Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer Postbus 90801 2509 LV Den Haag der Staten-Generaal Anna van Hannoverstraat 4 Binnenhof 1a Telefoon (070) 333 44 44 2513 AA `s-GRAVENHAGE Telefax (070) 333 40 33

Uw brief Ons kenmerk
15 februari 2006 ASEA/LIV/2006/9695 nr. 2050607130
Onderwerp Datum
Kamervragen Noorman-den Uyl (PvdA) 16 februari 2006

./. Hierbij zend ik u, mede namens de Staatsecretaris van Financiën, de antwoorden op de vragen van de leden Noorman-den Uyl en Crone (beiden PvdA) over de salarisberekeningen.

De Minister van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,

(mr. A.J. de Geus)

2050607130
Vragen van de leden Noorman-den Uyl en Crone (beiden PvdA) aan de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid over de salarisberekeningen. (Ingezonden 27 januari 2006) Vraag 1
Klopt het dat naar schatting een half miljoen werknemers deze maand niet het juiste salaris heeft ontvangen? 1)
Vraag 2
Klopt het dat zo'n 70.000 bedrijven in deze maand januari fouten hebben gemaakt bij het berekenen van de salarissen? 2)
Vraag 3
Wat zijn de redenen daarvoor? Op basis van welke wetten zijn de salarisberekeningen gewijzigd?

Antwoord vraag 1,2 en 3
Ik weet niet hoeveel werknemers in januari niet het juiste salaris hebben ontvangen. Dit is een aangelegenheid tussen werknemer en werkgever.
De salarisberekening per 1 januari 2006 is gewijzigd op grond van de volgende wetgeving:
· De Wet financiering sociale verzekeringen (Wfsv)

· De Zorgverzekeringswet (Zvw)

· De Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen (WIA)

· De VPL-wetgeving (VUT, prepensioen en levensloopregeling)

· De wettelijke regeling inzake privé-gebruik auto (Belastingplan 2005)

Vraag 4
Zijn de bedrijven voldoende geïnformeerd geweest over de veranderingen in deze berekeningen? Wie was verantwoordelijk voor deze informatieoverdracht?

Antwoord vraag 4

1

De bedrijven zijn de afgelopen periode intensief voorgelicht over de verschillende wijzigingen. Onder meer op de volgende wijzen:

· Op de website Loonaangifte zijn gedurende 2005 de actuele ontwikkelingen rond de stelselwijzigingen gepubliceerd

· Vanaf november 2004 zijn werkgevers regelmatig via nieuwsbrieven, brochures e.d. op de hoogte gehouden van de meest recente ontwikkelingen

· In September 2005 is een informatiepakket gezonden aan werkgevers en A&A-kantoren met onder andere de wijzigingen rond de nieuwe Zorgverzekering, het nieuwe aangifteproces en de nieuwe Loonaangifte

· Van september tot begin november zijn 10 voorlichtingsbijeenkomsten geweest met A&A-kantoren. De bijeenkomsten kenden een hoge opkomst en hadden een positief kritische toon

· Vanaf september 2005 intensieve radiocampagnes en publicaties dag- en vakbladen
· Begin december 2005 hebben alle MKB-werkgevers een uitgebreide informatie DVD gekregen. Ongeveer tegelijkertijd zijn de laatste gegevens voor de loonberekening 2006 bekend gemaakt

· Medio januari 2006 is de laatste nieuwsbrief loonaangifte2006 voor de werkgevers verschenen, inclusief bureaukalender met o.a. de uiterste aangiftedata in 2006 Het beeld is dat werkgevers, softwareleveranciers en intermediairs tijdig zijn voorgelicht over de wijzigingen in de salarisberekeningen per 1 januari 2006. In de campagnes is bovendien benadrukt vooral tijdig te starten met de aanpassingen. De monitor in oktober 2005 geeft aan dat nagenoeg alle A&A-kantoren en werkgevers die zelf de loonaangifte aanleveren bekend zijn met de verandering in de aanlevering. Zoals hiervoor is aangegeven zijn na de monitor de nodige voorlichtingsactiviteiten ontplooit om de doelgroepen nader over de wijzigingen te informeren. De voorlichting over de wijzigingen is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van de ministeries Sociale Zaken en Werkgelegenheid, Financiën en Volksgezondheid, Welzijn en Sport, alsmede van de Belastingdienst, UWV en CBS.

Vraag 5
Wanneer moeten fouten in de salarisberekeningen over deze maand januari door de werkgevers worden gecorrigeerd? Zijn daarvoor sancties? Zo ja, welke?

Antwoord vraag 5
Fouten in de salarisberekeningen worden in eerste aanleg geconstateerd door de betrokken werkgever, zijn werknemers of de intermediair die de salarisadministratie verzorgt. Voor het aangiftetijdvak januari 2006 heeft de werkgever nog tot eind februari de tijd om onjuiste salarisberekeningen te corrigeren. Hij kan dan alsnog een juiste loonaangifte doen. Correcties na eind februari 2006 moet de werkgever aan de Belastingdienst doorgeven door middel van een zogeheten correctiebericht.

2

Omdat verwacht wordt dat in het invoeringsjaar 2006 de aanlevering van gegevens over werknemers (anders dan de belasting- en premiebedragen) bewerkelijk zal blijken te zijn, hanteert de Belastingdienst voor het jaar 2006 het uitgangspunt dat met het opleggen van boetes op dit punt terughoudend wordt omgegaan.

Vraag 6.
Indien door de werkgever te hoge bedragen zijn ingehouden op het salaris (bijvoorbeeld voor de zorgkostenverzekering) en afgedragen aan de Belastingdienst, wanneer kan de werkgever het teveel afgedragen bedrag terugkrijgen van de Belastingdienst?

Antwoord vraag 6
De werkgever heeft nog tot eind februari de tijd om de loonaangifte te doen. Correcties tot dat tijdstip kan hij op de normale wijze verwerken in de loonaangifte en zijn afdracht. Na eind februari moet correctie plaats vinden door middel van een correctiebericht. De te veel afgedragen loonheffingen over januari 2006 moet hij dan salderen met de afdracht op de aangifte waarbij het correctiebericht is gevoegd. Op grond van deze werkwijze kan de werkgever zijn "teruggaaf" kort na de administratieve verwerking zelf realiseren.

Vraag 7
Zijn de administratieve lasten voor de werkgevers met betrekking tot de salarisberekeningen dit jaar afgenomen?
Zoals bij de beantwoording van de vragen 1 t/m 3 is aangegeven, zijn er in 2006 vijf omvangrijke wetgevingscomplexen in werking getreden met gevolgen voor de salarisberekeningen. Voor de administratieve lasten is met name de invoering van Walvis en de Wfsv het meest relevant. Met de invoering van Walvis en de Wfsv is beoogd om flinke besparingen op de administratieve lasten te realiseren. Het is goed mogelijk dat deze besparingen dit jaar nog niet zichtbaar en voelbaar zijn voor het bedrijfsleven. Wat dat betreft is 2006 een overgangsjaar, dat zich kenmerkt door extra inspanningen en investeringen voor het bedrijfsleven om aan de nieuwe aangiftesystematiek te kunnen voldoen. De structurele effecten van de maatregelen zullen vanaf 2007 geleidelijk aan merkbaar worden.


1) AD Haagsche Courant, 25 januari 2006

3

2) zie noot 1


4