AutoRai

Dodge Caliber kant-en-klaar

(2/16/2006)
Precies een jaar geleden onthulde Dodge in Genève het prototype van de Dodge Caliber. Nu staat op dezelfde plek de productieversie en daarmee is het mondiale productoffensief van Dodge daadwerkelijk gestart. En om de sportieve inslag van Dodge letterlijk extra kracht bij te zetten, debuteert ook de extreem snelle Caliber SRT4. De Caliber is op 1 februari van dit jaar in productie gegaan en hij wordt in juni in de Nederlandse showrooms verwacht. Dankzij zijn stoere en robuuste uiterlijk is het een auto met een onverwisselbare âroad-presenceâ. Daarbij combineert hij een coupé-achtige lijn met het ruimteaanbod en de veelzijdigheid van een SUV.

Breed motorengamma
De Caliber is in eerste instantie leverbaar met keus uit twee viercilinder World Engine-benzinemotoren met variabele kleptiming en een geavanceerde commonrail diesel. Het gamma begint met een 1.8 16V met 144 pk en een koppel van 170 Nm; de 2.0 16V levert 152 pk en een maximaal koppel van 190 Nm. Beide motoren vallen op door hun gunstige brandstofverbruik, hun aangename, rustige loop én een prettige âsoundâ. In een later stadium volgt de 2,4-liter World Engine met 172 pk.

De Caliber is ook leverbaar met een geavanceerde 2.0 16V commonrail turbodiesel (CRD). Deze werkt met inspuitdrukken tot 2000 bar en levert een vermogen van circa 136 pk en een koppel van 320 Nm. Hoge prestaties gaan hier hand in hand met een uitermate gunstig verbruik en een uitstekend akoestisch comfort. In Nederland wordt de 1.8 standaard geleverd met een handgeschakelde vijfbak en de 2.0 CRD met een handgeschakelde zesversnellingsbak. De 2.0 is gekoppeld aan de elektronisch gestuurde CVT met handschakelmogelijkheid. Deze CVT kiest altijd de optimale overbrengingsverhouding en zorgt zo voor optimale prestaties en een zo gunstig mogelijk verbruik.

Originele vijfzitter
De Caliber heeft weliswaar een coupévorm, maar het is wél een ruime vijfzitter met een variabel en veelzijdig interieur. De bagageruimte heeft bijvoorbeeld een inhoud van 525-1.360 liter. De originaliteit van de Caliber blijkt ook uit de (optionele) uitrusting. Zo is hij leverbaar met het MusicGate audiosysteem. Deze krachtige stereo-installatie heeft 9 speakers waarvan er twee in de achterklep zijn ingebouwd. Als die klep open is, kan de speakermodule naar beneden klappen om zo een (ongepland) feestje in de buitenlucht muzikaal op te luisteren. Ook in de centrale armsteun zit muziek: er is een houder voor een mobiele telefoon of een iPod (of een andere MP3-speler). Andere handigheidjes zijn de verlichte bekerhouders, een minikoelkastje voor maximaal 4 blikjes/ flesjes, uitneembare en wasbare bekleding van de bagageruimte en uitneem- en oplaadbare binnenverlichting. Keyless entry, Uconnect (voor handsfree bellen) en een navigatiesysteem zijn ook beschikbaar. In Nederland is de Caliber leverbaar als SE en SXT. Alle beschikbare motoren kunnen in combinatie met beide uitrustingsniveaus worden geleverd.

SRT4: de ultieme Caliber
De SRT4 is het sportieve topmodel van de Caliber-reeks en wordt medio 2007 in Nederland verwacht. Hij heeft een door Street and Racing Technology ontwikkelde 2,4-liter World Engine, die dankzij een turbo met intercooler, een hogere compressieverhouding en andere hightech aanpassingen 300 pk levert (125 pk/liter). Met de standaard zesbak is zo een sprint van 0-100 km/h in minder dan zes seconden mogelijk. De SRT ziet er wilder uit dan de standaardversie â het verschil zit hem in functionele details als extra luchtopeningen, het verlaagde onderstel, de 19-inch wielen en het aeropackage met grotere spoilers en de diffusor achter. Van binnen is de SRT4 herkenbaar aan de vrijstaande turbodrukmeter, sportstoelen, verstelbare pedalen en afwerkingdetails in carbon en/of aluminium.

BedrijfsautoRAI.nl