Algemene Vereniging Van Beroepsjournalisten in België
Nieuwsoverzicht
Wie maakt het nieuws?
Op donderdag 16 februari gaat de internationale Who
makes the News?-campagne van start, die gender (on)gelijkheid in de
media wereldwijd ter discussie stelt. Op een internationale
persconferentie worden de cijfers uit het recentste wereldwijde
nieuwsonderzoek gelanceerd. Een bijdrage van Anne Adé.
Voor de derde maal hebben duizenden vrijwilligers aan universiteiten
en andere organisaties in 76 landen het nieuwsaanbod op radio,
televisie en in de kranten geanalyseerd op de aanwezigheid van
vrouwen. Dat gebeurde net een jaar geleden op 15 februari.
De campagne maakt deel uit van het Global Media Monitoring Project
(GMMP). Dat werd in 1995 in het leven geroepen na de
wereldvrouwenconferentie in Peking. Daar ging veel aandacht naar de
representatie van vrouwen in de media, maar men stelde tegelijk ook
vast dat er geen betrouwbare cijfers beschikbaar waren.
'Het GMMP is een unieke inzameling van gegevens: het gaat om een
herhaald, wereldwijd onderzoek met dezelfde instrumenten en op
hetzelfde tijdstip', zegt Mieke De Clercq van de vakgroep
Communicatiewetenschappen van de universiteit Gent. Samen met haar
collega Frieda Saeys neemt zij al voor de derde maal deel aan het
onderzoek (vorige edities vonden plaats in 1995 en 2000).
1995-2005: weinig of geen vooruitgang
Wereldwijd komen de enquêteurs tot gelijkaardige conclusies, stelt De
Clercq: ondanks alle inspanningen is er op die tien jaar niet veel
vooruitgang te merken. Vrouwen komen nog altijd veel minder vaak voor
als nieuwsonderwerp (gemiddeld 30 procent in Vlaanderen).
Ze worden bovendien nog altijd anders voorgesteld dan mannen: ze zijn
doorgaans jonger, komen vaker op een foto voor en worden vaker
voorgesteld als slachtoffer dan mannen (1,5 tot 2,54 keer vaker in
onze nieuwsmedia, twee keer vaker wereldwijd).
Vrouwen worden ook nog altijd gelinkt aan zachter onderwerpen, hebben
professioneel minder status (hun beroep wordt niet vermeld, of hun
beroep heeft een lagere status) en komen ze vaker voor in een
familiale context (moeder, dochter, vrouw van). Dezelfde evolutie
stelt De Clercq overigens vast in eigen krantenonderzoek in
Vlaanderen, dat over een langere periode loopt (van 1980 tot 2005).
Vrouwen maken het nieuws
Dit jaar werd voor het eerst een wereldwijde actiecampagne aan de
resultaten gekoppeld. Die loopt van 16 februari tot 8 maart en wordt
ondersteund door tal van internationale organisaties zoals Unesco,
UNIFEM en Amnesty International. Er komen wereldwijd evenementen en
workshops.
En op 8 maart, internationale vrouwendag, roept de Who makes the
News-actie op om overal het nieuwsmaken over te laten aan vrouwelijke
journalisten en redacteurs.