Gemeente Breda

Plannen voor de toekomst van het Bredase Voortgezette Onderwijs bekend

Op 15 februari presenteerden de Bredase scholen in het voortgezette onderwijs de toekomst die zij voor zichzelf zien weggelegd. Aan de hand van het Masterplan VO Breda' werd duidelijk dat die toekomst vooral is gericht op een nog veel sterkere profilering van de verschillende scholen. Daardoor kunnen ouders en kinderen nog beter een keuze maken voor de best passende school.

Het Masterplan VO werd gepresenteerd door de Stuurgroep, gevormd door vertegenwoordigers van de schoolbesturen en de Bredase wethouder van Onderwijs, mevrouw Heerkens. Deze samenstelling geeft al aan dat de plannen worden omarmd door zowel de scholen als de gemeentelijke politiek.

De basis van het plan is het streven naar een veel intensievere samenwerking en afstemming tussen de scholen zodat ruimte ontstaat om de verschillen tussen de scholen verder invulling te geven. Wat goed is wordt behouden en verder versterkt; dat geldt voor de diversiteit in denominatie, sfeer en onderwijskundige aanpak. Daarnaast wordt er ruimte geschapen voor (kleinschalige) nieuwe opleidingsmogelijkheden. Verder wordt door de krachtenbundeling aan de innovatie in het onderwijs een sterke impuls gegeven. Er komt dus zeker geen grootschalig en eenvormig onderwijsinstituut. Het is juist de bedoeling de kleinschaligheid van de afzonderlijke scholen te koesteren.

Het voortgezet onderwijs voor HAVO en VWO wordt verzorgd door De Nassau, Prisma Graaf Engelbrecht, Mencia de Mendoza, Markenhage, Newmancollege, OLV, Orion College en Stedelijk Gymnasium. De onderwijskundige profilering van deze scholen wordt explicieter of zelfs uitgebouwd met nieuwe profielen. Denk daarbij bijvoorbeeld aan profielen waarin internationale oriëntatie, aandacht voor cultuur, sportiviteit en veiligheid of bijzondere activiteiten de boventoon voeren. Het verschil tussen de scholen loopt daardoor uiteen van een school met traditioneel onderwijs tot een school met bijna volledige keuzevrijheid voor de leerlingen.

Er is voorzien in de vorming van een school voor nieuw onderwijs, waar de talenten en de eigen leerstijl van de leerling de uitgangspunten vormen. Ook zullen één of meer scholen een versterkt bètaprofiel ontwikkelen. De vier HAVO/VWO-scholengemeenschappen blijven de Theoretische Leerweg aanbieden, zodat er keuzemogelijkheden te over zijn.

Het voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs wordt verzorgd door Prisma van Cooth, Tessenderlandt, Florijn College en Prinsentuin College. Deze scholen bieden nu deels overlappende programma's, met soms dun bezette afdelingen. Door samenwerking op het ene vlak ontstaan mogelijkheden om ergens anders het aanbod te verbreden. Zo ontstaat ruimte voor nieuwe beroepsrichtingen, zoals ICT of Sport, dienstverlening en veiligheid.

Dit alles vraagt om onderwijskundige vernieuwing en modernisering en soms om een herschikking van het scholenbestel en van de huisvestingssituatie. Om hiertoe krachtdadig te kunnen optreden, voorziet de Stuurgroep het ontstaan van een nieuwe, gezamenlijke bestuurlijke constructie: er komen twee bestuurlijke kolommen, een voor het beroepsonderwijs en een voor het algemeen voortgezet onderwijs. De Stuurgroep is ervan overtuigd dat op deze manier een opleidingsaanbod kan worden gerealiseerd, dat is gebaseerd op maximale keuzemogelijkheden voor ouders en leerlingen en optimale ruimte voor onderwijskundige innovatie.

De Stuurgroep verwacht met het Masterplan een toekomstbeeld te hebben geschetst waar zowel de politiek als de direct betrokkenen zoals ouders van leerlingen en medewerkers, vertegenwoordigd in medezeggenschapsraden, volledig achter kunnen staan. De verwachting is dan ook dat na de zomervakantie kan worden begonnen met de praktische invulling van het Masterplan.