondstoffen. Tot dusver krijgen we enthousiaste reacties op de nieuwe methode", zegt Johan den Hartog van het PDV.

Begin dit jaar startte het PDV samen met Transport en Logistiek Nederland en certificatie-instelling ViaNorm BV met de proef. Ruim de helft van de in totaal 560 wegtransporteurs met een GMP-certificaat doet er aan mee. De proef heeft tot doel de voederveiligheid binnen het wegtransport te optimaliseren. Dit door effectievere controle van de laadruimte en (beladingvolgorde van) de vracht en mogelijk ook lagere controlekosten.

Tweede doel van de proef is voor het PDV dat de nieuwe aanpak van onaangekondigde controles gunstig uitpakt voor bedrijven met een GMP-certificaat. Hun concurrentiepositie verbetert in dat geval ten opzichte van wegtransporteurs die niet GMP-gecertificeerd zijn.

Bij de gangbare methode vindt controle bij het transportbedrijf plaats en deze audit duurt minstens een halve dag. Omdat de vrachtwagens veel op weg zijn, blijkt het vaak lastig de controle uit te voeren. De opzet is nu de controles vooral op drukke momenten bij laad- en loslocaties uit te voeren. Daardoor kan de certificatie-instelling er meerdere doen in korte tijd. De audit neemt dan ongeveer een half uur tot een uur in beslag.

De proef duurt een jaar. Bij een positief resultaat van de nieuwe methode met `poortcontrole', kan dit de standaard in het GMP+-certificatieschema diervoedersector 2006 voor wegtransport worden.