Currency connect

Nederlands bedrijfsleven financiert te duur
Mogelijkheden aantrekken overheidsvermogen onvoldoende benut

Eigen vermogen en vreemd vermogen zijn risicodragend, en dus duur. Bovendien is het niet altijd even gemakkelijk om de banken te bewegen tot financiering. Overheidsvermogen daarentegen is relatief goedkoop. Bij subsidies zijn de kosten nul en bij andere financieringsvormen worden lage rentepercentages berekend. Toch wordt door het bedrijfsleven maar mondjesmaat gebruik gemaakt van de mogelijkheden. Gerwin Knippenborg (Currency Connect): 'Het Nederlandse bedrijfsleven financiert te duur en men is slecht op de hoogte van alternatieve bronnen van financiering.'

Het financieren van bedrijfsactiviteiten is er de laatste jaren niet makkelijker op geworden. Vooral het midden- en kleinbedrijf heeft moeite kapitaal aan te trekken, omdat de banken steeds meer schroom vertonen bij het verstrekken van leningen. Gerwin Knippenborg, directielid van subsidieadviesbureau Currency Connect, vindt het tijd om de traditionele kijk op ondernemingsfinanciering bij te stellen. 'Voorheen werd het begrip financieringsstructuur samengevat in de verhouding tussen Eigen Vermogen en Vreemd Vermogen. Ik denk dat ook het begrip Overheidsvermogen aan de gangbare definities moet worden toegevoegd. Daar versta ik onder: alle ondersteuningsinstrumenten die beschikbaar zijn voor het bedrijfsleven. Denk aan subsidies, fiscale faciliteiten, kredietfaciliteiten of directe hulp.'

Overheidsvermogen relatief goedkoop
Een van de belangrijkste redenen om de blik richting overheid te wenden, is het kostenplaatje. Knippenborg: 'Eigen Vermogen is risicodragend en dus kostbaar. Financiers eisen rendement ter compensatie van het risico. Vreemd Vermogen is slecht verhandelbaar en vanwege de korte looptijden eveneens duur. MKB Nederland hanteert als gemiddelde kostenpost een percentage van 5,6% na belasting tot 8,6% voor belasting. In het geval van overheidsvermogen zijn de kosten bij bijvoorbeeld subsidies nul. Is er sprake van krediet of een andere vorm van ondersteuning, dan liggen de rentepercentages doorgaans onder de gangbare marktrente.'

Papierwerk?
Een andere relevante factor zijn de verantwoordingskosten: de kosten die een onderneming moet maken om financiële middelen te verkrijgen en de besteding ervan te verantwoorden. Vraagt het aantrekken van subsidies niet heel wat papierwerk? 'Natuurlijk moet de nodige informatie op tafel gelegd worden,' zegt Knippenborg. 'Vaak is deze informatie in de organisatie echter al voorhanden. Er hoeft geen extra verslaglegging te worden geproduceerd. Ook is het zo dat op overheidsvermogen geen resultaatverplichting rust. Er worden geen rendementen geëist, zoals de banken dat wel gewoon zijn te doen. Overheidsvermogen springt er dus ook in deze zin positief uit.'

Niet op de hoogte
Vooral in het MKB zou men er verstandig aan doen vaker te kiezen voor het benutten van de mogelijkheden van overheidsfinanciering, stelt Knippenborg. Immers in het MKB wordt meer betaald voor het vermogen (EV en VV) dan in het grootbedrijf. 'Het Nederlandse bedrijfsleven financiert te duur en men is niet op de hoogte van alternatieve bronnen van financiering.
De beschikbare overheidsmiddelen leiden aan onderuitputting. Dit is jammer, vooral omdat iedere euro overheidsvermogen een relatief duurdere euro in vreemd- of eigen vermogen uitspaart. Door het gebrek aan overheidsfinanciering komen de investeringen van het Nederlandse bedrijfsleven onder druk te staan, neemt het vermogen tot groeien af en verslechtert de concurrentie positie.'

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Currency Connect B.V., de heer Knippenborg of de heer Grouve. Tel. 0547-286770