Amsterdam Airport Schiphol

408461.jpg

Published: 08:00 16.02.2006 GMT+1 /Source: Schiphol Group

Schiphol Group: Netto resultaat stijgt in 2005 met 19,9% tot EUR 193 miljoen - Alle Business Areas dragen hieraan bij

- Netto resultaat, inclusief waardeveranderingen vastgoed, stijgt met 19,9% tot EUR 193 miljoen (2004: EUR 161 miljoen) - Exclusief waardeveranderingen vastgoed stijgt netto resultaat met 17,1% tot EUR 184 miljoen (2004: EUR 157 miljoen) - Exploitatieresultaat neemt toe met 17,4% tot EUR 311 miljoen (2004: EUR 265 miljoen) - EBITDA neemt toe met 12,5% tot EUR 478 miljoen (2004: EUR 424 miljoen) - Winst per aandeel stijgt met 19,9% naar EUR 1.126 (2004: EUR 939) - Voorstel voor uitkering dividend per aandeel van EUR 323 (2004: EUR 271)

Samenvatting belangrijkste business resultaten

4,0% stijging in aantal passagiers op Amsterdam Airport Schiphol, Rotterdam Airport en Eindhoven Airport tot 46,2 miljoen, waarvan 44,2 miljoen via Amsterdam Airport Schiphol (+3,8%) Kosten voor door overheid opgelegde beveiligingsmaatregelen sterk gestegen; deze worden deels in toekomstige tarieven verwerkt Concessie-inkomsten uit See Buy Fly-winkels stijgen fractioneel, naar EUR 3,72 per vertrekkende passagier (2004: EUR 3,71) EUR 12 miljoen waardevermeerdering van vastgoedbeleggingen (2004: EUR 5 miljoen) Buitenlandse activiteiten dragen EUR 9,2 miljoen bij aan netto resultaat (2004: 7,8 miljoen)

Reactie president-directeur Gerlach Cerfontaine:

"Wij kunnen terugkijken op een succesvol jaar voor Schiphol Group. Operationeel, commercieel en financieel deden we het beter dan in 2004. In 2006 zullen we voortbouwen op deze goede resultaten en waarschijnlijk voor het eerst een omzet van meer dan EUR 1 miljard realiseren. Wij verwachten dat het aantal passagiers op Amsterdam Airport Schiphol, onze belangrijkste activiteit, zal toenemen tot 46 miljoen. We bereiden ons voor op de verkoop door de Staat van een minderheidsbelang in Schiphol Group, deels door middel van een beursgang en deels via een onderhandse plaatsing bij institutionele beleggers."

Belangrijkste financiële resultaten*
EUR miljoen tenzij anders vermeld
2005
2004
+/-
Netto omzet
948
876
8,1%
Waardeveranderingen vastgoedbeleggingen
12
5
144,1%
Exploitatieresultaat
311
265
17,4%
Resultaat voor belastingen
277
239
15,7%
Netto resultaat excl. waardeveranderingen vastgoedbeleggingen 184
157
17,1%
Netto resultaat (toekomend aan aandeelhouders)
193
161
19,9%
Afschrijvingen en waardeveranderingen
167
160
4,4%
Operationele kasstroom
300
327
-8,3%

Kernratio's

RONA na belasting incl. waardeveranderingen vastgoedbeleggingen 6,7%
5,6%

RONA na belasting excl. waardeveranderingen vastgoedbeleggingen 6,4%
5,5%

Interest dekkingsratio
9,1x
10,3x

Rendement gemiddeld eigen vermogen
8,9%
7,9%

Rentedragend vreemd vermogen / totaal vermogen
25%
28%

* Alle cijfers over 2004 en 2005 zijn op basis van IFRS

Via de onderstaande link krijgt u het volledige persbericht inclusief de Geconsolideerde Balans, Winst- en Verliesrekening en Kasstroomoverzicht

Het netto resultaat (toekomend aan aandeelhouders) van Schiphol Group is in 2005 met EUR 32 miljoen ofwel 19,9% gestegen, van EUR 161 miljoen naar EUR 193 miljoen. Deze stijging kan voor een deel worden toegeschreven aan een toename van de waardeveranderingen van het vastgoed van de onderneming, van EUR 5 miljoen in 2004 naar EUR 12 miljoen. Wordt dit niet meegerekend, dan is het netto resultaat in 2005 met 17,1% gestegen.

Het gerealiseerde rendement nam eveneens toe in 2005. De return on net assets (RONA) na belastingen kwam uit op 6,7% tegen 5,6% in 2004. Exclusief waardeveranderingen vastgoedbeleggingen bedroeg de RONA dit verslagjaar 6,4% tegen 5,5% in 2004.

Netto-omzet
De netto-omzet steeg in 2005 met 8,1% van EUR 876 miljoen naar EUR 948 miljoen.

De belangrijkste inkomstenbron, de inkomsten uit havengelden, steeg met 9,9%, van EUR 523 miljoen naar EUR 574 miljoen. Deze stijging wordt verklaard door de groei van het aantal passagiers, van het aantal vliegtuigbewegingen en van het gemiddelde maximum startgewicht van het vliegverkeer, en door een verhoging van de tarieven. De inkomsten uit concessies stegen met 6,4%, van EUR 120 miljoen naar EUR 128 miljoen, en de inkomsten uit de verhuur van vastgoed met 7,7%, van EUR 104 miljoen naar EUR 112 miljoen. De parkeerinkomsten namen met 9,5% toe, van EUR 69 miljoen tot EUR 76 miljoen, terwijl de opbrengsten uit overige activiteiten met 4,1% daalden, van EUR 61 miljoen naar EUR 58 miljoen, door lagere opbrengsten uit diensten en werkzaamheden voor derden.

Resultaten uit vastgoed
De waardevermeerdering van het vastgoed van Schiphol Group bedroeg in 2005 EUR 12 miljoen; in 2004 bedroeg deze waardevermeerdering EUR 5 miljoen. Deze stijging komt vooral doordat in 2005 nieuwe erfpachtcontracten zijn afgesloten en eindwaarden zijn toegekend aan erfpachtcontracten die binnen een termijn van 20 jaar expireren. Met de verkoop van vastgoed werd in 2005 een resultaat geboekt van EUR 10 miljoen (2004: EUR 17 miljoen).

Bedrijfslasten
De bedrijfslasten stegen met 3,9%, van EUR 634 miljoen naar EUR 659 miljoen.

Dit komt vooral doordat de uitbestedingen en overige externe kosten met EUR 47 miljoen ofwel 15,3% stegen van EUR 305 miljoen tot EUR 352 miljoen. Deze stijging wordt primair verklaard door een sterke toename van de kosten voor beveiliging, die voor het overgrote deel het gevolg zijn van door de Europese Unie en de Nederlandse overheid opgelegde maatregelen. De personeelsbeloningen daalden met 11,9%, van EUR 152 miljoen tot EUR 133 miljoen. Dit wordt voor een belangrijk deel (EUR 15 miljoen) veroorzaakt door de vrijval van en de dotatie aan enkele personeelsvoorzieningen in verband met het nieuwe zorgstelsel en een wijziging van de belastingwetgeving voor vervroegde uitdiensttreding. Daarnaast daalde het aantal medewerkers (uitgedrukt in fte's) van 2.216 naar 2.179. Dit had een daling van de personeelsbeloningen tot gevolg van EUR 2,4 miljoen. Daartegenover stond een stijging van de personeelsbeloningen van EUR 1,4 miljoen als gevolg van de nieuwe CAO die op 1 april 2005 van kracht werd. De afschrijvingen namen met 12,2% toe, van EUR 144 miljoen tot EUR 162 miljoen. De bijzondere waardeveranderingen bedroegen in 2005 EUR 5 miljoen (2004: 15 miljoen). De overige bedrijfskosten bedroegen in 2005 EUR 7 miljoen (2004: 18 miljoen).

Exploitatieresultaat en netto resultaat
Het exploitatieresultaat steeg in 2005 met 17,4%, van EUR 265 miljoen naar EUR 311 miljoen. Alle Business Areas van Schiphol Group hebben hieraan bijgedragen. Het resultaat voor aftrek van rente, belastingen, afschrijvingen en waardeveranderingen (EBITDA) steeg met 12,5% van EUR 424 miljoen naar EUR 478 miljoen.

Business Area Aviation
De Business Area Aviation, verantwoordelijk voor de planning, de regie en het capaciteitsmanagement van Amsterdam Airport Schiphol, was over 2005 goed voor 60% van de netto omzet en 32% van het exploitatieresultaat van Schiphol Group. De activiteiten binnen deze Business Area zijn gereguleerd. Dat houdt in dat de overheid hiervoor een maximaal toegestaan rendement bepaalt.

EUR miljoen
2005
2004
+/-
Netto omzet
573
525
9,0%
EBITDA
214
197
8,8%
Exploitatieresultaat
99
97
2,5%
Gemiddelde vaste activa
1.675
1.583
5,8%
RONA voor belastingen
5,9%
6,1%

RONA na belastingen
4,1%
4,0%

Investeringen immateriële en materiële vaste activa 187
205
-8,7%

Amsterdam Airport Schiphol heeft in 2005 haar positie als vierde passagiers- en derde vrachtluchthaven van Europa gehandhaafd, met een passagiersgroei van 3,8% en een vrachtgroei van 2,0%. Er werden gemiddeld grotere vliegtuigen ingezet, die ook beter waren bezet; het aantal vliegtuigbewegingen in het handelsverkeer steeg namelijk met 0,5%, terwijl het gemiddelde startgewicht per vliegtuigbeweging met 2,9% toenam, van 97,7 naar 100,5 ton.

Deze volumefactoren hadden een belangrijke invloed op de netto-omzet van de Business Area. Daarnaast leverde ook de verhoging van de start- en landingsgelden en van de passagiersgerelateerde vergoedingen per 1 april 2005 met 3,2%, en van het beveiligingstarief meer inkomsten op. Dit beveiligingstarief is op 1 april en op 1 november 2005 met respectievelijk 4,2% en 8,3% verhoogd vanwege de sterk gestegen kosten voor beveiliging. De opbrengst uit het beveiligingstarief was desondanks in 2005 lager dan de gestegen kosten voor beveiliging. Dit verschil zal in toekomstige tarieven voor beveiliging worden verrekend. De beveiligingskosten maken nu 35% uit van de totale kosten van Aviation.

De Business Area zag de kosten per Work Load Unit (WLU), een maat voor de efficiency, in 2005 met 5,4% toenemen ten opzichte van 2004, tot EUR 8,04. Eén WLU staat gelijk aan 1 passagier en/of 100 kg vracht. De toename wordt volledig veroorzaakt door de gestegen kosten van beveiliging en afschrijvingen. Zonder deze twee effecten zijn de kosten van Aviation met 8,1% afgenomen ten opzichte van 2004 en liggen ze met EUR 3,61 zelfs iets onder het laagste niveau van de afgelopen jaren (EUR 3,62 in 2003).

Er werd in 2005 door de Business Area Aviation voor EUR 187 miljoen geïnvesteerd op de locatie Schiphol, onder meer in de bouw van de H-pier en het bijbehorende platform (EUR 31,8 miljoen) en in de aanleg van de noordelijke taxibaan (EUR 18,8 miljoen). Daarnaast werd opnieuw geïnvesteerd in bagagevoorzieningen, security en brandveiligheid.

Business Area Consumers
De Business Area Consumers, verantwoordelijk voor de exploitatie van concessies (voor onder meer winkels en horeca), van de parkeerterreinen en garages en van de mogelijkheden voor reclame en e-business op Amsterdam Airport Schiphol, was over 2005 goed voor 21% van de netto omzet en 40% van het exploitatieresultaat van Schiphol Group. De Business Area is ook actief buiten Nederland.

EUR miljoen
2005
2004
+/-
Netto omzet
195
182
7,1%
EBITDA
140
120
15,7%
Exploitatieresultaat
125
106
17,9%
Gemiddelde vaste activa
209
205
2,0%
RONA voor belastingen
59,6%
51,6%

RONA na belastingen
40,8%
33,8%

Investeringen immateriële en materiële vaste activa 16
23
-28,3%

Het exploitatieresultaat van de Business Area Consumers is in 2005 met EUR 19 miljoen gestegen. De concessie-inkomsten uit de See Buy Fly winkels op Amsterdam Airport Schiphol stegen met EUR 3,4 miljoen (+4,4%) naar EUR 81,4 miljoen. Deze ontwikkeling is voor een groot deel te danken aan de nieuw geopende winkels (waaronder enkele specialty shops) in Lounge 1, de meer concurrerende prijsstelling van de producten en de 'Buy Bye'-marketingcampagne.

Als gevolg hiervan lieten de concessie-inkomsten uit See Buy Fly per vertrekkende internationale passagier over het gehele jaar een fractionele stijging zien, van EUR 3,71 naar EUR 3,72. Vooral de laatste maanden van het verslagjaar trokken de bestedingen weer aan. De inkomsten uit overige concessies stegen met EUR 2,3 miljoen, onder andere door de introductie van nieuwe horecaconcepten en nieuwe concessies, waaronder een autoloterij, en een toename van het aantal vestigingen van banken.

De inkomsten uit parkeren namen toe, doordat de gemiddelde parkeerduur steeg en het tarief voor langparkeren met 3,3% en voor kort parkeren met 2,5% is verhoogd. Hierdoor stegen de parkeeropbrengsten per passagier, de transferreiziger niet meegerekend, met 4,2%; van EUR 2,61 in 2004 naar EUR 2,72 in 2005.

De reclame-inkomsten stegen met 14,6% naar EUR 10,6 miljoen. Dit komt voor een belangrijk deel door het aanbieden van nieuwe reclameobjecten zoals passagiersbruggen, waardoor het maken van buitenreclame aantrekkelijker is geworden. De bezettingsgraad van bestaande en nieuwe objecten in de terminal van Amsterdam Airport Schiphol verbeterde ook.

In 2005 is voor EUR 16 miljoen door de Business Area Consumers geïnvesteerd; vooral in nieuwe winkels in Lounge 1, waarvan de renovatie in 2005 werd afgerond.

Business Area Real Estate
De Business Area Real Estate, verantwoordelijk voor het ontwikkelen, beheren en exploiteren van en het beleggen in vastgoed op en rond Amsterdam Airport Schiphol en luchthavens in het binnen- en buitenland, was over 2005 goed voor 12% van de netto omzet en 25% van het exploitatieresultaat van Schiphol Group.

EUR miljoen
2005
2004
+/-
Netto omzet
116
107
8,5%
Resultaat uit hoofde van verkoop vastgoedbeleggingen 10
18
-42,1%
Waardeveranderingen vastgoedbeleggingen
11
5
110,3%
EBITDA
102
92
11,2%
Exploitatieresultaat
78
65
20,6%
Gemiddelde vaste activa
1.157
1.151
0,6%
RONA voor belastingen
6,8%
5,7%

RONA na belastingen
4,6%
3,7%

RONA na belastingen excl. waardeveranderingen, incl. resultaat deelnemingen/rentebaten 3,7%
3,2%

RONA na belastingen incl. waardeveranderingen, incl. resultaat deelnemingen/rentebaten 4,3%
3,5%

Investeringen immateriële en materiële vaste activa 50
38
30,4%

Het exploitatieresultaat van de Business Area Real Estate is in 2005 met EUR 13 miljoen gestegen. Dit is een gevolg van betere resultaten van de verhuur van ruimten in de terminal van Amsterdam Airport Schiphol, een kwalitatief goede bezettingsgraad, indexering van de huurprijzen en meeropbrengsten uit servicekosten. De toename werd gerealiseerd ondanks de verkoop eind 2004 en 2005 van diverse vastgoedbeleggingen aan het ACRE Fund. Omdat Schiphol Group hierin voor 50% deelneemt, halveerden de hiermee samenhangende verhuuropbrengsten.

De waardevermeerdering van het vastgoed bedroeg in 2005 EUR 11 miljoen; in 2004 bedroeg deze toename EUR 5 miljoen.

Met de verkoop van vastgoed, aan het ACRE Fund, werd een resultaat geboekt van EUR 10 miljoen (EUR 17 miljoen in 2004). Aan het ACRE Fund zijn de resterende 50% van het hoofdkantoor van Schiphol Group (Schipholgebouw) en enkele andere objecten verkocht.

De gemiddelde bezettingsgraad van het vastgoed op Amsterdam Airport Schiphol daalde van 88,4% in 2004 naar 86,1% in 2005. Dit is voor meer dan de helft het gevolg van de verkoop van relatief beter te verhuren vastgoedobjecten aan het ACRE Fund. Daarnaast hebben enkele gedateerde gebouwen uit de portefeuille, waarvoor een nieuwe bestemming wordt gezocht, een drukkend effect op de bezettingsgraad.

Er werd in 2005 voor EUR 50 miljoen door de Business Area Real Estate geïnvesteerd, waarvan EUR 36 miljoen in grondaankopen.

Business Area Alliances & Participations
De Business Area Alliances & Participations is verantwoordelijk voor de exploitatie van Rotterdam Airport, Eindhoven Airport en Lelystad Airport en van de deelnemingen in JFKIAT, die Terminal 4 op John F. Kennedy Airport in New York beheert, in Brisbane Airport en in Dartagnan Biometric Solutions. De Business Area was over 2005 goed voor 7% van de netto omzet en 3% van het exploitatieresultaat van Schiphol Group.

EUR miljoen
2005
2004
+/-
Netto omzet
64
62
2,6%
Waardeveranderingen vastgoedbeleggingen
1
0

EBITDA
22
15
45,7%
Exploitatieresultaat
9
-3

Gemiddelde vaste activa
162
148
9,4%
RONA voor belastingen
5,3%
-1,9%

RONA na belastingen
3,6%
-1,2%

RONA na belastingen excl. waardeveranderingen, incl. resultaat deelnemingen/rentebaten 8,0%
3,5%

RONA na belastingen incl. waardeveranderingen, incl. resultaat deelnemingen/rentebaten 8,4%
3,3%

Investeringen immateriële en materiële vaste activa 24
32
-26,3%

Het exploitatieresultaat van de Business Area Alliances & Participations nam in 2005 met EUR 12 miljoen toe.

De participaties in New York en Brisbane laten steeds betere resultaten zien. Mede door een financiële herstructurering en een nieuwe aandeelhoudersovereenkomst in Brisbane heeft deze deelneming een bijdrage geleverd aan het netto resultaat van Schiphol Group van EUR 7 miljoen die onder verschillende posten in de resultatenrekening is verantwoord. Ook het verkeer en vervoer op Brisbane groeide voorspoedig. Hetzelfde geldt voor Terminal 4 op JFK Airport. Hierdoor is in 2005 van JFKIAT een dividend ontvangen van EUR 1,3 miljoen.

De inkomsten uit havengelden van de regionale luchthavens in Nederland daalden, vooral vanwege de beperkte geluidcapaciteit van Rotterdam Airport. Hierdoor daalde het aantal passagiers en vluchten in het handelsverkeer op deze luchthaven. De stijging in het aantal passagiers en vluchten op Eindhoven Airport heeft deze daling niet kunnen compenseren.

In 2005 is door de Business Area Alliances & Participations voor EUR 24 miljoen geïnvesteerd. Het belangrijkste project betrof de nieuwe terminal op Eindhoven Airport (EUR 18 miljoen).

Investeringen en financiering Schiphol Group
De operationele kasstroom bedroeg EUR 300 miljoen (2004: EUR 327 miljoen).) Deze daling wordt veroorzaakt doordat in 2005 voorlopige aanslagen winstbelasting over de jaren 2004 en 2005 zijn ontvangen, voor een totaalbedrag van EUR 114 miljoen, die in 2005 zijn betaald.

De free cash flow van EUR 85 miljoen en de aanwezige liquide middelen waren toereikend om de aflossing op leningen en leaseverplichtingen van EUR 84 miljoen en de betaalde dividenden van EUR 46 miljoen te financieren. Het saldo van de liquide middelen en schulden aan kredietinstellingen steeg met EUR 26 miljoen, van EUR 236 miljoen naar EUR 262 miljoen.

De investeringen in materiële vaste activa bedroegen EUR 268 miljoen tegen EUR 294 miljoen in 2004. Hier stond een verkoopopbrengst als gevolg van desinvesteringen tegenover van EUR 85 miljoen, voornamelijk als gevolg van de verkoop van vastgoed aan het ACRE Fund.

Het totale bedrag aan uitstaande leningen en leaseverplichtingen bedroeg eind 2005 EUR 993 miljoen. In 2005 werd EUR 71,3 miljoen aan nieuwe leningen opgenomen en EUR 84,3 miljoen afgelost. Het bedrag dat is aangetrokken onder het Euro Medium Term Note-programma (EMTN) bedroeg ultimo 2005 EUR 520,8 miljoen. De gemiddelde interestkosten zijn in 2005 gedaald, van 4,87% naar 4,85%.

Fiscale openingsbalans
Schiphol Group is sinds 2002 winstbelastingplichtig. De fiscale openingsbalans is echter nog niet door de fiscus vastgesteld. Naar verwachting zal dit in de loop van 2006 gebeuren. Dit zal leiden tot een eenmalige post in de winst- en verliesrekening. Deze kan materieel zijn en zal positief uitvallen.

Dividendvoorstel
De directie heeft voorgesteld om een dividend per aandeel van EUR 323 uit te keren aan aandeelhouders (2004: EUR 271).

Vooruitzichten
De directie verwacht dat het passagiersvervoer op Amsterdam Airport Schiphol in 2006 met 4,2% ofwel bijna 2 miljoen zal toenemen tot zo'n 46 miljoen reizigers. De kosten zullen naar verwachting stijgen in 2006, onder meer vanwege nieuwe, door de overheid voorgeschreven beveiligingsmaatregelen die eind 2005 zijn ingevoerd op Amsterdam Airport Schiphol, en een toename van de afschrijvingen. De directie verwacht niettemin over 2006 een netto resultaat, exclusief waardeverandering en verkoop vastgoed, dat in dezelfde orde van grootte zal liggen als over 2005. Schiphol Group verwacht in 2006 naar schatting EUR 360 miljoen te investeren, waarvan ruim de helft in luchtvaartvoorzieningen op de locatie Schiphol. De financieringslasten zullen hierdoor toenemen. De aanwezige liquiditeit, de verwachte operationele kasstroom en de aanwezige financiële faciliteiten bieden voldoende ruimte voor de financiering ervan.

014-2006/rw

Financieel Jaarverslag 2005
Een digitaal exemplaar van het Nederlandstalige Financieel Jaarverslag 2005 is vanaf morgenmiddag 17 februari in te zien op de corporate website www.schipholgroup.com. De Engelse vertaling zal medio maart beschikbaar komen via de corporate website. Gedrukte exemplaren kunnen vanaf medio maart worden aangevraagd via investor_relations@schiphol.nl

Via de onderstaande link krijgt u het volledige persbericht inclusief de Geconsolideerde Balans, Winst- en Verliesrekening en Kasstroomoverzicht:

pdf-versie persbericht

Informatie voor de pers:
Persconferentie 10.00 uur CET
Om 13.30 uur CET zal een analisten call plaatsvinden. Geïnteresseerde financiële analisten kunnen zich aanmelden via Investor Relations: investor_relations@schiphol.nl

Schiphol Group is een exploitant van luchthavens die als missie heeft om duurzame waarde te creëren voor haar stakeholders door het ontwikkelen van AirportCities en het positioneren van Amsterdam Airport Schiphol als de meest toonaangevende AirportCity. De onderneming heeft de ambitie om een van de meest toonaangevende luchthavenondernemingen ter wereld te zijn.

Schiphol Group is eigenaar en exploitant van Amsterdam Airport Schiphol, Rotterdam Airport en Lelystad Airport en bezit 51% van de aandelen in Eindhoven Airport. Buiten Nederland neemt de onderneming via Schiphol USA Inc. deel in JFKIAT dat Terminal 4 op John F. Kennedy Airport bij New York exploiteert, en heeft het een belang in Brisbane Airport Corporation, exploitant van de luchthaven van Brisbane in Australië. http://www.schipholgroup.com




Voor informatie: pressoffice@schiphol.nl