AutoRai

Op 31 december 2005 waren bij DaimlerChrysler wereldwijd 382.724 personeelsleden in dienst (2004: 284.723). Daarvan waren 182.060 (2004: 185.154) in Duitsland werkzaam en 97.480 (2004: 98.119) in de Verenigde Staten.

Nieuwe organisatiestructuur
Op 24 januari 2006 heeft DaimlerChrysler een nieuwe organisatiestructuur voorgesteld, waarmee de concurrentiepositie van het concern versterkt en een verdere profitabele groei mogelijk gemaakt moet worden. Het model is erop gericht, de onderneming verder te integreren, de bedrijfsdivisies nog meer op de afzonderlijke kernprocessen te richten en de samenwerking binnen de onderneming te bevorderen. Bovendien moet het concern sneller, slanker, flexibeler en efficiënter worden.

Met de invoering van deze nieuwe organisatiestructuur streeft de onderneming ernaar de overheadkosten, die op dit moment duidelijk boven het gemiddelde van de branche liggen, jaarlijks met ⬠1,5 miljard te verlagen. Daarvan wordt reeds ⬠0,5 miljard door andere programma's, zoals bijvoorbeeld CORE bij de Mercedes Car Group, gerealiseerd.

Als gevolg van de nieuwe organisatiestructuur wordt de personeelscapaciteit aangepast. Daardoor zal het aantal medewerk(st)ers in de stafdiensten van 2006 tot 2008 met in totaal 20% en op het managementniveau met 30% worden verminderd. Wereldwijd gaat het naar verwachting om ca. 6.000 arbeidsplaatsen.

De totale kosten voor het omzetten van dit programma in de jaren 2006 tot 2008 zullen naar verwachting ca. ⬠2 miljard bedragen.

BedrijfsautoRAI.nl