AutoRai

Kia Magentis nieuw alternatief in de business class

(2/16/2006)
Kia introduceert een belangrijke nieuwkomer in het zakelijke segment: de compleet nieuwe Magentis. Zonder overdreven uiterlijk vertoon en juist boordevol aangename uitrusting. Met zijn hi-tech onderstel en ruime keus in krachtige motoren en transmissies is de Magentis een zeer luxueuze zaken-sedan met sportieve aspiraties.

Het marktsegment waarin de Magentis zich een belangrijke positie zal verwerven, is licht dalend in Europa. In Nederland is het totale D-segment goed voor 17.% van de totale automarkt.

De belangrijkste rivalen voor de Kia Magentis in de middenklasse zijn de Toyota Avensis, Mazda 6, Peugeot 407, Hyundai Sonata, Nissan Primera en Opel Vectra. De Magentis wordt gebouwd in de Hwasung 3 fabriek in Korea, direct naast de meer uitgesproken Kia Opirus.

Met de compleet nieuwe Magentis is een duidelijke sprong voorwaarts gemaakt op het gebied van design, techniek, comfort en prestaties. De Magentis die vanaf begin 2006 geleverd wordt, geeft in elk opzicht blijk van de vooruitstrevende filosofie die recentelijk gestalte kreeg in de Picanto, Sportage, Cerato en Rio. Elke Kia is door-en-door modern met aantrekkelijk design en een hi-tech onderstel. De Magentis oogt meteen al âcleanâ en dat is nog maar het begin. Ingewikkelde versieringen zijn door de intelligente eenvoud van de lijnvoering geheel overbodig.

De designteams hebben zich geconcentreerd op klantvoordelen in zeven kerngebieden:
Styling â moderne, strakke vormen met dynamisch profiel en stabiel-sportieve achterkant.
Comfort â meer hoofd, been en schouderruimte, zitcomfort op topniveau plus een groter bagagecompartiment.
Veiligheid â dubbele voor, zij en gordijnairbags, actieve hoofdsteunen voor en ESP.
Prestaties â krachtige nieuwe benzine en dieselmotoren. Weggedrag â europees afgestemde stuurreacties, wegligging, remmen en veercomfort.
Uitrusting â zeer rijke standaarduitrusting.
Kwaliteit â verbeterde bouwwijze, hogere specificaties van de uitrusting en geraffineerde NVH (Noise, Vibration & Harshness) = geluid, trillingen en hardheid.

Zitcomfort op topniveau
Vooral met het oog op Europese kopers is de conservatieve signatuur van de voorgaande Magentis radicaal afgeschud. Deze maakt plaats voor subtiele elegantie met eenvoudige lijnen die geen versiering behoeven.

De instap van de Magentis is vergemakkelijkt doordat de stoelen hoger zijn geplaatst én omdat de hoofdruimte is toegenomen. Het nieuwe koetswerk is 70 mm hoger, 15 mm breder en 5 mm langer dan zijn voorganger. De buitenafmetingen zijn nu 1,480 m hoog, 1,805 m breed en 4,735 m lang. Hiermee evenaart of verslaat de Magentis de meeste concurrenten in de middenklasse. De Magentis is tussen 8 en 51 mm hoger dan potentiële rivalen zoals de Mazda 6, Ford Mondeo, Peugeot 407 en VW Passat. In de 9% grotere bagageruimte passen nu gemakkelijk vier sets golfclubs.

Kia heeft speciaal voor de lange Europeanen stoelen ontwikkeld die alleen hier âen niet in de USA en eldersâ aangeboden worden. Deze bieden meer zijdelingse steun, zowel voorin als achterin, passend bij de snellere rijstijl die in Europa gebruikelijk is. Bovendien is de ondersteuning van de bovenbenen verlengd. Zowel de hoogte als de diepte van de stoel zijn verstelbaar. De hoofdruimte op de voorste zitplaatsen is méér dan een volle meter boven de zitting. Het stuurwiel is zowel in hoogte (radiaal) als ook in diepte (axiaal) verstelbaar. Daarnaast is de 2.7 V6 uitvoering voorzien van elektrisch verstelbare pedalen. Hiermee kunnen kleinere en juist grotere bestuurders in dezelfde auto allebei een perfect ontspannen zitpositie innemen. De positie van de heup is hoger dan in de voorgaande Magentis,dit maakt instappen en uitstappen makkelijker en geeft de inzittenden bovendien meer uitzicht op de weg en het overige verkeer. De hoofdsteunen van de voorstoelen zijn actief; dit wil zeggen dat zij bij een botsing van achteren naar het hoofd toe bewegen om het risico van whiplash (zweepslag) van de nek te beperken. De drie hoofdsteunen op de achterbank zijn in hoogte verstelbaar.

Verder is er voor Europa een nieuwe kleurstelling die afwijkt van de mondiale gewoonte om beige en grijs aan te bieden. De sportievere keuze voor Europa is zwarte stof of zwart leder, afhankelijk van de uitvoering. De overige details van het interieur worden op deze keuze afgestemd. Er zijn in Nederland twee uitrustingsniveaus, aangeduid met EX en EX Luxe.

Comfort en prestaties op business class niveau
Uiteraard hebben Kia ingenieurs goed gekeken naar concurrenten in het D-segment. De resultaten hiervan zijn weinig verrassend: de Magentis werd langer, breder en hoger met de wielen verder naar buiten geplaatst. De verbeterde aërodynamica zorgt voor gunstigere cijfers voor brandstofverbruik en bovendien minder windgeruis. Een belangrijk deel hiervan wordt onzichtbaar bereikt. Achter de spoiler in de voorbumper loopt namelijk een volledige afdekking onder de motor door. En speciale âairflow deflectorsâ zorgen dat rond de brandstoftank minder luchtwerveling ontstaat.

De onafhankelijke wielophanging rondom is lichter, zodat de wielen bij hoge snelheid en slechter wegdek meer contact met de weg houden. De Magentis voelt hierdoor zekerder aan in kritische situaties. Bovendien kan de bestuurder desgewenst meer genieten van de toegenomen trekkracht en hogere topsnelheid. De tandheugel stuurinrichting is afgestemd op de Europese sportieve smaak: direct en exact, zonder nerveus te worden. Er zijn wielen tot 17-inch diameter mogelijk om deze kwaliteit volledig te benutten.

Het naspoor of caster (de hoek tussen de fusee en de verticale as) is vergroot van 3,5 naar 4,8 graden om de rechtuitstabiliteit te vergroten. De verdere geometrie van de wielophanging gaat rollen, duiken en steigeren tegen. Ook in snel genomen bochten, bij sterk afremmen en bij forse acceleratie blijft het koetswerk dus relatief vlak.

Het remsysteem is geheel overeenkomstig wat men in deze klasse mag verwachten: schijven rondom, vooraan geventileerd, en tenminste voorzien van vierkanaals ABS plus EBD (Electronic Brakeforce Distribution). De Magentis komt vanaf 100 km/h binnen slechts 44,6 m lengte tot stilstand.

ESP Electronic Stability Program is standaard op de 2.7 V6 EX Luxe automaat en optioneel leverbaar op de andere modellen. ESP gaat samen met TCS Traction Control System en BAS Brake Assist System.

De afstemming van de wielophanging, vering en demping is op een veilig en hoog niveau gebalanceerd tussen de comfortwensen van passagiers en de eventuele sportieve ambities van de bestuurder. De schroefveren bij de voorwielen zijn rondom de McPherson poten geplaatst en iets zijdelings verzet voor soepel aanspreken. Deze plaatsing heeft nauwelijks invloed op de besturing, die hierdoor licht en precies kan zijn.

De achterwielophanging is een multi-link systeem binnen een dwars geplaatst subframe, met dubbele bovenste draagarmen en langere onderste sleeparmen. Dit systeem is zo compact dat het grotendeels past binnen de 46 mm offset (bolling) van de wielen of direct daarnaast. Daarom noemt Kia dit een âin-wheel multi-linkâ.

Effectieve geluidsisolatie is slechts het sluitstuk van alle maatregelen die NVH (Noise, Vibration, Harshness) terugdringen. In de Magentis worden geluid en vibraties zoveel als mogelijk tegengegaan bij de bron: de motor en de wielophanging. Het windgeruis langs de deuren wordt buitengesloten door driedubbele deurrubbers. De hardheid van het onderstel is verregaand verminderd door isolatie op kritische plaatsen, zodat trillingen worden gesmoord in plaats van versterkt en/of doorgegeven.

Het automatisch geregelde climate control systeem heeft een variabel werkende compressor met vier belangrijke voordelen. Er is geen schakelmoment dat de motorprestaties merkbaar beïnvloedt. De werkingsgraad van de compressor sluit nauw aan bij de comfortwensen van de inzittenden. Het brandstofverbruik vermindert en tenslotte is het systeem stiller. Een pollenfilter haalt het fijnste stof en stuifmeel uit de instromende lucht en bij ernstige luchtvervuiling âbijvoorbeeld in tunnelsâ schakelt het Air Quality Control System automatisch over op recirculatie van de interieurlucht.

Drie sterke, zuinige en schone Euro-4 motoren
Voor het eerst biedt de Magentis keuze uit zowel vier- en zescilinder benzinemotoren als een sterke en zuinige dieselmotor. Alle motoren voldoen nu al ruimschoots aan de toekomstige Euro-4 norm voor emissies.

De nieuwe viercilinder 2.0 Theta benzinemotor maakt gebruik van CVVT (Continuously Variable Valve Timing). Opmerkelijk genoeg wordt het brandstofverbruik verlaagd door superefficiënte thermische huishouding onder de motorkap, die de temperatuur rond de motor tot 9ºC verlaagt. Het koelsysteem van de motor neemt hierdoor minder energie weg. Bij 6.000 toeren per minuut heeft de 2.0 liter Theta-motor een vermogen van 103 kW of 144 pk beschikbaar, terwijl de trekkracht piekt op 189 Nm bij 4.250 toeren.

De 2.7 V6 Delta benzinemotor is ingrijpend herzien, met hogere prestaties en duurzaamheid bij lager benzineverbruik als doelstelling. Deze motor met vier bovenliggende nokkenassen geeft de Magentis zijn absolute topprestaties en biedt ook maximaal comfort voor de inzittenden. De V6 Mu heeft een drietraps VIS Variable Intake System dat de lengte van het inlaatkanaal aanpast aan het toerental van de motor. Net als de viercilinder benzinemotor heeft ook de V6 continu variabele verstelling van de kleptiming, alsmede elektronisch geregelde brandstofinjectie. Naast het vermogen van 138 kW of 188 pk bij 6.000 toeren per minuut levert de V6 ook een respectabele trekkracht van 247 Nm bij 4.000 toeren.

2.0 CRDi VGT dieselmotor met roetfilter sterk in zakelijk segment Vooral zakelijke veelrijders zullen met de Magentis turbodiesel veel rijplezier hebben. De extreem gunstige exploitatiekosten dragen hier ook nog eens extra aan bij. Deze dieselmotor is nauw verwant aan de diesel die in de Kia Sportage al veel vrienden maakt. Een bovenliggende nokkenas bedient de vier kleppen per cilinder. Het common-rail inspuitsysteem van de tweede generatie werkt onder zeer hoge druk tot 1.600 bar, teneinde een zeer precieze dosering van de brandstof te kunnen bereiken. Dit maakt de dieselmotor stiller, omdat het typische knakken van conventionele diesels door gefaseerde injectie vrijwel is verdwenen. Het maakt de motor ook zuiniger en schoner, omdat de brandstofhoeveelheid nauwkeuriger afgestemd wordt op de kracht die de bestuurder vraagt.

De toepassing van een Variable Geometry Turbocharger (VGT) geeft bij lage toerentallen meteen optimaal effect. Het Diesel Particle Filter (DPF) vangt schadelijke roetdeeltjes op, zodat de Magentis diesel zich kan meten met de schoonste autoâs op de weg. De dieselmotor levert een maximum vermogen van 103 kW of 140 pk bij 4.000 toeren per minuut. De trekkrachtcurve is tussen 1.800 en 2.500 toeren geheel vlak op maximaal 305 Nm.

Twee handgeschakelde plus twee automatische transmissies Kosten noch moeite zijn gespaard om elke Magentis rijder optimaal rijplezier te bieden. Bij drie verschillende motoren zijn zelfs vier verschillende transmissies ontwikkeld. Er is een handgeschakelde vijfbak of zesbak, terwijl de automatische transmissie met vier of vijf versnellingen uitgevoerd kan worden. Vanzelfsprekend zijn beide automaten voorzien van het Sport Shift systeem, dat de bestuurder in staat stelt om desgewenst ook sequentieel zelf de schakelmomenten te bepalen.

Bij de 2.0 CVVT benzinemotor zorgt een handgeschakelde vijfbak voor sportieve acceleratie, met een overdrive voor ontspannen toeren in de hoogste versnelling. Een viertraps automatische transmissie is optioneel. De 2.0 CRDi VGT dieselmotor heeft een handgeschakelde zesbak om de hoge trekkracht adequaat in voorwaartse snelheid om te zetten. Optioneel is de viertraps automaat leverbaar.

De V6 Mu motor is standaard gekoppeld aan een nieuwe vijftraps automaat. Deze transmissie verzekert even soepel als vlot optrekken, met een lange overdrive voor kruisen met een laag motortoerental. De vijf versnellingen hebben relatief dicht bij elkaar liggende overbrengingsverhoudingen, waarmee het overschakelen soepeler verloopt. Bovendien is het brandstofverbruik tot 4% gunstiger dan bij de voorgaande transmissie.

Alle automatische transmissies hebben en elektronische regeling, gebaseerd op de informatie van sensoren over acceleratie, afremmen, toerental en voorwaartse snelheid. De computer zorgt niet alleen voor soepel schakelen, maar leert ook anticiperen op de rijstijl van elke individuele bestuurder. De versnelling van de overdrives zijn langer dan voorheen: 0,728 (vijftraps bij V6) en 0,712 (viertraps bij 2.0 CVVT) of 0,731 (viertraps bij diesel) om het brandstofverbruik bij kruissnelheid te verlagen.

Exclusief hi-tech ontwerp voor Kia
Het is bekend dat Kia en Hyundai bepaalde technische componenten delen. Echter, de Magentis onderscheidt zich nu met een unieke zelfdragende carrosserie, sportievere zelfdragende wielophanging en uiterst geavanceerde motoren. Kia daagt de gevestigde orde in het competitieve D-segment uit met verrassend krachtige pluspunten.

Voor de nieuwe Magentis ontwikkelde Kia een eigen platform, dat in de komende jaren ook toegepast zal worden in de opvolger van de huidige Carens. De elegante en dynamische vormgeving spreekt voor zich, maar verwijst ook naar de vele hi-tech oplossingen van Kia ingenieurs. Er is in gewicht uitgedrukt bijna 64% meer high-tensile staal toegepast, in vergelijking met het voorgaande model. De stijfheid van de carrosserie is hierdoor veel groter dan voorheen. De totale massa van de Magentis is nagenoeg onveranderd doordat op bijvoorbeeld wielophanging, motoren en transmissies gewicht is bespaard.

De wielen zijn in vier richtingen naar buiten toe verplaatst. Dit is niet alleen visueel aantrekkelijk, maar geeft ook meer stabiliteit en alerte reacties op stuurcommandoâs terwijl het koetswerk opmerkelijk vlak boven het wegdek blijft.

De uitgangspunten van het designteam onder leiding van hoofdontwerper Chang-Sik Min waren drieledig: een volumineus frontaanzicht, een dynamisch langsprofiel met opzwepende C-stijl en een tegelijk massieve en sportieve achterpartij. Het prototype werd in clinics beoordeeld door potentiële klanten. De kern van dat oordeel was âeenvoudig en toch substantieel, een zeer capabele, comfortabele en moderne auto met hoge kwaliteit.â De clinics brachten tevens aan het licht dat meer en meer klanten de nieuwe designs van Kia aantrekkelijk vinden. Over het uitwendige ontwerp stak de opmerking âeenvoudig en strakâ boven andere bevindingen uit, terwijl het ruime en stijlvolle interieur een bijzonder hoge waardering ontving.

Hoewel de Magentis in elk opzicht groter werd, is de aërodynamica bijna 6% verbeterd. De Cd waarde is van 0,34 naar 0,32 gedaald, hetgeen zowel minder windgeruis als lager brandstofverbruik oplevert.

Hoewel de vooroverbouw 25 mm korter werd, kon de botsweerstand sterk vergroot worden. De keuze voor McPherson voorwielophanging (anders dan bij de Hyundai Sonata die als voorheen dubbele triangels gebruikt) bood de mogelijkheid om de gehele structuur van de motorruimte vóór het passagierscompartiment opnieuw te ontwerpen. Een belangrijk element hierin zijn de hogere langsdragers die meer botsenergie opvangen en gedeeltelijk doorgeleiden naar de centrale vloerdragers.

CONSUMENTENPRIJZEN

Benzine:
2.0 CVVT EX ⬠23.995,-
2.0 CVVT EX automaat ⬠25.995,-
2.7 V6 EX Luxe automaat ⬠32.995,-

Diesel :
2.0 CRDi VGT EX ⬠27.995,-
2.0 CRDi VGT EX automaat ⬠29.995,-

Opties:
ESP (in combinatie met BAS en TCS) ⬠895,-
Mica / Metallic lak ⬠550,-
Zwarte lak ⬠275,-

Accessoires:
Kia Radio/CD/MP3/WMA speler (groot formaat / 2 DIN) ⬠435,- Lederen bekleding ⬠1.349,-

De genoemde prijzen zijn inclusief verschuldigde BPM en BTW, exclusief afleveringskosten.

Samenvattend is de nieuwe Magentis te kenschetsen als een grotere middenklasse sedan met hoger comfort, betere prestaties en lager brandstofverbruik dan men in deze klasse verwacht. De nieuwe Magentis is, net als alle andere Kiaâs, voorzien van de Kia Totaalgarantie, welke bestaat uit: 3 jaar fabrieksgarantie zonder kilometerbeperking, 3 jaar lakgarantie, 6 jaar garantie tegen corrosie van binnenuit en levenslange internationale wegenhulpgarantie.

BedrijfsautoRAI.nl