Ingezonden persbericht


PERSBERICHT 14-2-2006

=====================

Valentijnsdag online geen commercieel festijn

Valentijnsdag wordt door de niet-romantici beschouwd als een groot commercieel feest. De winkels liggen vol met cadeaus waarmee je je geliefde op deze speciale dag kan plezieren en verrassen. Ook op radio, televisie en in de krant kun je niet om Valentijnsdag heen. Maar online is er geen Valentijnsgeweld te bespeuren.

Online onderzoeksbureau Netprofiler heeft onderzocht dat van de bijna 500 bannercampagnes die gestart zijn op en in de twee weken voor Valentijnsdag er slechts 16 in het teken staan van Valentijn. De belangrijkste groepen adverteerders waren sites om een kaartje te versturen (Hallmark, Greetz, Rocks'), sites voor een romantisch uitje (Holland Casino, Center Parcs, Leukedingendoenbon) en enkele radio en tv zenders (RTL FM, Sky Radio, MTV). Opvallend is dat de datingsites niets speciaals doen met de Valentijn.

Ook in de zoekmachines zijn Valentijn adverteerders niet in grote getale aanwezig. Wanneer bij Google wordt gezocht op het woord 'Valentijn' verschijnen op Valentijnsdag zelf iets minder dan 30 advertenties. Slechts een derde van de advertentieteksten is specifiek op Valentijnsdag gericht en bij slechts zes adverteerders is op de landingspagina iets terug te vinden over Valentijnsdag. De Valentijnsadvertenties in de zoekmachines zijn met name gericht op cadeaus voor Valentijnsdag, zoals bloemen, geuren of sieraden, of bieden een romantisch uitje, zoals een weekendje weg of een etentje.

TAPPS en Mailmedia, de marktleiders op het gebied van opt-in e-mail, verstuurden in de afgelopen dagen totaal slechts één Valentijns campagne.

Frans Appels, directeur van Netprofiler: "Valentijnsdag wordt op internet nog niet commercieel uitgebuit, zoals wel gedaan wordt in winkels, in de krant en op de radio. De e-commerce sites missen hiermee een kans op een extra verkoopmoment. Online is voor veel adverteerders nog niet opgenomen in de mediamix. Dat zal de komende jaren zeker gaan veranderen."

Netprofiler is een online marketing bureau gespecialiseerd in het meten en verbeteren van online resultaten van haar klanten. Voor diverse uitgevers en (financiele) dienstverleners zoals Reed Business, VNU, Robeco en Rabobank brengt Netprofiler de online advertising markt in kaart en adviseert zij over webanalytics, usability en website conversie. Netprofiler is opgericht in 2002 en is gevestigd in Amstelveen.