Docdata NV

Te verspreiden op 16 februari 2006
U.S. Eastern Standard Time 02.30h. U.K. 07.30h. Continental Time 08.30h.

P E R S B E R I C H T
DOCdata N.V. maakt haar cijfers over het boekjaar 2005 bekend Nettoresultaat en bedrijfsresultaat zijn beide verbeterd ten opzichte van 2004 Voorgesteld wordt om 0,40 per gewoon aandeel als dividend uit te keren

Resultaat en Financiële positie over het boekjaar 2005

(In miljoenen, percentages en per aandeel uitgezonderd) 2005 2004

% %

Omzet 66,6 100,0 71,3 100,0 Brutowinst 14,3 21,5 15,4 21,6 Bedrijfsresultaat (EBIT) 5,1 7,6 4,6 6,5 Nettoresultaat 2,9 4,4 2,2 3,1

EBITDA 9,3 14,0 9,5 13,3 Netto operationele cash flow 6,0 9,0 10,7 15,0

Gemiddeld aantal uitstaande aandelen (miljoenen) 6,96 6,87

Nettoresultaat per aandeel 0,41 0,31

Balanstotaal 42,8 44,0 Eigen Vermogen 24,0 23,0 Solvabiliteit (Eigen Vermogen / Balanstotaal) 56,1% 52,3%

Hoofdpunten uit het financieel verslag over het boekjaar 2005

Het nettoresultaat is in 2005 met 0,7 miljoen gestegen en uitgekomen op 2,9 miljoen ten opzichte van 2,2 miljoen in 2004. Deze stijging van het nettoresultaat is voornamelijk het gevolg van een verbetering van het bedrijfsresultaat met 0,5 miljoen en een daling in de belastinglast met 0,3 miljoen in 2005 ten opzichte van 2004.

Het bedrijfsresultaat (EBIT) is in 2005 met 0,5 miljoen licht verbeterd ten opzichte van 2004 en is uitgekomen op 5,1 miljoen. Deze verdere verbetering is met name toe te schrijven aan de positieve ontwikkelingen van Industrial Automation Integrators en de divisie E-commerce Fulfillment (effect: + 0,9 miljoen). Het bedrijfsresultaat van de Media Groep is verder gedaald (effect: -/- 0,4 miljoen), ondanks het positieve effect van overige bedrijfsopbrengsten en overige bedrijfskosten in 2005 ten opzichte van 2004 van in totaal
1,2 miljoen.

---

De omzet is in 2005 gedaald met 4,7 miljoen ten opzichte van 2004. Deze lagere omzet is met name toe te schrijven aan de lagere omzet van de Media Groep (effect: -/- 5,7 miljoen). De omzetstijging in 2005 voor DVD's was kleiner dan de omzetdaling voor CD's. De divisie E-commerce Fulfillment heeft in 2005 een lichte omzetdaling laten zien (effect:
-/- 0,5 miljoen). Dit is het gevolg van het feit dat de omzetstijging door groei in activiteiten voor bestaande en nieuwe klanten kleiner was dan de omzetdaling als gevolg van lagere doorbelaste transportkosten en de verkoop van de e-media solutions activiteiten in december 2004. Tenslotte is de omzet van Industrial Automation Integrators in 2005 gestegen ten opzichte van 2004 (effect: + 1,5 miljoen). Wel is het orderboek per eind 2005 gedaald van 10,8 miljoen per eind 2004 tot 9,4 miljoen.

Mede als gevolg van de sterke focus op het genereren van cash is de liquiditeitspositie van DOCdata ook in 2005 verder verbeterd en per 31 december 2005 uitgekomen op een kasoverschot van 10,5 miljoen (31 december 2004: 8,1 miljoen). Uit het in de Appendix van de bijlage `Financial Information' opgenomen kasstroomoverzicht blijkt dat DOCdata in 2005 een cash flow uit operationele activiteiten van 6,0 miljoen heeft gerealiseerd, welke voor 1,5 miljoen is aangewend voor investeringen, hoofdzakelijk in verpakkingsmachines en computerapparatuur, en voor 2,4 miljoen is aangewend ten behoeve van de uitkering van dividend over het jaar 2004 aan de aandeelhouders. DOCdata heeft haar financiële positie als gevolg hiervan verder versterkt in 2005, waarbij de solvabiliteitsratio is gestegen van 52,3% per 31 december 2004 naar 56,1% per 31 december 2005.

Strategie

DOCdata streeft naar optimale waardecreatie voor de aandeelhouders, onder gelijktijdige waarborging van de belangen van haar stakeholders zoals klanten, medewerkers en leveranciers. DOCdata heeft haar strategie in 2005 succesvol gericht op het verder autonoom uitbouwen van Industrial Automation Integrators en de divisie E-commerce Fulfillment.

Om een versnelde groei in de toekomst te kunnen realiseren, vormen de jaren 2006 en waarschijnlijk ook 2007 overgangsjaren om de nieuwe strategie te implementeren. DOCdata zal in deze jaren transformeren van een voornamelijk productiegericht bedrijf naar een innovatief dienstverlenend bedrijf.

Voor een meer gedetailleerde beschrijving van de nieuwe strategie wordt verwezen naar de bijlage `Visie 2010: "Gear to Growth" '.

Waarderingsgrondslagen

Met ingang van 1 januari 2005 wordt de geconsolideerde jaarrekening van DOCdata N.V. opgesteld volgens de International Financial Reporting Standards zoals aanvaard binnen de Europese Unie (IFRS). Voor een overzicht van de belangrijkste waarderingsgrondslagen onder IFRS en een toelichting op de effecten van de overgang van de in voorgaande jaren gehanteerde waarderingsgrondslagen volgens de Nederlandse verslaggevingsrichtlijnen (Dutch GAAP) naar IFRS wordt verwezen naar de Appendix `IFRS Enclosures' bij het persbericht van 21 juli 2005 waarmee de halfjaarcijfers 2005 zijn gepubliceerd. Samenvattend kan worden geconcludeerd dat de invoering van IFRS een beperkte invloed heeft op de geconsolideerde cijfers van DOCdata N.V.


---

Vooruitzichten

Zoals hiervoor aangegeven onder Strategie, vormt het jaar 2006 een overgangsjaar waarin de nieuwe strategie zal worden geïmplementeerd. Het management van DOCdata verwacht dat dit invloed zal hebben op de resultaten in 2006 ten opzichte van 2005, aangezien extra kosten gemaakt zullen moeten worden om de nieuwe strategie te implementeren. Daarnaast zullen de resultaten in 2006, in belangrijke mate afhankelijk zijn van: de succesvolle aflevering in 2006 door IAI van de voor de Oekraïne bestelde systemen, die in 2005 door IAI zijn gebouwd en per 31 december 2005 in de voorraad zijn opgenomen; de mate waarin de sterk gestegen inkoopprijzen van grondstoffen en verpakkingen voor CD en DVD weer zullen dalen in 2006;
het realiseren van een succesvolle turnaround van DOCdata Frankrijk.

Voorstel aan aandeelhouders om 0,40 per gewoon aandeel als dividend uit te keren

Het geplaatst aandelenkapitaal van DOCdata N.V. bestaat per 31 december 2005 uit 7.308.850 gewone aandelen met een nominale waarde van 0,10 per aandeel. DOCdata N.V. houdt momenteel 316.837 (4,3%) van deze geplaatste gewone aandelen ter afdekking van het personeelsoptieplan. Gewone aandelen in eigen bezit worden niet meegenomen in de bepaling van het nettoresultaat per aandeel.

Het management van DOCdata N.V. is voornemens dit jaar op de jaarlijkse Algemene Vergadering van Aandeelhouders aan de aandeelhouders voor te stellen om, overeenkomstig het bepaalde in artikel 34 van de statuten van DOCdata N.V., een besluit te nemen tot het doen van een dividenduitkering voor een bedrag van 0,40 per gewoon aandeel aan de houders van gewone aandelen. Op de uitkering zal dividendbelasting worden ingehouden, tenzij door de aandeelhouder een bewijs kan worden overlegd waaruit blijkt dat deze aanspraak kan maken op de deelnemingsvrijstelling.

De voorgestelde dividenduitkering van 0,40 per gewoon aandeel is hoger dan het dividendbedrag van 0,35 per gewoon aandeel dat is uitgekeerd in 2005, vanwege de relatief hoge liquiditeitspositie per eind 2005 ( 10,5 miljoen) en de in 2005 gerealiseerde winstgroei. Verder speelt een rol dat investeringen die voortvloeien uit de implementatie van de nieuwe strategie ook met vreemd vermogen kunnen worden gefinancierd.

Indien de Algemene Vergadering van Aandeelhouders, welke zal worden gehouden op donderdag 11 mei 2006 te Waalwijk, instemt met dit voorstel zal op de door anderen dan door de vennootschap gehouden gewone aandelen in totaal een bedrag van 2,8 miljoen als dividend uit de winst over 2005 worden uitgekeerd in mei 2006. Als gevolg van deze dividenduitkering zal de solvabiliteit van de onderneming licht dalen.


---

Overzicht per divisie
Industrial Automation Integrators

In 2005 zijn omzet en resultaat van Industrial Automation Integrators (IAI) significant gestegen ten opzichte van 2004. Omzet en resultaat zijn voor het grootste deel toe te schrijven aan leveringen van systemen ten behoeve van de beveiligingsmarkt, met name in het marktsegment paspoorten, alsmede het ontvangen van royalties voor het toepassen van door IAI gepatenteerde veiligheidskenmerken.

Systemen voor de productie van paspoorten en ID-kaarten werden geleverd aan Zwitserland, Zweden, Oekraïne, het Verenigd Koninkrijk en Costa Rica. Aan Zwitserland, dat reeds over BookMaster220 systemen beschikte, werden BookMasterOne systemen geleverd: een van de nieuwste producten van IAI. Het BookMasterOne systeem personaliseert een blanco paspoortboekje in één doorgang door de machine.

Zoals eerder in persberichten gemeld, moest het omvangrijke project voor Oekraïne kort na de start stilgelegd worden vanwege onzekerheden aan de zijde van de opdrachtgever die op zijn beurt afhankelijk is van de politieke ontwikkelingen in dat land. De opdrachtgever meent dat er goede vooruitzichten zijn dat het project in 2006 weer opgepakt kan worden. Ook het Oekraïnse project omvat de levering van BookMasterOne systemen.

IAI heeft in de loop der jaren zeer specialistische kennis en ervaring opgebouwd in het toepassen van laser- en optische technologie in productie systemen: IAI ontwerpt, bouwt, installeert en onderhoudt dergelijke systemen. Deze kerncompetentie wordt momenteel voornamelijk ingezet voor het ondertitelen van speelfilms, het aanbrengen van veiligheidskenmerken in waardedocumenten en het bewerken van verpakkingsmaterialen. Met uitzondering van filmondertiteling, een markt die zal verdwijnen omdat projectie steeds meer van digitaal opgeslagen beelden gebruik gaat maken, zal IAI het aandeel in de overige markten vergroten door het werven van nieuwe klanten, het ontwikkelen van nieuwe producten en het binnendringen in aanpalende markten. Als meest voor de hand liggende groeimogelijkheden worden gezien:
de beveiliging van bankbiljetten door middel van MicroPerf® en andere veiligheids- kenmerken;
de beveiliging van andere documenten dan paspoorten, ID-kaarten en bankbiljetten door speciaal daarvoor te ontwerpen machines;
de invoering van IAI-systemen in de productie van verpakkingsmaterialen.

De huidige bekendheid en reputatie van IAI bieden een uitstekende uitgangspositie voor dit streven.

E-commerce Fulfillment

DOCdata E-commerce Fulfillment heeft haar doelstellingen voor 2005 ruimschoots gehaald en het jaar winstgevend afgesloten. Dit is voornamelijk het gevolg van een hogere bezettingsgraad. De hogere bezettingsgraad is zowel gerealiseerd door de groei in vraag naar distributiediensten van bestaande klanten, als door de toevoeging van nieuwe klanten aan het klantenbestand. De markt voor distributie van fysieke producten die via het Internet gekocht worden laat een duidelijke groei zien.


---

DOCdata E-commerce Fulfillment heeft IT- en sorteersystemen om voor haar klanten de automatische afhandeling en facturering van grote aantallen kleinere en middelgrote orders uit te voeren. Het geautomatiseerde sorteersysteem is ontworpen om grote hoeveelheden home entertainment producten zoals DVD's, CD's, video's, boeken, maar ook kleine gevoelige technische apparatuur, zoals MP3-spelers, mobiele telefoons, webcams, computerspellen en dergelijke te verwerken.

Media Groep

De Media Groep als geheel heeft het jaar 2005 met een positief bedrijfsresultaat afgesloten, ondanks het feit dat DOCdata Frankrijk in het jaar 2005 wederom een fors operationeel verlies heeft geleden, hetgeen voornamelijk het gevolg is van een verdere afname van de omzet. Ten opzichte van 2004 is het bedrijfsresultaat van de Media Groep met 0,4 miljoen verder gedaald in 2005, hetgeen in belangrijke mate het gevolg is van een daling van de brutowinst (effect: -/- 2,3 miljoen), in combinatie met een daling van de verkoop- en algemene beheerkosten (effect: + 0,7 miljoen) en een verbetering van het totaal van overige bedrijfsopbrengsten en overige bedrijfskosten (effect: + 1,2 miljoen). De hogere inkoopprijs voor polycarbonaat, de belangrijkste grondstof voor de productie van zowel CD als DVD, heeft een negatief effect op het bedrijfsresultaat van 2005 gehad van ongeveer 1,2 miljoen. Tevens is het feit dat DOCdata Frankrijk pas per 4 juli 2005 uit surseance van betaling is gegaan van invloed geweest op het bedrijfsresultaat van 2005. In 2005 heeft DOCdata Frankrijk een negatief bedrijfsresultaat van ongeveer 0,6 miljoen gerealiseerd, inclusief een bate van 0,7 miljoen als gevolg van de crediteurenakkoorden die in de tweede helft van 2005 gesloten zijn. (In 2004 werd door DOCdata Frankrijk overigens een negatief bedrijfsresultaat van 1,8 miljoen gerealiseerd.)

De DVD-productiemarkt heeft in 2005 een verdere groei doorgemaakt waarvan DOCdata heeft kunnen profiteren. Er is echter wel een duidelijke afvlakking in deze groei te zien. Toch verwacht het management een verdere stijging van het aantal DVD's dat wij voor onze klanten produceren. De CD-productiemarkt heeft ook in 2005 een verdere daling te zien gegeven; het management verwacht voor 2006 dat deze trend zich zal voortzetten. De Media Groep blijft gericht op het bedienen van de lokale markten in Europa met superieure klantenservice en korte levertijden. Alle mediaproductiebedrijven van DOCdata beschikken over eigen CD, DVD-5, DVD-9 en DVD-10 productiecapaciteit.

In de tweede helft van 2004 heeft de Media Groep te maken gekregen met sterke prijsstijgingen van oliegerelateerde producten die in het productieproces benodigd zijn. De prijs van de grondstof polycarbonaat, waarvan een CD of DVD gemaakt wordt, is in korte tijd met meer dan 50% gestegen. Daarnaast hebben ook verpakkingsproducten, zoals onder andere jewel box voor CD en Amaray box voor DVD, te maken gekregen met forse prijsstijgingen. De Media Groep heeft hier het gehele jaar 2005 last van gehad. Het bleek slechts ten dele mogelijk deze prijsstijgingen door te berekenen aan onze klanten, waardoor de marges ook in 2005 onder druk zijn blijven staan. De lage dollarkoers heeft wel een gunstig effect gehad op productieroyalties die afgedragen moeten worden voor zowel CD-ROM als DVD. De markt waarin de Media Groep in Europa opereert zal naar verwachting ook in 2006 sterk prijsconcurrerend blijven, voornamelijk vanwege een afnemende vraag naar voorbespeelde CD's in combinatie met een overcapaciteit op de media-productiemarkt zowel voor CD als DVD. Wel verwacht het management dat de inkoopprijzen in 2006 licht zullen dalen.


---

Voor een gedetailleerde behandeling van de jaarcijfers 2005 wordt verwezen naar de bijlage `Financial Information' met Appendix.

Het management van DOCdata zal vandaag, 16 februari 2006, de jaarcijfers 2005 bespreken in een bijeenkomst, waarvoor zowel de financiële pers als analisten zullen worden uitgenodigd, die zal worden gehouden om 10.30 uur in de Hermeszaal van het Financieel Nieuwscentrum Beursplein 5 van Euronext Amsterdam (Beursplein 5, 1012 JW Amsterdam, 020-5505505). De Algemene Vergadering van Aandeelhouders zal worden gehouden op donderdag 11 mei 2006 te Waalwijk.

DOCdata Media Groep is een vooraanstaande onafhankelijke dienstverlener voor de media uitgevers op het gebied van film, audio, multimedia en software in Europa. DOCdata E-commerce Fulfillment houdt zich bezig met fijnmazige logistiek en gepersonaliseerde distributie voor onder andere Internetwinkels, detailhandel ketens en hard- en softwarebedrijven, voornamelijk voor de Europese markt.
Industrial Automation Integrators ontwerpt, bouwt en levert enerzijds productiesystemen gebaseerd op optische- en lasertechnologie voor toepassing in onder andere documentbeveiligingssystemen voor veiligheidsdrukkers en bewerkingssystemen voor verpakkingsmaterialen. Anderzijds biedt Industrial Automation Integrators beveiligingskenmerken ten behoeve van authenticatie aan.

Waalwijk, Nederland, 16 februari 2006 ­ DOCdata N.V. (Euronext Amsterdam: DOCD)

Verdere informatie: DOCdata N.V. M.F.P.M. Alting von Geusau CEO Tel. 0416 631 100


---

DOCdata N.V. ­ Financial Information for the year ended December 31, 2005

Financial Information

The financial information is prepared in accordance with IFRS.

Revenue

(in thousands, except percentage figures) 2005 2004

Revenue by division % %

Media Group 49,264 74.0 54,976 77.1 E-commerce Fulfillment 7,466 11.2 7,954 11.2 Industrial Automation Integrators 9,820 14.8 8,350 11.7 Total 66,550 100.0 71,280 100.0

Media Group's total revenue decreased 5.7 million (10.4%) from 55.0 million in 2004 to 49.3 million in 2005. This total decrease for the Media Group was caused by lower revenue in the United Kingdom ( 3.3 million, including foreign currency exchange effect, for an important part due to lower cassette sales), in France ( 2.1 million) and in the Netherlands ( 1.1 million), in combination with higher revenue in Germany ( 0.8 million).
E-commerce Fulfillment contributed 7.5 million to revenue in 2005 and thus decreased 0.5 million (6.1%) in revenue compared to 2004 with revenue of 8.0 million. This decrease was caused by lower revenue resulting from the divestment in December 2004 of the e-media solutions activities (revenue of 0.9 million in 2004), higher revenue of the Waalwijk operations ( 1.4 million) and lower revenue from transport costs recharged to customers ( 1.0 million). Industrial Automation Integrators contributed 9.8 million to revenue in 2005 compared to 8.4 million of revenue in 2004, thus resulting in an increase of 17.6%. This increase from higher revenue was based on (completed contract) deliveries of security systems (predominantly in the passport market segment) in 2005 compared to 2004, in combination with increased revenues from deliveries of subassemblies, packaging contract research and development, service and production royalties in the passport market segment.

Gross profit

(in thousands, except percentage figures) 2005 2004

Gross profit by division % %

Media Group 7,072 49.4 9,412 61.2 E-commerce Fulfillment 2,325 16.3 1,943 12.6 Industrial Automation Integrators 4,912 34.3 4,028 26.2 Total 14,309 100.0 15,383 100.0

Gross profit margin by division (as % of revenue by division) % %

Media Group 14.4 17.1 E-commerce Fulfillment 31.1 24.4 Industrial Automation Integrators 50.0 48.2 Total 21.5 21.6


---

DOCdata N.V. ­ Financial Information for the year ended December 31, 2005

The gross profit margin for the Media Group decreased from 17.1% in 2004 to 14.4% in 2005. This decrease was mainly caused by higher prices in 2005 compared to 2004 for the main raw materials for CD/DVD production (e.g. polycarbonate resin and plastic packaging boxes) due to the high oil prices. For example, the price effect for polycarbonate resin has had a negative impact on gross profit of about 1.2 million. Also, continuing price pressure has lead to lower average sales prices for DVD. On average, a lower gross profit margin is realised on DVD compared to CD, while the number of produced DVD units has shown a growth of 29% in 2005 compared to 2004. The gross profit margin for E-commerce Fulfillment improved from 24.4% in 2004 to 31.1% in 2005, which is primarily the result of a lower share in revenue for 2005 compared to 2004 of customer related transport costs which are billed with only a limited margin, in combination with the effect of the sale of the e-media solutions activities in December 2004 which had a gross profit margin of 20.6% in 2004. The gross profit margin for Industrial Automation Integrators increased from 48.2% in 2004 to 50.0% in 2005, predominantly caused by the difference in the sales mix of security systems delivered in both years, as well as in the mix of the other revenue categories for the comparable years with increasing revenue for those activities with higher gross profit margins (such as royalties for patent usage in the personalisation of passports).

Other operating income and expenses

(in thousands, except percentage figures) 2005 2004

Other operating income and expenses (as % of revenue) % %

Other operating income 1,601 2.4 705 1.0 Other operating expenses (202) (0.3) (574) (0.8) Total 1,399 2.1 131 0.2

Other operating income increased from 0.7 million in 2004 to 1.6 million in 2005, predominantly caused by a gain realised from settlements with creditors in France following the termination of the receivership per the beginning of July 2005. Other operating income in 2005 also contains a release of 0.3 million from accrued DVD production royalties.
Other operating expenses decreased from 0.6 million in 2004 to 0.2 million in 2005, due to lower restructuring expenses. In 2004, other operating expenses of 0.6 million were fully related to restructuring expenses incurred or provided due to the receivership of the French company. Other operating expenses in 2005 fully consist of restructuring expenses for 0.2 million carried as provisions under current liabilities in the balance sheet per 31 December 2005.

Selling, general and administrative expenses

(in thousands, except percentage figures) 2005 2004

SGA (as % of revenue) % %

Selling expenses 3,971 6.0 4,561 6.4 General and administrative expenses 6,647 10.0 6,319 8.9 Total 10,618 16.0 10,880 15.3

SGA by division (as % of revenue by division) % %

Media Group 8,038 16.3 8,708 15.8 E-commerce Fulfillment 1,564 20.9 1,223 15.4 Industrial Automation Integrators 1,016 10.3 949 11.4 Total 10,618 16.0 10,880 15.3
---

DOCdata N.V. ­ Financial Information for the year ended December 31, 2005

In total, selling expenses decreased 0.6 million (12.9%) from 4.6 million in 2004 to 4.0 million in 2005. Selling expenses of the Media Group decreased 0.6 million in 2005 compared to 2004, almost fully the result of lower bad debt expenses. Selling expenses of E-commerce Fulfillment decreased 0.1 million in 2005 compared to 2004, primarily as a result of the divestment of the e-media solutions activities in December 2004. Selling expenses of Industrial Automation Integrators increased 0.1 million. General and administrative expenses increased 0.3 million (5.2%) from 6.3 million in 2005 to 6.6 million in 2004. This increase predominantly resulted from higher G&A expenses for E-commerce Fulfillment due to higher personnel expenses and organisation costs following the growing activity level.

Operating income before financing revenues (EBIT)

(in thousands, except percentage figures) 2005 2004

Operating income by division

Media Group 363 805 E-commerce Fulfillment 837 735 Industrial Automation Integrators 3,890 3,094 Total 5,090 4,634

Operating income margin by division
(as % of revenue by division) % %

Media Group 0.7 1.5 E-commerce Fulfillment 11.2 9.2 Industrial Automation Integrators 39.6 37.1 Total 7.6 6.5

The operating income for the Media Group decreased 0.4 million (54.9%) from 0.8 million 2004 to 0.4 million in 2005. This decrease is the combined effect of a decrease of 2.3 million in gross profit, a decrease in SG&A expenses of 0.7 million, and an effect from other operating income and expenses of about 1.2 million income. The decrease in operating income margin for the Media Group from 1.5% in 2004 to 0.7% in 2005, mainly reflects the decrease of gross profit margin and the lower activity level of the Media Group in the United Kingdom, in France and in the Netherlands. Operating income for E-commerce Fulfillment improved 0.1 million (13.9%) from 0.7 million in 2004 to 0.8 million in 2005. This improvement is the combined effect of the improved gross profit ( 0.4 million) and increased SG&A expenses ( 0.3 million). The operating income margin as a percentage of revenue by division increased from 9.2% in 2004 to 11.2% in 2005, which is predominantly the effect from the increased gross profit margin.
Operating income for Industrial Automation Integrators increased 0.8 million (25.7%) from 3.1 million in 2004 to 3.9 million in 2005. The operating income margin as a percentage of revenue by division increased from 37.1% in 2004 to 39.6% in 2005. A comparable level of SG&A expenses on an increased revenue total for 2005 mainly caused this increase, in combination with an increased gross profit margin.

Net financing revenues
The net financing revenues in 2005 amounted to 0.2 million, while the net financing revenues in 2004 amounted to 0.1 million. The increase of 0.1 million in net financing revenues was predominantly caused by a higher interest income.


---

DOCdata N.V. ­ Financial Information for the year ended December 31, 2005

Income tax expense
DOCdata's effective tax rate for 2005 was 43.5% with a corporate income tax charge of 2.2 million on a profit before tax of 5.1 million. For 2004 the profit before tax amounted to 4.8 million and the corporate income tax charge amounted to 2.6 million (effective tax rate: 53.9%). In 2005, corporate income taxes have only been paid in the Netherlands and in Germany as tax losses were available in France and the United Kingdom.

The total corporate income tax charge for 2005 is the result of the following tax treatments of the results per country:
In the Netherlands, a tax charge of 1.4 million has been recorded consisting of a current tax charge of 1.6 million at 31.5% on the taxable income for the Dutch fiscal entity for the year 2005, a deferred tax credit of 0.1 million resulting from the revaluation of the deferred tax assets and liabilities to the 2006 corporate income tax rate of 29.6% (coming from 31.5% in 2005) and a tax benefit of 0.1 million from prior years. In the United Kingdom, a tax charge of 0.6 million has been recorded due to an impairment of the deferred tax asset on the net operating losses and capital allowances available per the end of the year 2005. In Germany, a tax charge of 0.2 million has been recorded, which predominantly consists of current taxation on the profit before tax for the year 2005. In France, no deferred tax asset has been recorded on the loss before tax for 2005 due to the fact that it is not possible to carry back this loss against profits from prior years; these have all been offset by the taxable loss in the full year 2002. The impact on the 2005 fiscal result from the recording in the second half-year of 2005 of the profit from settlements reached with creditors ( 0.7 million) and other elements of the continuation plan with beneficial impact on the 2005 fiscal result (forgiven intercompany loan of 1.9 million and forgiven intercompany payables of 0.4 million), has been fully taken into account in the accounting for income taxes in 2005.

At the end of 2005, the group has remaining net operating loss carry-forwards from prior years for a total amount of approximately 4.7 million.

Liquidity and capital resources
In 2005 the Company invested 1.5 million for capital expenditure in property, plant and equipment ( 1.0 million, mainly for purchase of packaging and IT equipment), for intangible fixed assets (an investment by DOCdata Tilburg in the production budget of the motion picture "Kruistocht in Spijkerbroek" for 0.25 million), and for investments in associates ( 0.3 million). Total depreciation charges for tangible fixed assets amounted to 4.3 million in 2005 (2004: 4.8 million), and thus exceed investments. Capital expenditure in 2004 amounted to 4.4 million, mainly for the purchase of DVD production and CD/DVD printing equipment.

In 2005, 113,005 personnel options were exercised; 29,360 personnel options from the 2001 series at a price of 3.93 per share and 83,645 personnel options from the 2002 series at a price of 3.05 per share. The underlying shares have been delivered by the Company from the number of own shares in possession of the Company. The proceeds of 0.4 million have been credited to equity under reserves, as the purchase of own shares has been charged to reserves in the past.

The General Annual Meeting of Shareholders held on 12 May 2005 approved the proposal to distribute a dividend of 0.35 per ordinary share outstanding (excluding own shares held by the Company), which had a decreasing impact of 2.4 million on retained earnings within the equity of the Company in 2005.

Waalwijk, 16 February 2006

10

Appendix

DOCdata N.V. ­ Financial Information for the year ended December 31, 2005

Consolidated Financial Statements

1. Consolidated Balance Sheets
Balance sheets before appropriation of profit.

31 December 31 December 2005 2004 (in thousands)

Assets

Property, plant and equipment 10,949 14,120 Intangible assets 250 - Investments in associates 166 12 Other investments 75 50 Trade and other receivables 481 552 Deferred tax assets 1,187 2,293 Total non-current assets 13,108 17,027

Inventories 4,434 4,113 Income tax receivable 61 265 Trade and other receivables 14,660 14,262 Cash and cash equivalents 10,516 8,289 Total current assets 29,671 26,929

Total assets 42,779 43,956

Equity

Issued capital 731 731 Share premium 16,854 16,854 Reserves (4,517) (5,093) Retained earnings 10,880 10,439 Total equity attributable to shareholders 23,948 22,931 Minority interest 23 22 Total equity 23,971 22,953

Liabilities

Interest-bearing loans and borrowings 2 35 Employee benefits 320 347 Provisions - - Deferred tax liabilities 783 2,051 Total non-current liabilities 1,105 2,433

Bank overdraft - - Interest-bearing loans and borrowings 29 174 Income tax payable 2,874 2,753 Trade and other payables 14,572 15,160 Provisions 228 483 Total current liabilities 17,703 18,570

Total liabilities 18,808 21,003

Total equity and liabilities 42,779 43,956
---

Appendix

DOCdata N.V. ­ Financial Information for the year ended December 31, 2005


2. Consolidated Statements of Income

2005 2004 (in thousands, except earnings per share and average shares outstanding) % %

Revenue 66,550 100.0 71,280 100.0 Cost of sales (52,241) (78.5) (55,897) (78.4) Gross profit 14,309 21.5 15,383 21.6

Other operating income 1,601 2.4 705 1.0 Selling expenses (3,971) (6.0) (4,561) (6.4) General and administrative expenses (6,647) (10.0) (6,319) (8.9) Other operating expenses (202) (0.3) (574) (0.8)

Operating income before financing revenues 5,090 7.6 4,634 6.5

Financial income 277 0.4 230 0.3 Financial expenses (110) (0.1) (114) (0.1) Net financing revenues 167 0.3 116 0.2

Share of profit of associates (125) (0.2) - -

Profit before tax 5,132 7.7 4,750 6.7

Income tax expense (2,231) (3.3) (2,562) (3.6)

Profit for the year 2,901 4.4 2,188 3.1

Attributable to:
DOCdata N.V. shareholders 2,882 4.3 2,129 3.0 Minority interest 19 0.1 59 0.1 Profit for the year 2,901 4.4 2,188 3.1

EPS (earnings per share) 0.41 0.31 EPS (earnings per share) fully diluted 0.39 0.29

Average number of shares outstanding 6,956,000 6,868,000 Potentially average number of shares fully diluted 7,309,000 7,309,000

12

Appendix

DOCdata N.V. ­ Financial Information for the year ended December 31, 2005


3. Consolidated Statements of Cash Flows

2005 2004 (in thousands)

Profit for the year 2,901 2,188

Adjustment to reconcile profit for the year to net cash from operating activities:
Depreciation and amortisation 4,259 4,844 Personnel expenses due to personnel options plan (IFRS 2) 66 53 (Profit)/loss on sale of tangible fixed assets - 21 Minority interest (18) (45) Share of profit of associates 125 -

Changes in assets and liabilities:
Deferred tax assets 1,106 554 Inventories (321) (563) Income tax receivable 204 339 Trade and other receivables (327) 1,498 Employee benefits (27) 42 Deferred tax liabilities (1,268) (301) Income tax payable 121 2,237 Trade and other payables (587) (293) Provisions (255) 175 Net cash from operating activities 5,979 10,749

Cash flows from investing activities:
Capital expenditure (1,022) (4,433) Investments in associates (274) (25) Investments in intangible fixed assets (250) - Proceeds from sale of tangible fixed assets - 35 Net cash from investing activities (1,546) (4,423)

Cash flows from financing activities:
Dividends paid (2,442) (1,720) Repayment of share capital - (2,751) Proceeds from exercise of personnel options 371 148 Repayment of interest-bearing loans and borrowings (178) (318) Loans provided to associates (30) - Net cash from financing activities (2,279) (4,641)

Net increase (decrease) in cash and cash equivalents 2,154 1,685 Cash and cash equivalents at beginning of the year 8,289 6,604 Effect of exchange rate fluctuations on cash held 73 -

Cash and cash equivalents at end of the year 10,516 8,289

13

Appendix

DOCdata N.V. ­ Financial Information for the year ended December 31, 2005


4. Consolidated Statements of Shareholders' Equity

Share Share Reserves Retained Total capital premium earnings (in thousands)

Equity Statement 2004

Balance at 1 January 2004 3,654 16,854 (5,453) 10,030 25,085 Dividend distribution - - - (1,720) (1,720) Repayment of share capital (2,923) - 172 - (2,751) Exercised share options - - 148 - 148 Costs share options - - 53 - 53 Translation difference - - (13) - (13) Profit for the year - - - 2,129 2,129 Balance at 31 December 2004 731 16,854 (5,093) 10,439 22,931

Equity Statement 2005

Balance at 1 January 2005 731 16,854 (5,093) 10,439 22,931 Dividend distribution - - - (2,442) (2,442) Exercised share options - - 371 - 371 Costs share options - - 66 - 66 Translation difference - - 140 - 140 Rounding difference - - (1) 1 - Profit for the year - - - 2,882 2,882 Balance at 31 December 2005 731 16,854 (4,517) 10,880 23,948

14

Appendix

DOCdata N.V. ­ Financial Information for the year ended December 31, 2005


5. Notes to the Consolidated Financial Statements 5.1 Accounting principles
As of 1 January 2005 DOCdata N.V. (referred to as "DOCdata" or the "Company") has adopted the International Financial Reporting Standards as adopted by the European Union ("IFRS") in preparing the consolidated financial statements.

For a summary of the significant accounting policies under IFRS and an explanation of the effects of the transition from the accounting principles generally accepted in the Netherlands ("Dutch GAAP") applied in previous years to IFRS, please refer to the Appendix `IFRS Enclosures' to the press release dated 21 July 2005, with which the results of operations for the six months' period ended 30 June 2005 were published. 5.2 Management representations
In the opinion of the management, these financial statements include all adjustments necessary for a fair presentation of the financial position, operating results and cash flows of all reporting periods herein. All such adjustments are of a normal recurring nature.
5.3 Property, plant and equipment

December 31, December 31, 2005 2004 (in thousands)

Land and buildings 1,700 1,680 Machinery and equipment 8,288 11,390 Other 928 912 10,916 13,982 Under construction 33 138 Total 10,949 14,120

The book value for property, plant and equipment has decreased with 3.2 million in 2005, resulting of depreciation of 4.3 million exceeding capital expenditure of 1.0 million, in combination with a foreign currency exchange result of 0.1 million.

15

DOCdata N.V. ­ Visie 2010: "Gear to Growth"

Visie 2010: "Gear to Growth"

Om een versnelde groei in de toekomst te kunnen realiseren vormen de jaren 2006 en waarschijnlijk ook 2007 overgangsjaren om de nieuwe strategie te implementeren. DOCdata zal in deze jaren transformeren van een voornamelijk productiegericht bedrijf naar een innovatief dienstverlenend bedrijf. De groei zal gedeeltelijk autonoom kunnen worden gerealiseerd en gedeeltelijk door middel van overnames of deelnemingen welke gefinancierd worden uit eigen middelen eventueel aangevuld met bancaire leningen. De Media Groep1 wordt gezien als een platform, voor wat betreft klanten, management en financiële middelen, van waaruit DOCdata zijn internet gerelateerde groeistrategie in Europa kan realiseren. Voor de beide groeikernen zijn de volgende strategieën ontwikkeld waarbij "Customer Intimacy" het kernbegrip vormt.

I. DOCdata
The e-Commerce Service Company

DOCdata wil zich in 2006 verder ontwikkelen als "full service" Europees e-Commerce bedrijf. Hiertoe heeft DOCdata een internet gerelateerd Business to Business "BtoB" en Business to Consumer "BtoC" dienstenconcept ontwikkeld. De e-Commerce diensten die DOCdata momenteel nog niet in huis heeft wil DOCdata gezamenlijk met strategische partners, zowel "content" als "concept owners", ontwikkelen of middels acquisities verwerven. DOCdata streeft ernaar de meest innovatieve e-Commerce dienstverlener te zijn. Het BtoB dienstenplatform ziet er als volgt uit en vormt de basis waarop het BtoC model verder gebouwd zal worden:

Web Tools esci rve Front office ent Sm escivre vices Content Owners nage cei S er a Concept anks e S Owners ck off B tiv tve sh m i Ba aer Back office Crea C t and ca enmya Fulfillment & Production P Service Provider

Figuur Ia: DOCdata BtoB platform; de basis waarop de e-Commerce Service Company gebouwd wordt


1 De omzet van de Media Groep zal in de komende jaren waarschijnlijk een verdere dalende trend laten zien maar wel een redelijke kasstroom blijven genereren. 16

DOCdata N.V. ­ Visie 2010: "Gear to Growth"

Het internet als "BtoC" distributiekanaal maakt een sterke groei door, zowel doordat het aantal gebruikers toeneemt als doordat het bestelvolume per gebruiker toeneemt. Voor Europa wordt in de komende jaren een jaarlijkse groei van ongeveer 33% verwacht. Naast het aanbieden van fijnmazige distributie binnen Europa wil DOCdata zich in de komende jaren ontwikkelen tot een "full service e-Commerce" bedrijf. Dit houdt in dat DOCdata aan bedrijven die hun producten of diensten gedeeltelijk of geheel via het internet aanbieden een volledige oplossing kan bieden. Naast fysieke distributiediensten zal DOCdata digitale diensten aanbieden, waaronder het afhandelen van betalingsverkeer en het aanbieden van download functionaliteiten, web management en rapportage tools. Het BtoC model dat DOCdata daarbij voor ogen heeft ziet er als volgt uit:

Web management Service Provider Front office ider ovr s secivre ·Internet companies cei ·Digital TV - ice P erv ·Telco's S S ·E-tail companies rve Banks e evitaer ·Retail companies t S en Back office eativr Back office my C C aP E-commerce Fulfillment Provider

Figuur Ib: DOCdata: The e-Commerce Service Company

Aangezien het internet steeds meer een podium van iedereen voor iedereen aan het worden is, zullen de scheidslijnen tussen BtoB en BtoC steeds meer vervagen waardoor de twee modellen zoals hierboven beschreven meer en meer in elkaar zullen vloeien. Er zal in toenemende mate behoefte zijn aan bedrijven die beide stromen gelijktijdig aan kunnen bieden. DOCdata zal één van deze bedrijven zijn. Op het gebied van e-Commerce fulfillment is DOCdata dit reeds. De focus voor DOCdata zal liggen op het binnenhalen van klanten die een sterk eigen concept of product (merk) hebben; alleen dan is het mogelijk om voldoende "traffic" naar een website te genereren.

17

DOCdata N.V. ­ Visie 2010: "Gear to Growth"

II. IAI
The Laser Application Company

Industrial Automation Integrators (IAI) benut haar kerncompetentie, het ontwerpen, voortbrengen en onderhouden van geautomatiseerde productiesystemen die gebruik maken van laser en optische technologie, om aan nichemarkten specifieke en innovatieve oplossingen aan te bieden die bijzondere waarde toevoegen. IAI streeft ernaar dergelijke producten te beschermen onder andere door het opbouwen van een patentpositie. Op dit moment zijn de belangrijkste nichemarkten van IAI die waarin veiligheidskenmerken in documenten aangebracht worden.

banknotes passports subtitling packaging OEM IAI's core competence: design, manufacture, maintenance of automated production systems utilizing optical and laser technologies

Figuur IIa: Nichemarkten waarin IAI actief is

De bereikte resultaten binnen de huidige nichemarkten, met name de uniekheid van de producten, de uitstekende reputatie en de winstgevendheid, hebben aangetoond dat IAI over de "strategic capabilities" beschikt die nodig zijn om binnen deze nichemarkten succesvol te zijn. Het is waarschijnlijk dat deze capaciteiten ook in andere, soortgelijke nichemarkten met succes ingezet kunnen worden.

IAI beoogt allereerst haar positie in de huidige nichemarkten verder te verbeteren door: marktverbreding:
meer afzet van bestaande producten in huidige markten aan nieuwe klanten; productontwikkeling: meer afzet door nieuwe producten voor huidige markten te ontwikkelen.

Voor nieuwe toepassingen in nieuwe nichemarkten zal IAI de weg van concentrische diversificatie bewandelen: meer afzet genereren door nieuwe producten te ontwikkelen voor aanpalende markten, gebaseerd op hergebruik en reeds verworven kennis en ervaring.

18

DOCdata N.V. ­ Visie 2010: "Gear to Growth"

Onderstaande figuur schetst de verwachte ontwikkelingen in de komende jaren: toename van het belang van bankbiljetten, paspoorten, "other security documents", packaging en tenminste één nieuwe nichemarkt.

banknotes passports other security packaging New documents market Industrial Automation Integrators

Figuur IIb: Focus 2006-2008 voor IAI

Naast autonome groei, te realiseren via bovenstaande strategie, laten de resultaten investeringen in of overnames van andere bedrijven toe. Mogelijke kandidaten moeten tenminste voldoen aan de volgende eisen:
zich bevinden in een groeimarkt;
technologie toepassen die gerelateerd is aan de technologie van IAI; door synergie moeten er bij IAI, bij de kandidaat, doch liefst bij beiden, wezenlijke voordelen te behalen zijn.

19


---- --