Gemeente Geldrop-Mierlo


AANSLAG GEMEENTELIJKE BELASTINGEN EN BESCHIKKING WOZ

Medio februari 2006 ontvangt u de aanslag gemeentelijke belastingen. Hierop staan zowel de gemeentelijke belastingen (onroerend zaakbelasting en hondenbelasting) als de WOZ-beschikking. De waarde van het object (die op de beschikking staat, is de waarde in het economische verkeer op de waardepeildatum 1 januari 2003 en wordt gebruikt als grondslag voor de aanslag onroerende zaakbelastingen 2006.

WAT IS ER VERANDERD?
Met ingang van 1 januari 2006 hoeven de gebruikers van woningen - zeg maar de huurders van een woning - geen onroerend zaakbelasting (OZB) meer te betalen. Bent u zowel gebruiker als eigenaar van een woning, dan betaalt u als eigenaar wel onroerend zaakbelasting. Voor eigenaren en gebruikers van niet-woningen verandert er niets. Tot deze groep behoren onder meer winkels, kantoren en bedrijven, maar ook stukken grond, weiland en bos. Zij krijgen beiden een aanslag voor de onroerend zaakbelasting.

Met ingang van 2006 kunt de aanslag via automatische incasso in tien termijnen betalen. Hiervoor heeft u zich kunnen aanmelden. Als u dit tijdig heeft gedaan, krijgt u geen acceptgiro's bij het aanslagbiljet en staat op de aanslag: `Deze aanslag niet betalen'.

WET WAARDERING ONROERENDE ZAKEN (WOZ) De WOZ bepaalt dat de waarde van een woning of bedrijf op 1 januari 2005 opnieuw getaxeerd moet zijn. Dit is een taak van de gemeente. Bij deze herwaardering geldt als waardepeildatum
1 januari 2003. Hieronder kunt u lezen hoe de gemeente de waarde opnieuw bepaalt, dus hoe de nieuwe WOZ-waarde tot stand komt.

VASTGOED- EN MARKTGEGEVENS Om de woningen te kunnen waarderen, verzamelt de gemeente eerst gegevens, die daarna worden gecontroleerd. Hierbij is er onderscheid tussen zogenaamde `vastgoedgegevens' en `marktgegevens'. Vastgoedgegevens zijn bijvoorbeeld gegevens over bouwjaar, oppervlakte, inhoud, adres, kadastrale aanduiding en ligging. Dit zijn factoren die medebepalend zijn voor de waarde van een object. De gemeente verzamelt en registreert ook alle marktgegevens, zoals verkoopcijfers, huur- en vraagprijzen in Geldrop-Mierlo. De verkoopgegevens komen van het Kadaster, een openbaar register. Daarnaast verzamelt zij gegevens via publicaties van makelaars, uit vaktijdschriften, kranten en het internet. Al deze marktgegevens koppelt de gemeente aan typen woningen of bedrijven en buurten. Gaat het bijvoorbeeld om een flat, portiekwoning, eengezinswoning, een vrijstaande villa of winkel? Of om een eengezinswoning of winkel in de Coevering, Braakhuizen of Mierlo? Vervolgens worden deze gegevens verder vergeleken en beoordeeld per woning of bedrijf. Hierdoor kunnen de marktontwikkelingen nauwgezet worden gevolgd. De WOZ-taxateur krijgt zo een objectief inzicht in de prijsontwikkeling van de onroerende zaken. Met behulp van vastgoed- en marktgegevens waardeert de WOZ-taxateur ieder object.

WAARDEBEPALING
Bij de waardebepaling van woningen zijn de taxatiedeskundigen uitgegaan van het bedrag dat een woning zou kunnen opbrengen op de peildatum (1 januari 2003). Hierbij gaan zij er vanuit dat de nieuwe eigenaren de woning na verkoop onmiddellijk in gebruik zouden kunnen nemen, dus zonder belemmeringen van andere zakelijke rechtenof een zittende huurder. Het gaat dus om de waarde van het object als het vóór de peildatum was verkocht onder de meest gunstige omstandigheden. Dit heet de vrije verkoopwaarde van het pand.

Per wijk worden alle panden onderzocht met het verkoopcijfer rond de peildatum. Panden met bruikbare verkoopcijfers, wat wil zeggen een verkoopcijfer van rond de peildatum 1 januari 2003 en representatief voor panden in een bepaalde buurt of voor een bepaalde categorie, worden gebruikt als referentieobjecten.

Taxateurs waarderen met behulp van deze referentieobjecten de overige panden. Zij gaan hierbij vakkundig te werk. Elke woning wordt onderbouwd met drie verkoopcijfers danwel de waarde van vergelijkbare objecten die weer gerelateerd zijn aan eerdere verkoopcijfers.

Welke objecten dat zijn, kunt u bekijken op uw taxatieverslag. Dit kunt u inzien via www.geldrop-mierlo.nl Via de button `Digitaal loket' komt u in het inlogscherm. Na het inloggen kunt u een keuze maken `mijn WOZ', dan komt u bij de vastgestelde WOZ-objecten. Kies het object. Via `bekijken' komt u bij de taxtiegegevens. U kunt een taxatieverslag ook telefonisch aanvragen bij de afdeling Belastingen via telefoonnummer (040) 289 39 48.

AANSLAG GEMEENTELIJKE BELASTINGEN OVER 2006 Op het aanslagbiljet vindt u naast de WOZ-beschikking de aanslagen voor de onroerend zaakbelastingen en de hondenbelasting. Ten opzichte van 2005 zijn er de volgende verschillen:
1. Er wordt geen gebruikersbelasting voor woningen meer geheven.
2. U kunt via automatisch incasso in meerdere termijnen betalen. U kunt de gemeente machtigen om de aanslag in termijnen van uw rekening af te schrijven.

ONROEREND ZAAKBELASTING
Van de eigenaren van de onroerende zaken in de gemeente wordt een belasting geheven, gebaseerd op de economische waarde/WOZ-waarde van de onroerende zaak. Daarnaast wordt van gebruikers van niet-woningen (zoals bedrijven en kantoren) een belasting geheven gebaseerd op diezelfde economische waarde/WOZ-waarde.

HONDENBELASTING
Heeft u één of meer honden, dan betaalt u daarvoor belasting. Ook het in bezit, ter verzorging of onder toezicht hebben van één of meer honden, valt onder deze belastingsoort. De hondenbelasting wordt opgelegd aan de belastingplichtige. Eenmalig moet aangifte worden gedaan van één of meerdere honden. Een aangifteformulier kunt u opvragen bij de afdeling Financiën en Personeel Beheer/Belastingen of ophalen bij de balie van het gemeentehuis aande Hofstraat. Na ontvangst van uw aangifte ontvangt u een hondenpenning. Bij wijziging van de hondenbelasting (afmelding vanwege het niet meer houden van een hond of bij verhuizing buiten de gemeente) moet u dit melden. Ook moet u de hondenpenning inleveren bij de afdeling Financiën en Personeel Beheer/Belastingen, waarna u eventueel minder hondenbelasting betaalt of een deel van de belasting wordt teruggeven.

BEZWAAR
Tegen de WOZ-beschikking en de aanslag gemeentelijke belastingen kunt u bezwaar maken. Voor het indienen van een bezwaarschrift is in de wet een termijn gesteld van zes weken na de dagtekening van het aanslagbiljet/WOZ-beschikking. Het bezwaarschrift moet u schriftelijk indienen bij de Heffingsambtenaar, Postbus 10101, 5660 GA Geldrop. Geeft u duidelijk aan waarom u het niet eens bent met de vastgestelde waarde.
Als u in 2005 al bezwaar heeft gemaakt tegen de WOZ-waarde, dan kunt u wel een nieuw bezwaar indienen, maar zonder nieuwe feiten zal de uitkomst hetzelfde zijn als in 2005. Kleine verschillen (in m², m³, dakkapellenen dergelijke) hebben geen invloed op de vastgestelde WOZ-waarde. Er zijn namelijk wettelijke grenzen vastgesteld voor de minimale afwijking ten opzichte van de vastgestelde waarde. Deze grenzen staan in onderstaande tabel:

waarde is meer dan maar niet meer dan percentage afwijking afwijking ten minste
EUR ............. EUR 200.000 5% EUR ......... EUR 200.000 EUR 500.000 4% EUR 10.000 EUR 500.000 EUR 1.000.000 3% EUR 20.000 EUR 1.000.000 EUR ............ 2% EUR 30.000

U kunt verder bezwaar maken als u op 1 januari geen eigenaar of gebruiker was van het pand dat op de aanslag/WOZ-beschikking genoemd is. Het bezwaarschrift is voorzien van:
- naam en adres van de indiener;
- de dagtekening;
- een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht. Op www.geldrop-mierlo.nl kunt u meer informatie vinden over het aantekenen van bezwaar. Voor alle duidelijkheid wijzen wij u er op dat u verplicht bent om te betalen, ook al heeft u een bezwaarschrift ingediend. Als uw bezwaarschrift gegrond wordt verklaard, ontvangt u het te veel aan overgemaakte geld terug. Als u uitstel van betaling wenst,vraagt u dit schriftelijk aan bij de invorderingsambtenaar van de gemeente Geldrop-Mierlo, Postbus 10101, 5660 GA Geldrop. U krijgt alleen uitstel van betaling voor het gedeelte van het bedrag dat volgens u foutief is.

KWIJTSCHELDING VAN BELASTINGEN Als uw financiële positie zo slecht is en ook zal blijven, dat u de aanslag niet of slechts met zeer veel moeite kunt betalen, is het mogelijk een verzoek in te dienen om de belastingen geheel of gedeeltelijk kwijtgescholden te krijgen. Zo'n verzoek dient u in bij de afdeling Financiën en Personeel Beheer, Postbus 10101, 5660 GA Geldrop. Bij de recepties van het gemeentehuis en de locatie Mierlo is hiervoor een vragenformulier verkrijgbaar. Dit formulier wordt pas in behandeling genomen als het volledig is ingevuld en is voorzien van de gevraagde bijlagen. Als u al kwijtschelding heeft aangevraagd voor rioolrecht of voor de afvalstoffenheffing, hoeft u niet nogmaals een kwijtscheldingsformulier voor de OZB in te vullen. Bij de afhandeling van uw verzoek zal ook de aanslag OZB worden meegenomen. Als u de laatste twee achtereenvolgende jaren al kwijtschelding heeft gekregen, hoeft u geen nieuw kwijtscheldingsverzoek in te dienen. U krijgt dan automatisch bericht.

OVERIGE INFORMATIE
Als de informatie op de bijsluiter en de informatie op de website niet geheel duidelijk is, mag u uiteraard altijd contact opnemen met de afdeling Financiën en Personeel Beheer/Belastingen, telefoon (040) 289 39 48.
De eerste week na het verzenden van de aanslagen krijgt u op maandag tot en met vrijdagochtend bij de publieksbalie in het gemeentehuis in Geldrop antwoord op uw vragen. Daarnaast kunt u voor terecht bij de afdeling Financiën en Personeel Beheer/Belastingen op de locatie Mierlo.
OneStat.com Web Analytics