AutoRai

Peugeot op de 76e Salon International

(2/16/2006)
Ter gelegenheid van de 76e Salon international de lâautomobile de Genève presenteert Automobiles Peugeot de 207 als opvolger van de onvergetelijke 206. De 206 is sinds november 2005 houder van een historisch record: in zeven jaar tijd werden er meer dan 5,3 miljoen exemplaren van gemaakt. Het oude record stond op naam van de 205, maar die deed er 15 jaar over om dat aantal te bereiken. Dit jaar heeft Automobiles Peugeot ervoor gekozen om de modellen op een helder verlichte stand van 2.260 m' te tonen. Badend in een ontspannen sfeer met verfrissende waterelementen wordt een suggestie van welbehagen en kwaliteit van leven opgewekt. De in totaal 35 modellen geven een goed beeld van het leveringsgamma in Zwitserland.

Op een centraal podium staan de modellen van het B-segment die leiden naar de 207: de 107, de 1007, de 206. Om dit podium heen gegroepeerd: nieuwe HDi motoren voor de 407 en 607, de 407 Coupé, de concept car 307 CC Hybride HDi, de nieuwe motor die samen met BMW werd gerealiseerd, enz.

Ten slotte, na de emotie en verleiding van de 20Cup op de I.A.A. in Frankfurt in 2005, presenteert Peugeot nu in Genève een concept car genaamd 207 RCup, die het exclusieve design en het sportieve karakter van de nieuwe 207 nog eens onderstreept.

207, onbetwiste leider
De ster van de show in Genève is een wereldprimeur, de nieuwe 207 die het hart van het B-segment van Peugeot zal gaan vormen. Niet minder dan 12 verschillende versies van de 207 zijn te zien, waaronder de 207 RCup.

Naast de blikvanger van de stand staan er nog 23 andere modellen van Peugeot op de verschillende eilanden.

De 107 viert z'n eerste verjaardag; de 1007 toont het innovatieve concept - Sésame, Caméléo - in drie uitvoeringen; de 206 is te zien in drie verschillende carrosserieën; de 307 toont de nieuwe lijn met drie varianten en vijf modellen; de 407 Coupé staat er;

bij de 407 Berline en SW is er een lichte aanpassing van de grill met drie horizontale chromen balkjes, en wordt het motorengamma uitgebreid met een nieuwe 125 kW sterke 2.2 HDiF (ong. 170pk), terwijl voortaan ook de 2.7HDiF zescilinder leverbaar wordt.

Het topmodel, de 607, wordt steeds beter verkocht en staat er met de beide zescilinders, alsmede de nieuwe 2.2HDiF, die mooi het gat opvult tussen de 100 kW 2.0HDiF en de 150 kW 2.7 HDiF.

De 807 en de Partner complementeren het Peugeot-panorama in Genève.

De dynamiek van Peugeot (in 2005 verschenen er niet minder dan 4 nieuwe modellen) heeft ervoor gezorgd dat de gemiddelde leeftijd van de aangeboden modellen daalde naar slechts 4,5 jaar.

De 307 CC Hybride HDi, een concept car
Binnen de cultuur van Peugeot past een prototype dat aantoont dat Peugeot werkt aan een schoner milieu. Bij deze gelegenheid is dat de 307 CC Hybride HDi.

Net als bij de 307 Berline Hybride HDi, die eind januari 2006 aan de pers werd gepresenteerd, is deze 307 CC Hybride gebaseerd op HDi-technologie met een roetfilter, uiterst betrouwbaar, zuinig en schoon.

Deze concept car is gebaseerd op de combinatie van een 1.6 HDiF motor met FAP roetfilter van 80 kW (ongeveer 110 pk) en een elektromotor, waardoor een uitzonderlijk gering verbruik kon worden gerealiseerd.

De 307 CC Hybride HDi is een toonbeeld van innoverende en uitgekiende technologie. Peugeot is de eerste fabrikant die een dergelijke aandrijfunit in een Coupé Cabriolet presenteert.

Het concept 207 RCup
Een exclusieve versie van de 207, de 207 RCup, is geïnspireerd op de traditie van sportieve Peugeots in dit segment van de markt. Deze extra krachtige versie is een echte image-builder en vestigt nog meer aandacht op de introductie van de nieuwe 207.

Door de expressieve styling van de 207 RCup zal er ook met spanning naar de toekomst van Peugeot Sport worden uitgekeken.

Peugeot, een grote speler op de markt voor kleine auto's De status van de kleine auto is sinds een aantal jaren behoorlijk veranderd. Het aanschaffen van een kleine auto is al lang niet meer een keuze vanwege beperkingen, het is een bewuste keuze geworden.

Deze ontwikkeling is gepaard gegaan met een verbreding van het aanbod: er worden nu verschillende modellijnen in het B-segment aangeboden, waaronder volledig nieuwe concepten.

Met een stijging van 54% van de totale verkopen van Peugeot sinds 1998, waarvan 85% alleen al in het B-segment, mag het merk zich een belangrijke speler op de markt van kleine autoâs noemen.

De prestigieuze sportiviteit van de 2 serie
Met de 205 die niet voor niets de slagzin "een sterk nummer" kreeg, heeft Peugeot in
15 jaar tijd een ware zegetocht gemaakt. De 205 heeft vele generaties automobilisten over de gehele wereld bijzonder veel rijplezier bezorgd.

In 1998 werd het stokje overgenomen en werd het succes voorgezet door de 206. In verschillende carrosserievarianten (3-deurs, 5-deurs, SW en CC) wist deze Peugeot al meer dan 5 miljoen mannen en vrouwen te verleiden.

Als gezinsauto of als tweede auto, maar altijd als een statement voor een sterk eigen karakter, innovatief, veilig en gebruiksvriendelijk en bovendien met een modern en dynamisch uiterlijk.

Met de 207 naast de 107, 1007 en de 206 completeert Peugeot haar aanbod in het segment van kleine auto's, waardoor het merk een passend antwoord biedt op de uiteenlopende wensen van de hedendaagse automobilist.

De 207, ontworpen om een transportbehoefte te veranderen in rijplezier De 207 maakt zich op om de 206 op te volgen, zonder deze daadwerkelijk te vervangen. De auto is in alle opzichten een auto van een nieuwe generatie:

* een herkenbare styling met een sterke identiteit. De bekende grote luchtinlaat, de grote grille en de katachtige ogen zijn duidelijke Peugeot-kenmerken en geven de auto een krachtige uitstraling; de vlakke voorruit en de lange motorkap zorgen voor een sportieve aanblik.

* duidelijke lijnen en royale afmetingen: 4,03 m lang, een wielbasis van 2,54 m, een breedte van 1,72 m en een hoogte van 1,47 m.
* een gamma met twee gezichten: de Sport heeft een wat verder doorgetrokken motorkap en een specifieke grille met mistlampen. Het klassieke front heeft een bollere motorkap en (eventueel optionele) mistlampen die links en rechts naast de grille zijn gemonteerd.

* een dynamisch weggedrag dankzij een stijve constructie en een geraffineerd onderstel, en elektrische stuurbekrachtiging die vooral in de stad voor extra rijcomfort zorgt. En dat alles in combinatie met alle denkbare actieve en passieve veiligheidsvoorzieningen.

* bij de introductie zijn er drie benzinemotoren en drie diesels leverbaar. Over enkele maanden komt daar nog een nieuwe 1.6 motor bij, die samen met BMW wordt ontwikkeld.

Ook binnenin biedt de 207 veel plezier. De ruimte en de indeling doen denken aan een auto in een veel hoger segment. Dat laatste geldt ook voor de uitrusting: automatische airconditioning met links/rechts gescheiden regeling, een parfumeur, statische lichtbundelsturing, JBL HiFi-installatie.

307 CC Hybride HDi

De schoonste manier om sportief te rijdenDe 307 CC Hybride HDi laat op een verleidelijke wijze zien dat Peugeot serieus bezig is met de bescherming van het milieu door het brandstofverbruik te verlagen en de CO -uitstoot te verminderen. Door een HDi-motor met roetfilter te koppelen aan een elektro-aandrijving zet dit prototype een nieuwe stap in het verlagen van het brandstofverbruik.

De 307 CC is van oorsprong al een hybride (de auto is een cabrio en een coupé tegelijk) en daar is nu de hybride-aandrijving aan toegevoegd.

Na de mythische 206 CC die deze carrosserievariant razend populair maakte, volgde de 307 CC als eerste CC met een dieselmotor in het vooronder.

Door de schone dieselmotor te koppelen aan elektro-aandrijving laat Peugeot zien dat het bedrijf de bescherming van het milieu serieus neemt.

De Hybride HDi zorgt bij gelijkblijvende prestaties voor een aanzienlijke verlaging van het brandstofverbruik. De relatief kleine dieselmotor kan bijna altijd met een hoog rendement werken en de elektromotor past prima in het stadsverkeer.

Gemiddeld bedraagt het verbruik slechts 4.1 l/100 km en dat is 30 % minder dan de 2-liter HDiF-motor.

Het rijcomfort, een belangrijk item voor Peugeot, heeft er niet onder geleden. In de stad en bij lage snelheid is de aandrijving vooral elektrisch, en dan is de stilte en de trillingvrije loop zeer comfortabel. Op de buitenweg zorgt de goede samenwerking tussen de twee motoren voor betere prestaties dan er met een vergelijkbare verbrandingsmotor te behalen zijn.

De gebruiker kan vaak beschikken over het extra vermogen van 31 kW van de elektromotor.

Samen met de 80 kW (ongeveer 110 pk) van de 1,6 l HDiF-motor zijn de prestaties van deze coupé-cabriolet vergelijkbaar met die van de 2,0 l HDiF met 136 pk.

De 307 CC Hybride HDi is zo een aantrekkelijke verpakking van de enorme know-how van Peugeot op het gebied van moderne dieseltechnologie en elektrisch aangedreven auto's. Daarnaast blijkt de innovatieve kracht van het merk door als eerste een coupé-cabriolet met hybride-techniek te presenteren zonder dat er concessies aan prestaties en gebruiksmogelijkheden zijn gedaan.

De Hybride-Diesel
Door een dieselmotor te gebruiken in plaats van een benzine kan al een besparing van 25 % op het verbruik bereikt worden. Vanwege het hoge rendement en de geavanceerde technologie presteert de benzine-hybride economisch gezien nauwelijks beter dan een moderne HDiF. Maar door die moderne diesel te koppelen aan hybride-aandrijving is er echt winst te behalen, zowel qua brandstofverbruik als voor wat betreft de uitstoot van broeikasgassen. Zo kan de winst ten opzichte van een benzine-hybride dan oplopen tot wel 25%.

Zo is de keus gevallen op een zgn. parallelle hybride-aandrijving waarbij de verbrandings-motor vooral wordt gebruikt om de auto in beweging te houden.

De motor is gekoppeld aan een klassieke versnellingsbak en de elektromotor wordt door accu's gevoed. De kinetische energie die tijdens het afremmen wordt opgevangen, wordt gebruikt voor het opladen van de accu's. De elektrische aandrijving wordt vooral ingeschakeld als de verbrandingsmotor niet optimaal kan functioneren. Dat is vooral het geval in situaties waarbij de motor slechts in beperkte mate belast wordt.

Beschrijving van de aandrijfunit
De verbrandingsmotor is een 1,6 l HDiF (DV6TED4) van 80 kW (ongeveer 110 pk) die is voorzien van Stop & Start (2,5 kW). Het Stop & Start-systeem kan de motor, als de snelheid minder dan 60 km/h is, uitzetten en weer starten.

De elektromotor is een synchrone elektromotor met permanente magneten en is tussen de verbrandingsmotor en de versnellingsbak gemonteerd. Het nominale vermogen is
22 kW en de motor levert een koppel van 110 Nm. Kortstondig kunnen deze prestaties opgevoerd worden tot 31 kW en het koppel tot 180 Nm. Via een omvormer werkt de motor op een spanning die varieert van 210 tot 380 V.

De omvormer bepaalt het koppel dat de elektromotor kan leveren door de stroomsterkte van de accuâs te regelen.

Het accupakket neemt weinig ruimte in beslag en is op de plaats van het reservewiel gemonteerd. Het pakket bestaat uit 240 Ni-MH cellen.

De 2-Tronic versnellingsbak combineert het rendement van een handgeschakelde versnellingsbak en de automatische bediening die voor de hybride-aandrijving nodig is.

Een koppelingspedaal ontbreekt en de bestuurder kan kiezen tussen handmatig of automatisch schakelen.

De elektronische aansturing van de remmen zorgt ervoor dat de accuâs tijdens het afremmen worden opgeladen.

Werkingsprincipe
De PTMU (Power Train Management Unit) stuurt de beide motoren zodanig aan, dat het brandstofverbruik zo laag mogelijk is.De elektromotor werkt alleen bij lage snelheden en bij het afremmen. Als de rijsnelheid min of meer constant is, wordt de verbrandingsmotor gebruikt. En als er eens vlot geaccelereerd moet worden, werken beide motoren eendrachtig samen.
De intelligente aansturing van het remsysteem zorgt voor een verdeling tussen elektrisch remmen (en het opladen van de accu's) en hydraulisch remmen waarbij de vrijkomende energie wordt omgezet in warmte en verloren gaat.

De bestuurder wordt voortdurend geïnformeerd over de werking van het systeem. De energiestromen tussen de motoren, de accu's en de wielen worden duidelijk op een display op het dashboard weergegeven. Daarnaast wordt ook de laadtoestand van de accu's en de gevraagde hoeveelheid energie per motor aangegeven.

Pure elektrische aandrijving: tijdens het rijden worden er helemaal geen schadelijke stoffen uitgestoten (Zero Emission Vehicle). Met behulp van een speciale schakelaar kan ervoor gekozen worden om de auto uitsluitend elektrisch aan te drijven.
De verbrandingsmotor wordt dan niet gestart tenzij de omstandigheden dat noodzakelijk maken.
De auto wordt in dit geval de ideale stadsauto: volledig schoon en stil!

De 207 RCup
Was er eerst de opvallende 20Cup, een concept van Peugeot die aan de voorzijde een gretig verlangen naar sportiviteit uitstraalde en met het enkele achterwiel (verrassend en gedurfd) zorgde voor een spannend ontwerpâ¦

â¦nu is er de 207 RCup, een superlatief van de designers van het Centre Style Peugeot, die alle natuurlijke eigenschappen van de standaard 207 nog meer uitstraalt, zoals zijn dynamische styling, zijn royale afmetingen en zijn sportieve karakter.

Met een brede, felrode streep van voor tot achter op een witte ondergrond komt de sportieve natuur van dit model optimaal tot uitdrukking en is direct duidelijk dat dit een leeuw is waar niet mee te spotten valt!

De 207 RCup heeft uitgebouwde schermen vóór en achter, vanwege het vergroten van de toch al grote spoorbreedte van de standaard 207. De auto staat breed en stoer "op zijn poten". De flanken zijn zo glad mogelijk gemaakt, om de elementaire, pure lijnen maximaal tot hun recht te laten komen.

Trots als de 207 RCup is op de dynamische talenten van de 207, is de auto een ware asfaltklever met een grondspeling van slechts 10 cm. Om zijn temperamentvolle karakter veilig en volledig in prestaties op de weg om te kunnen zetten, is de auto voorzien van 18? spaakvelgen en 235/40R18 banden vóór en achter. De dubbele uitlaten aan de achterzijde, de vierkante luchtinlaten op de voorschermen en de achterklepspoiler maken het geheel compleet.

Voorbode van het toekomstige programma van Peugeot Sport? Deze 207 RCup is voorzien van extra getinte ruiten en vooral de enorme voorruit maakt direct nieuwsgierig naar meerâ¦

Het openen van het portier maakt verdere vragen overbodig: de 207 RCup is de voorloper van de 207 Rally Super 2000 ***. Het monocoque chassis, de stevige rolkooi voor het beschermen van coureur en bijrijder en de kuipstoelen met 4-puntsgordels laten daar geen twijfel over bestaan.

De cockpit van de 207 RCup heeft hetzelfde mooie dashboard als de gewone 207. Ook hier een opvallende rode strook die de aandacht vestigt op het instrumentarium en de displays.

De coureur beschikt over een klein, met ruw leer bekleed stuur. De grote hendel van de hydraulische handrem zit vlak naast het kleine pookje dat zo karakteristiek is voor de sequentiële 6-versnellingbak die verbonden is met de vierwielaandrijving.

En onder de kap?
Een atmosferische 2-liter met twee bovenliggende nokkenassen, 4 kleppen per cilinder en een vermogen van ongeveer 280 pk bij 8.500 tr/min ... klaar voor de Rally Super 2000 ***!

In de reeks van buitengewoon ...
Na de 205 Turbo 16 en de 206 WRC, die elk een eigen groep fervente aanhangers trokken, gaat ook de nieuwe generatie van de 20-serie een traditie voortzetten. Als de eerste 207's op de openbare weg verschijnen, zal op de circuits het gebrul al klinken van de 207 RCup â¦

Afmetingen van de 207 RCup
Om te voldoen aan de reglementen van de Super 2000, zoals vierwielaandrijving en een sequentiële versnellingsbak, moest de auto op een aantal punten worden aangepast. Een en ander leidde tot de navolgende technische gegevens:

Lengte: 4,047 m
Breedte: 1,800 m
Hoogte: 1,376 m
Wielbasis:2,560 m


*** Wat is de Rally Super 2000 ?
De categorie Rally Super 2000 bestaat uit Groep A-auto's die zijn afgeleid van standaard auto's waarvan er minstens 25.000 zijn geproduceerd.

Dit geeft de grote autofabrikanten de mogelijkheid een zeer competitieve auto met vierwielaandrijving, een atmosferische 2 l-motor van 280 pk en een sequentiële 6-bak, aan de start te brengen.

Het reglement geeft precies aan wat er aan een standaard model veranderd mag worden. Zo mogen de wielkasten vergroot worden om plaats te maken voor McPherson veerpoten voor en achter en 18" velgen met speciale rallybanden. De maximale breedte is begrensd door het reglement en het gebruik van elektronische hulpmiddelen is niet toegestaan.

De Super 2000 is daarmee een goede balans tussen eenvoud, kosten en prestaties. Daarom is de auto aantrekkelijk voor privé-rijders, nationale kampioenschappen en voor echte autoliefhebbers.

Iedereen kan met deze auto deelnemen aan de verschillende proeven voor het wereldkampioenschap in Groep N4 (bijna-standaard auto's, vierwielaandrijving,
2 l turbomotor) en heeft een gelijke kans op succes.

BedrijfsautoRAI.nl