AutoRai

Dodge Hornet: klaar voor het B-segment

(2/16/2006)
Het productoffensief van Dodge krijgt op de autotentoonstelling van Genève letterlijk een nieuwe dimensie. Met de Hornet Concept Car laat het merk namelijk zien dat het ook klaar is voor het compacte B-segment. De Hornet is stoer, assertief en zelfs een tikje onbezonnen. Maar hij is vooral in alle opzichten âready to go.â Door stoere en krachtig ogende autoâs als de Caliber en de Nitro heeft Dodge inmiddels duidelijk gemaakt dat het in elk segment een eigen koers vaart. Ook in het compacte B-segment is er ruimte voor een auto met een sterk karakter en een eigen (onderscheidend) gezicht.

De Hornet Concept Car combineert het beste van twee werelden. Hij heeft het compacte en verfijnde van Europese autoâs, maar daarnaast is zijn stijl evenals zijn road-presence typisch Amerikaans.

Lage aaibaarheidsfactor
Waar andere autoâs in dit segment juist zijn ontdaan van hun scherpe kantjes, vormen ze bij de Hornet een stijlelement op zich. Daarbij is de in rallystijl uitgevoerde Hornet bijna net zo breed is als een auto uit het C-segment. Samen met de 19-inch wielen, die op de uiterste hoeken van de carrosserie staan, en enkele âronde accentenâ (verlichting, wielkasten) levert dat een uitermate krachtig en dynamisch âtotaalplaatjeâ op. Details als de typische Dodge-grille, de luchtinlaten in motorkap en bumper, de dubbele uitlaat en de duidelijk zichtbare remmen versterken deze hightech stijl nog eens extra.

Ruimtecapsule
Ook in het interieur heerst een hightech sfeer. Dat zit hem niet alleen in materiaal- en kleurgebruik, maar in het hele concept. Een belangrijke inspiratiebron daarbij waren ruimtecapsules â nergens wordt ruimte efficiënter benut. Dat leidde voor de Hornet bijvoorbeeld tot een zeer vlakke deurbekleding. Daardoor gaat zo min mogelijk interieurruimte verloren. Ook de stoelen zijn dankzij speciale schuimsoorten en bekledingsmaterialen compact, maar toch sportief-comfortabel. Daarbij zijn de achterbank (in twee delen) en de passagiersstoel wegklapbaar waardoor een enorme vlakke laadvloer ontstaat. De achterbank is bovendien over 22,5 cm verschuifbaar. Het in aluminium uitgevoerd dashboard is sportief en compact, maar tegelijkertijd compleet uitgevoerd met onder meer bedieningselementen voor airco, navigatie en audio. Het interieur is verder rijkelijk voorzien van opbergmogelijkheden waaronder uitneembare âdozenâ.

Ononderbroken Skunk Stripes
De sfeer aan boord van de Hornet is heel speciaal. Dat begint al bij de instap: de achterdeuren openen tegengesteld aan de voorportieren â een B-stijl ontbreekt. De ramen van de Hornet Concept Car zijn uitgevoerd in een opvallende blauwe kleur. Het idee daarachter is dat de auto slechts in een beperkt aantal exterieurkleuren leverbaar zal zijn en dat bij elk van deze kleuren een contrasterende glaskleur gekozen kan worden. Ook het grote glazen âSky View-dakâ wordt dan in die kleur uitgevoerd. Overigens lopen de dubbele âSkunk Stripesâ ook door in het glazen panoramadak.

Wat goed isâ¦
De Hornet is al op het eerste gezicht een âkarakterautoâ. Zijn 1.6 16V Supercharger met 170 pk en 224 Nm zorgt er in combinatie met de zesbak voor dat hij die indruk ook echt waarmaakt. Toch zijn de top van 210 km/h en de â0-100â in 6,7 niet de enige funfactoren. De Hornet staat dankzij de grote wielbasis (2,53 m) en spoorbreedte (1,52 m) âvierkantâ op zijn wielen en de onderstelafstemming is uitgesproken sportief. Rijplezier is dus 'part of the deal.â

De presentatiedatum van de Hornet productieversie is nog niet bekend, maar wat goed is, kan snel komen...

BedrijfsautoRAI.nl