Te verspreiden op 16 februari 2006
U.S. Eastern Standard Time 02.30h. U.K. 07.30h. Continental Time 08.30h.
P E R S B E R I C H T
DOCdata N.V. maakt haar cijfers over het boekjaar 2005 bekend
Nettoresultaat en bedrijfsresultaat zijn beide verbeterd ten opzichte van 2004
Voorgesteld wordt om 0,40 per gewoon aandeel als dividend uit te keren
Resultaat en Financiële positie over het boekjaar 2005
(In miljoenen, percentages en per aandeel uitgezonderd) 2005 2004
% %
Omzet 66,6 100,0 71,3 100,0
Brutowinst 14,3 21,5 15,4 21,6
Bedrijfsresultaat (EBIT) 5,1 7,6 4,6 6,5
Nettoresultaat 2,9 4,4 2,2 3,1
EBITDA 9,3 14,0 9,5 13,3
Netto operationele cash flow 6,0 9,0 10,7 15,0
Gemiddeld aantal uitstaande aandelen (miljoenen) 6,96 6,87
Nettoresultaat per aandeel 0,41 0,31
Balanstotaal 42,8 44,0
Eigen Vermogen 24,0 23,0
Solvabiliteit (Eigen Vermogen / Balanstotaal) 56,1% 52,3%
Hoofdpunten uit het financieel verslag over het boekjaar 2005
Het nettoresultaat is in 2005 met 0,7 miljoen gestegen en uitgekomen op 2,9 miljoen ten
opzichte van 2,2 miljoen in 2004. Deze stijging van het nettoresultaat is voornamelijk het
gevolg van een verbetering van het bedrijfsresultaat met 0,5 miljoen en een daling in de
belastinglast met 0,3 miljoen in 2005 ten opzichte van 2004.
Het bedrijfsresultaat (EBIT) is in 2005 met 0,5 miljoen licht verbeterd ten opzichte van
2004 en is uitgekomen op 5,1 miljoen. Deze verdere verbetering is met name toe te
schrijven aan de positieve ontwikkelingen van Industrial Automation Integrators en de divisie
E-commerce Fulfillment (effect: + 0,9 miljoen). Het bedrijfsresultaat van de Media Groep is
verder gedaald (effect: -/- 0,4 miljoen), ondanks het positieve effect van overige
bedrijfsopbrengsten en overige bedrijfskosten in 2005 ten opzichte van 2004 van in totaal
1,2 miljoen.
---
De omzet is in 2005 gedaald met 4,7 miljoen ten opzichte van 2004. Deze lagere omzet is
met name toe te schrijven aan de lagere omzet van de Media Groep (effect: -/- 5,7 miljoen).
De omzetstijging in 2005 voor DVD's was kleiner dan de omzetdaling voor CD's. De divisie
E-commerce Fulfillment heeft in 2005 een lichte omzetdaling laten zien (effect:
-/- 0,5 miljoen). Dit is het gevolg van het feit dat de omzetstijging door groei in activiteiten
voor bestaande en nieuwe klanten kleiner was dan de omzetdaling als gevolg van lagere
doorbelaste transportkosten en de verkoop van de e-media solutions activiteiten in december
2004. Tenslotte is de omzet van Industrial Automation Integrators in 2005 gestegen ten
opzichte van 2004 (effect: + 1,5 miljoen). Wel is het orderboek per eind 2005 gedaald van
10,8 miljoen per eind 2004 tot 9,4 miljoen.
Mede als gevolg van de sterke focus op het genereren van cash is de liquiditeitspositie van
DOCdata ook in 2005 verder verbeterd en per 31 december 2005 uitgekomen op een
kasoverschot van 10,5 miljoen (31 december 2004: 8,1 miljoen). Uit het in de Appendix
van de bijlage `Financial Information' opgenomen kasstroomoverzicht blijkt dat DOCdata in
2005 een cash flow uit operationele activiteiten van 6,0 miljoen heeft gerealiseerd, welke
voor 1,5 miljoen is aangewend voor investeringen, hoofdzakelijk in verpakkingsmachines
en computerapparatuur, en voor 2,4 miljoen is aangewend ten behoeve van de uitkering van
dividend over het jaar 2004 aan de aandeelhouders. DOCdata heeft haar financiële positie als
gevolg hiervan verder versterkt in 2005, waarbij de solvabiliteitsratio is gestegen van 52,3%
per 31 december 2004 naar 56,1% per 31 december 2005.
Strategie
DOCdata streeft naar optimale waardecreatie voor de aandeelhouders, onder gelijktijdige
waarborging van de belangen van haar stakeholders zoals klanten, medewerkers en
leveranciers. DOCdata heeft haar strategie in 2005 succesvol gericht op het verder autonoom
uitbouwen van Industrial Automation Integrators en de divisie E-commerce Fulfillment.
Om een versnelde groei in de toekomst te kunnen realiseren, vormen de jaren 2006 en
waarschijnlijk ook 2007 overgangsjaren om de nieuwe strategie te implementeren. DOCdata
zal in deze jaren transformeren van een voornamelijk productiegericht bedrijf naar een
innovatief dienstverlenend bedrijf.
Voor een meer gedetailleerde beschrijving van de nieuwe strategie wordt verwezen naar de
bijlage `Visie 2010: "Gear to Growth" '.
Waarderingsgrondslagen
Met ingang van 1 januari 2005 wordt de geconsolideerde jaarrekening van DOCdata N.V.
opgesteld volgens de International Financial Reporting Standards zoals aanvaard binnen de
Europese Unie (IFRS). Voor een overzicht van de belangrijkste waarderingsgrondslagen
onder IFRS en een toelichting op de effecten van de overgang van de in voorgaande jaren
gehanteerde waarderingsgrondslagen volgens de Nederlandse verslaggevingsrichtlijnen
(Dutch GAAP) naar IFRS wordt verwezen naar de Appendix `IFRS Enclosures' bij het
persbericht van 21 juli 2005 waarmee de halfjaarcijfers 2005 zijn gepubliceerd. Samenvattend
kan worden geconcludeerd dat de invoering van IFRS een beperkte invloed heeft op de
geconsolideerde cijfers van DOCdata N.V.
---
Vooruitzichten
Zoals hiervoor aangegeven onder Strategie, vormt het jaar 2006 een overgangsjaar waarin de
nieuwe strategie zal worden geïmplementeerd. Het management van DOCdata verwacht dat
dit invloed zal hebben op de resultaten in 2006 ten opzichte van 2005, aangezien extra kosten
gemaakt zullen moeten worden om de nieuwe strategie te implementeren. Daarnaast zullen de
resultaten in 2006, in belangrijke mate afhankelijk zijn van:
de succesvolle aflevering in 2006 door IAI van de voor de Oekraïne bestelde systemen, die
in 2005 door IAI zijn gebouwd en per 31 december 2005 in de voorraad zijn opgenomen;
de mate waarin de sterk gestegen inkoopprijzen van grondstoffen en verpakkingen voor
CD en DVD weer zullen dalen in 2006;
het realiseren van een succesvolle turnaround van DOCdata Frankrijk.
Voorstel aan aandeelhouders om 0,40 per gewoon aandeel als dividend uit
te keren
Het geplaatst aandelenkapitaal van DOCdata N.V. bestaat per 31 december 2005 uit
7.308.850 gewone aandelen met een nominale waarde van 0,10 per aandeel. DOCdata N.V.
houdt momenteel 316.837 (4,3%) van deze geplaatste gewone aandelen ter afdekking van het
personeelsoptieplan. Gewone aandelen in eigen bezit worden niet meegenomen in de bepaling
van het nettoresultaat per aandeel.
Het management van DOCdata N.V. is voornemens dit jaar op de jaarlijkse Algemene
Vergadering van Aandeelhouders aan de aandeelhouders voor te stellen om, overeenkomstig
het bepaalde in artikel 34 van de statuten van DOCdata N.V., een besluit te nemen tot het
doen van een dividenduitkering voor een bedrag van 0,40 per gewoon aandeel aan de
houders van gewone aandelen. Op de uitkering zal dividendbelasting worden ingehouden,
tenzij door de aandeelhouder een bewijs kan worden overlegd waaruit blijkt dat deze
aanspraak kan maken op de deelnemingsvrijstelling.
De voorgestelde dividenduitkering van 0,40 per gewoon aandeel is hoger dan het
dividendbedrag van 0,35 per gewoon aandeel dat is uitgekeerd in 2005, vanwege de relatief
hoge liquiditeitspositie per eind 2005 ( 10,5 miljoen) en de in 2005 gerealiseerde winstgroei.
Verder speelt een rol dat investeringen die voortvloeien uit de implementatie van de nieuwe
strategie ook met vreemd vermogen kunnen worden gefinancierd.
Indien de Algemene Vergadering van Aandeelhouders, welke zal worden gehouden op
donderdag 11 mei 2006 te Waalwijk, instemt met dit voorstel zal op de door anderen dan door
de vennootschap gehouden gewone aandelen in totaal een bedrag van 2,8 miljoen als
dividend uit de winst over 2005 worden uitgekeerd in mei 2006. Als gevolg van deze
dividenduitkering zal de solvabiliteit van de onderneming licht dalen.
---
Overzicht per divisie
Industrial Automation Integrators
In 2005 zijn omzet en resultaat van Industrial Automation Integrators (IAI) significant
gestegen ten opzichte van 2004. Omzet en resultaat zijn voor het grootste deel toe te schrijven
aan leveringen van systemen ten behoeve van de beveiligingsmarkt, met name in het
marktsegment paspoorten, alsmede het ontvangen van royalties voor het toepassen van door
IAI gepatenteerde veiligheidskenmerken.
Systemen voor de productie van paspoorten en ID-kaarten werden geleverd aan Zwitserland,
Zweden, Oekraïne, het Verenigd Koninkrijk en Costa Rica. Aan Zwitserland, dat reeds over
BookMaster220 systemen beschikte, werden BookMasterOne systemen geleverd: een van de
nieuwste producten van IAI. Het BookMasterOne systeem personaliseert een blanco
paspoortboekje in één doorgang door de machine.
Zoals eerder in persberichten gemeld, moest het omvangrijke project voor Oekraïne kort na de
start stilgelegd worden vanwege onzekerheden aan de zijde van de opdrachtgever die op zijn
beurt afhankelijk is van de politieke ontwikkelingen in dat land. De opdrachtgever meent dat
er goede vooruitzichten zijn dat het project in 2006 weer opgepakt kan worden. Ook het
Oekraïnse project omvat de levering van BookMasterOne systemen.
IAI heeft in de loop der jaren zeer specialistische kennis en ervaring opgebouwd in het
toepassen van laser- en optische technologie in productie systemen: IAI ontwerpt, bouwt,
installeert en onderhoudt dergelijke systemen. Deze kerncompetentie wordt momenteel
voornamelijk ingezet voor het ondertitelen van speelfilms, het aanbrengen van
veiligheidskenmerken in waardedocumenten en het bewerken van verpakkingsmaterialen.
Met uitzondering van filmondertiteling, een markt die zal verdwijnen omdat projectie steeds
meer van digitaal opgeslagen beelden gebruik gaat maken, zal IAI het aandeel in de overige
markten vergroten door het werven van nieuwe klanten, het ontwikkelen van nieuwe
producten en het binnendringen in aanpalende markten. Als meest voor de hand liggende
groeimogelijkheden worden gezien:
de beveiliging van bankbiljetten door middel van MicroPerf® en andere veiligheids-
kenmerken;
de beveiliging van andere documenten dan paspoorten, ID-kaarten en bankbiljetten door
speciaal daarvoor te ontwerpen machines;
de invoering van IAI-systemen in de productie van verpakkingsmaterialen.
De huidige bekendheid en reputatie van IAI bieden een uitstekende uitgangspositie voor dit
streven.
E-commerce Fulfillment
DOCdata E-commerce Fulfillment heeft haar doelstellingen voor 2005 ruimschoots gehaald
en het jaar winstgevend afgesloten. Dit is voornamelijk het gevolg van een hogere
bezettingsgraad. De hogere bezettingsgraad is zowel gerealiseerd door de groei in vraag naar
distributiediensten van bestaande klanten, als door de toevoeging van nieuwe klanten aan het
klantenbestand. De markt voor distributie van fysieke producten die via het Internet gekocht
worden laat een duidelijke groei zien.
---
DOCdata E-commerce Fulfillment heeft IT- en sorteersystemen om voor haar klanten de
automatische afhandeling en facturering van grote aantallen kleinere en middelgrote orders uit
te voeren. Het geautomatiseerde sorteersysteem is ontworpen om grote hoeveelheden home
entertainment producten zoals DVD's, CD's, video's, boeken, maar ook kleine gevoelige
technische apparatuur, zoals MP3-spelers, mobiele telefoons, webcams, computerspellen en
dergelijke te verwerken.
Media Groep
De Media Groep als geheel heeft het jaar 2005 met een positief bedrijfsresultaat afgesloten,
ondanks het feit dat DOCdata Frankrijk in het jaar 2005 wederom een fors operationeel
verlies heeft geleden, hetgeen voornamelijk het gevolg is van een verdere afname van de
omzet. Ten opzichte van 2004 is het bedrijfsresultaat van de Media Groep met 0,4 miljoen
verder gedaald in 2005, hetgeen in belangrijke mate het gevolg is van een daling van de
brutowinst (effect: -/- 2,3 miljoen), in combinatie met een daling van de verkoop- en
algemene beheerkosten (effect: + 0,7 miljoen) en een verbetering van het totaal van overige
bedrijfsopbrengsten en overige bedrijfskosten (effect: + 1,2 miljoen). De hogere inkoopprijs
voor polycarbonaat, de belangrijkste grondstof voor de productie van zowel CD als DVD,
heeft een negatief effect op het bedrijfsresultaat van 2005 gehad van ongeveer 1,2 miljoen.
Tevens is het feit dat DOCdata Frankrijk pas per 4 juli 2005 uit surseance van betaling is
gegaan van invloed geweest op het bedrijfsresultaat van 2005. In 2005 heeft DOCdata
Frankrijk een negatief bedrijfsresultaat van ongeveer 0,6 miljoen gerealiseerd, inclusief een
bate van 0,7 miljoen als gevolg van de crediteurenakkoorden die in de tweede helft van
2005 gesloten zijn. (In 2004 werd door DOCdata Frankrijk overigens een negatief
bedrijfsresultaat van 1,8 miljoen gerealiseerd.)
De DVD-productiemarkt heeft in 2005 een verdere groei doorgemaakt waarvan DOCdata
heeft kunnen profiteren. Er is echter wel een duidelijke afvlakking in deze groei te zien. Toch
verwacht het management een verdere stijging van het aantal DVD's dat wij voor onze
klanten produceren. De CD-productiemarkt heeft ook in 2005 een verdere daling te zien
gegeven; het management verwacht voor 2006 dat deze trend zich zal voortzetten. De Media
Groep blijft gericht op het bedienen van de lokale markten in Europa met superieure
klantenservice en korte levertijden. Alle mediaproductiebedrijven van DOCdata beschikken
over eigen CD, DVD-5, DVD-9 en DVD-10 productiecapaciteit.
In de tweede helft van 2004 heeft de Media Groep te maken gekregen met sterke
prijsstijgingen van oliegerelateerde producten die in het productieproces benodigd zijn. De
prijs van de grondstof polycarbonaat, waarvan een CD of DVD gemaakt wordt, is in korte tijd
met meer dan 50% gestegen. Daarnaast hebben ook verpakkingsproducten, zoals onder andere
jewel box voor CD en Amaray box voor DVD, te maken gekregen met forse prijsstijgingen.
De Media Groep heeft hier het gehele jaar 2005 last van gehad. Het bleek slechts ten dele
mogelijk deze prijsstijgingen door te berekenen aan onze klanten, waardoor de marges ook in
2005 onder druk zijn blijven staan. De lage dollarkoers heeft wel een gunstig effect gehad op
productieroyalties die afgedragen moeten worden voor zowel CD-ROM als DVD. De markt
waarin de Media Groep in Europa opereert zal naar verwachting ook in 2006 sterk
prijsconcurrerend blijven, voornamelijk vanwege een afnemende vraag naar voorbespeelde
CD's in combinatie met een overcapaciteit op de media-productiemarkt zowel voor CD als
DVD. Wel verwacht het management dat de inkoopprijzen in 2006 licht zullen dalen.
---
Voor een gedetailleerde behandeling van de jaarcijfers 2005 wordt verwezen naar de bijlage
`Financial Information' met Appendix.
Het management van DOCdata zal vandaag, 16 februari 2006, de jaarcijfers 2005 bespreken
in een bijeenkomst, waarvoor zowel de financiële pers als analisten zullen worden
uitgenodigd, die zal worden gehouden om 10.30 uur in de Hermeszaal van het Financieel
Nieuwscentrum Beursplein 5 van Euronext Amsterdam (Beursplein 5, 1012 JW Amsterdam,
020-5505505). De Algemene Vergadering van Aandeelhouders zal worden gehouden op
donderdag 11 mei 2006 te Waalwijk.
DOCdata Media Groep is een vooraanstaande onafhankelijke dienstverlener voor de media
uitgevers op het gebied van film, audio, multimedia en software in Europa.
DOCdata E-commerce Fulfillment houdt zich bezig met fijnmazige logistiek en gepersonaliseerde
distributie voor onder andere Internetwinkels, detailhandel ketens en hard- en softwarebedrijven,
voornamelijk voor de Europese markt.
Industrial Automation Integrators ontwerpt, bouwt en levert enerzijds productiesystemen gebaseerd
op optische- en lasertechnologie voor toepassing in onder andere documentbeveiligingssystemen
voor veiligheidsdrukkers en bewerkingssystemen voor verpakkingsmaterialen. Anderzijds biedt
Industrial Automation Integrators beveiligingskenmerken ten behoeve van authenticatie aan.
Waalwijk, Nederland, 16 februari 2006 DOCdata N.V. (Euronext Amsterdam: DOCD)
Verdere informatie:
DOCdata N.V.
M.F.P.M. Alting von Geusau
CEO
Tel. 0416 631 100
---
DOCdata N.V. Financial Information for the year ended December 31, 2005
Financial Information
The financial information is prepared in accordance with IFRS.
Revenue
(in thousands, except percentage figures) 2005 2004
Revenue by division % %
Media Group 49,264 74.0 54,976 77.1
E-commerce Fulfillment 7,466 11.2 7,954 11.2
Industrial Automation Integrators 9,820 14.8 8,350 11.7
Total 66,550 100.0 71,280 100.0
Media Group's total revenue decreased 5.7 million (10.4%) from 55.0 million in 2004 to 49.3 million
in 2005. This total decrease for the Media Group was caused by lower revenue in the United Kingdom
( 3.3 million, including foreign currency exchange effect, for an important part due to lower cassette sales),
in France ( 2.1 million) and in the Netherlands ( 1.1 million), in combination with higher revenue in
Germany ( 0.8 million).
E-commerce Fulfillment contributed 7.5 million to revenue in 2005 and thus decreased 0.5 million
(6.1%) in revenue compared to 2004 with revenue of 8.0 million. This decrease was caused by lower
revenue resulting from the divestment in December 2004 of the e-media solutions activities (revenue of
0.9 million in 2004), higher revenue of the Waalwijk operations ( 1.4 million) and lower revenue from
transport costs recharged to customers ( 1.0 million).
Industrial Automation Integrators contributed 9.8 million to revenue in 2005 compared to 8.4 million of
revenue in 2004, thus resulting in an increase of 17.6%. This increase from higher revenue was based on
(completed contract) deliveries of security systems (predominantly in the passport market segment) in 2005
compared to 2004, in combination with increased revenues from deliveries of subassemblies, packaging
contract research and development, service and production royalties in the passport market segment.
Gross profit
(in thousands, except percentage figures) 2005 2004
Gross profit by division % %
Media Group 7,072 49.4 9,412 61.2
E-commerce Fulfillment 2,325 16.3 1,943 12.6
Industrial Automation Integrators 4,912 34.3 4,028 26.2
Total 14,309 100.0 15,383 100.0
Gross profit margin by division (as % of revenue by division) % %
Media Group 14.4 17.1
E-commerce Fulfillment 31.1 24.4
Industrial Automation Integrators 50.0 48.2
Total 21.5 21.6
---
DOCdata N.V. Financial Information for the year ended December 31, 2005
The gross profit margin for the Media Group decreased from 17.1% in 2004 to 14.4% in 2005. This
decrease was mainly caused by higher prices in 2005 compared to 2004 for the main raw materials for
CD/DVD production (e.g. polycarbonate resin and plastic packaging boxes) due to the high oil prices. For
example, the price effect for polycarbonate resin has had a negative impact on gross profit of about 1.2
million. Also, continuing price pressure has lead to lower average sales prices for DVD. On average, a lower
gross profit margin is realised on DVD compared to CD, while the number of produced DVD units has
shown a growth of 29% in 2005 compared to 2004.
The gross profit margin for E-commerce Fulfillment improved from 24.4% in 2004 to 31.1% in 2005, which
is primarily the result of a lower share in revenue for 2005 compared to 2004 of customer related transport
costs which are billed with only a limited margin, in combination with the effect of the sale of the e-media
solutions activities in December 2004 which had a gross profit margin of 20.6% in 2004.
The gross profit margin for Industrial Automation Integrators increased from 48.2% in 2004 to 50.0% in
2005, predominantly caused by the difference in the sales mix of security systems delivered in both years, as
well as in the mix of the other revenue categories for the comparable years with increasing revenue for those
activities with higher gross profit margins (such as royalties for patent usage in the personalisation of
passports).
Other operating income and expenses
(in thousands, except percentage figures) 2005 2004
Other operating income and expenses (as % of revenue) % %
Other operating income 1,601 2.4 705 1.0
Other operating expenses (202) (0.3) (574) (0.8)
Total 1,399 2.1 131 0.2
Other operating income increased from 0.7 million in 2004 to 1.6 million in 2005, predominantly caused
by a gain realised from settlements with creditors in France following the termination of the receivership per
the beginning of July 2005. Other operating income in 2005 also contains a release of 0.3 million from
accrued DVD production royalties.
Other operating expenses decreased from 0.6 million in 2004 to 0.2 million in 2005, due to lower
restructuring expenses. In 2004, other operating expenses of 0.6 million were fully related to restructuring
expenses incurred or provided due to the receivership of the French company. Other operating expenses in
2005 fully consist of restructuring expenses for 0.2 million carried as provisions under current liabilities in
the balance sheet per 31 December 2005.
Selling, general and administrative expenses
(in thousands, except percentage figures) 2005 2004
SGA (as % of revenue) % %
Selling expenses 3,971 6.0 4,561 6.4
General and administrative expenses 6,647 10.0 6,319 8.9
Total 10,618 16.0 10,880 15.3
SGA by division (as % of revenue by division) % %
Media Group 8,038 16.3 8,708 15.8
E-commerce Fulfillment 1,564 20.9 1,223 15.4
Industrial Automation Integrators 1,016 10.3 949 11.4
Total 10,618 16.0 10,880 15.3
---
DOCdata N.V. Financial Information for the year ended December 31, 2005
In total, selling expenses decreased 0.6 million (12.9%) from 4.6 million in 2004 to 4.0 million in
2005. Selling expenses of the Media Group decreased 0.6 million in 2005 compared to 2004, almost fully
the result of lower bad debt expenses. Selling expenses of E-commerce Fulfillment decreased 0.1 million
in 2005 compared to 2004, primarily as a result of the divestment of the e-media solutions activities in
December 2004. Selling expenses of Industrial Automation Integrators increased 0.1 million.
General and administrative expenses increased 0.3 million (5.2%) from 6.3 million in 2005 to 6.6
million in 2004. This increase predominantly resulted from higher G&A expenses for E-commerce
Fulfillment due to higher personnel expenses and organisation costs following the growing activity level.
Operating income before financing revenues (EBIT)
(in thousands, except percentage figures) 2005 2004
Operating income by division
Media Group 363 805
E-commerce Fulfillment 837 735
Industrial Automation Integrators 3,890 3,094
Total 5,090 4,634
Operating income margin by division
(as % of revenue by division) % %
Media Group 0.7 1.5
E-commerce Fulfillment 11.2 9.2
Industrial Automation Integrators 39.6 37.1
Total 7.6 6.5
The operating income for the Media Group decreased 0.4 million (54.9%) from 0.8 million 2004 to 0.4
million in 2005. This decrease is the combined effect of a decrease of 2.3 million in gross profit, a
decrease in SG&A expenses of 0.7 million, and an effect from other operating income and expenses of
about 1.2 million income. The decrease in operating income margin for the Media Group from 1.5% in
2004 to 0.7% in 2005, mainly reflects the decrease of gross profit margin and the lower activity level of the
Media Group in the United Kingdom, in France and in the Netherlands.
Operating income for E-commerce Fulfillment improved 0.1 million (13.9%) from 0.7 million in 2004
to 0.8 million in 2005. This improvement is the combined effect of the improved gross profit ( 0.4
million) and increased SG&A expenses ( 0.3 million). The operating income margin as a percentage of
revenue by division increased from 9.2% in 2004 to 11.2% in 2005, which is predominantly the effect from
the increased gross profit margin.
Operating income for Industrial Automation Integrators increased 0.8 million (25.7%) from 3.1 million
in 2004 to 3.9 million in 2005. The operating income margin as a percentage of revenue by division
increased from 37.1% in 2004 to 39.6% in 2005. A comparable level of SG&A expenses on an increased
revenue total for 2005 mainly caused this increase, in combination with an increased gross profit margin.
Net financing revenues
The net financing revenues in 2005 amounted to 0.2 million, while the net financing revenues in 2004
amounted to 0.1 million. The increase of 0.1 million in net financing revenues was predominantly caused by
a higher interest income.
---
DOCdata N.V. Financial Information for the year ended December 31, 2005
Income tax expense
DOCdata's effective tax rate for 2005 was 43.5% with a corporate income tax charge of 2.2 million on a profit
before tax of 5.1 million. For 2004 the profit before tax amounted to 4.8 million and the corporate income tax
charge amounted to 2.6 million (effective tax rate: 53.9%). In 2005, corporate income taxes have only been
paid in the Netherlands and in Germany as tax losses were available in France and the United Kingdom.
The total corporate income tax charge for 2005 is the result of the following tax treatments of the results per
country:
In the Netherlands, a tax charge of 1.4 million has been recorded consisting of a current tax charge of 1.6
million at 31.5% on the taxable income for the Dutch fiscal entity for the year 2005, a deferred tax credit of
0.1 million resulting from the revaluation of the deferred tax assets and liabilities to the 2006 corporate
income tax rate of 29.6% (coming from 31.5% in 2005) and a tax benefit of 0.1 million from prior years.
In the United Kingdom, a tax charge of 0.6 million has been recorded due to an impairment of the deferred
tax asset on the net operating losses and capital allowances available per the end of the year 2005.
In Germany, a tax charge of 0.2 million has been recorded, which predominantly consists of current
taxation on the profit before tax for the year 2005.
In France, no deferred tax asset has been recorded on the loss before tax for 2005 due to the fact that it is not
possible to carry back this loss against profits from prior years; these have all been offset by the taxable loss
in the full year 2002. The impact on the 2005 fiscal result from the recording in the second half-year of 2005
of the profit from settlements reached with creditors ( 0.7 million) and other elements of the continuation
plan with beneficial impact on the 2005 fiscal result (forgiven intercompany loan of 1.9 million and
forgiven intercompany payables of 0.4 million), has been fully taken into account in the accounting for
income taxes in 2005.
At the end of 2005, the group has remaining net operating loss carry-forwards from prior years for a total amount
of approximately 4.7 million.
Liquidity and capital resources
In 2005 the Company invested 1.5 million for capital expenditure in property, plant and equipment ( 1.0
million, mainly for purchase of packaging and IT equipment), for intangible fixed assets (an investment by
DOCdata Tilburg in the production budget of the motion picture "Kruistocht in Spijkerbroek" for 0.25
million), and for investments in associates ( 0.3 million). Total depreciation charges for tangible fixed assets
amounted to 4.3 million in 2005 (2004: 4.8 million), and thus exceed investments. Capital expenditure in
2004 amounted to 4.4 million, mainly for the purchase of DVD production and CD/DVD printing equipment.
In 2005, 113,005 personnel options were exercised; 29,360 personnel options from the 2001 series at a price of
3.93 per share and 83,645 personnel options from the 2002 series at a price of 3.05 per share. The underlying
shares have been delivered by the Company from the number of own shares in possession of the Company. The
proceeds of 0.4 million have been credited to equity under reserves, as the purchase of own shares has been
charged to reserves in the past.
The General Annual Meeting of Shareholders held on 12 May 2005 approved the proposal to distribute a
dividend of 0.35 per ordinary share outstanding (excluding own shares held by the Company), which had a
decreasing impact of 2.4 million on retained earnings within the equity of the Company in 2005.
Waalwijk, 16 February 2006
10
Appendix
DOCdata N.V. Financial Information for the year ended December 31, 2005
Consolidated Financial Statements
1. Consolidated Balance Sheets
Balance sheets before appropriation of profit.
31 December 31 December
2005 2004
(in thousands)
Assets
Property, plant and equipment 10,949 14,120
Intangible assets 250 -
Investments in associates 166 12
Other investments 75 50
Trade and other receivables 481 552
Deferred tax assets 1,187 2,293
Total non-current assets 13,108 17,027
Inventories 4,434 4,113
Income tax receivable 61 265
Trade and other receivables 14,660 14,262
Cash and cash equivalents 10,516 8,289
Total current assets 29,671 26,929
Total assets 42,779 43,956
Equity
Issued capital 731 731
Share premium 16,854 16,854
Reserves (4,517) (5,093)
Retained earnings 10,880 10,439
Total equity attributable to shareholders 23,948 22,931
Minority interest 23 22
Total equity 23,971 22,953
Liabilities
Interest-bearing loans and borrowings 2 35
Employee benefits 320 347
Provisions - -
Deferred tax liabilities 783 2,051
Total non-current liabilities 1,105 2,433
Bank overdraft - -
Interest-bearing loans and borrowings 29 174
Income tax payable 2,874 2,753
Trade and other payables 14,572 15,160
Provisions 228 483
Total current liabilities 17,703 18,570
Total liabilities 18,808 21,003
Total equity and liabilities 42,779 43,956
---
Appendix
DOCdata N.V. Financial Information for the year ended December 31, 2005
2. Consolidated Statements of Income
2005 2004
(in thousands, except earnings per share and average shares outstanding) % %
Revenue 66,550 100.0 71,280 100.0
Cost of sales (52,241) (78.5) (55,897) (78.4)
Gross profit 14,309 21.5 15,383 21.6
Other operating income 1,601 2.4 705 1.0
Selling expenses (3,971) (6.0) (4,561) (6.4)
General and administrative expenses (6,647) (10.0) (6,319) (8.9)
Other operating expenses (202) (0.3) (574) (0.8)
Operating income before financing revenues 5,090 7.6 4,634 6.5
Financial income 277 0.4 230 0.3
Financial expenses (110) (0.1) (114) (0.1)
Net financing revenues 167 0.3 116 0.2
Share of profit of associates (125) (0.2) - -
Profit before tax 5,132 7.7 4,750 6.7
Income tax expense (2,231) (3.3) (2,562) (3.6)
Profit for the year 2,901 4.4 2,188 3.1
Attributable to:
DOCdata N.V. shareholders 2,882 4.3 2,129 3.0
Minority interest 19 0.1 59 0.1
Profit for the year 2,901 4.4 2,188 3.1
EPS (earnings per share) 0.41 0.31
EPS (earnings per share) fully diluted 0.39 0.29
Average number of shares outstanding 6,956,000 6,868,000
Potentially average number of shares fully diluted 7,309,000 7,309,000
12
Appendix
DOCdata N.V. Financial Information for the year ended December 31, 2005
3. Consolidated Statements of Cash Flows
2005 2004
(in thousands)
Profit for the year 2,901 2,188
Adjustment to reconcile profit for the year to net cash from operating
activities:
Depreciation and amortisation 4,259 4,844
Personnel expenses due to personnel options plan (IFRS 2) 66 53
(Profit)/loss on sale of tangible fixed assets - 21
Minority interest (18) (45)
Share of profit of associates 125 -
Changes in assets and liabilities:
Deferred tax assets 1,106 554
Inventories (321) (563)
Income tax receivable 204 339
Trade and other receivables (327) 1,498
Employee benefits (27) 42
Deferred tax liabilities (1,268) (301)
Income tax payable 121 2,237
Trade and other payables (587) (293)
Provisions (255) 175
Net cash from operating activities 5,979 10,749
Cash flows from investing activities:
Capital expenditure (1,022) (4,433)
Investments in associates (274) (25)
Investments in intangible fixed assets (250) -
Proceeds from sale of tangible fixed assets - 35
Net cash from investing activities (1,546) (4,423)
Cash flows from financing activities:
Dividends paid (2,442) (1,720)
Repayment of share capital - (2,751)
Proceeds from exercise of personnel options 371 148
Repayment of interest-bearing loans and borrowings (178) (318)
Loans provided to associates (30) -
Net cash from financing activities (2,279) (4,641)
Net increase (decrease) in cash and cash equivalents 2,154 1,685
Cash and cash equivalents at beginning of the year 8,289 6,604
Effect of exchange rate fluctuations on cash held 73 -
Cash and cash equivalents at end of the year 10,516 8,289
13
Appendix
DOCdata N.V. Financial Information for the year ended December 31, 2005
4. Consolidated Statements of Shareholders' Equity
Share Share Reserves Retained Total
capital premium earnings
(in thousands)
Equity Statement 2004
Balance at 1 January 2004 3,654 16,854 (5,453) 10,030 25,085
Dividend distribution - - - (1,720) (1,720)
Repayment of share capital (2,923) - 172 - (2,751)
Exercised share options - - 148 - 148
Costs share options - - 53 - 53
Translation difference - - (13) - (13)
Profit for the year - - - 2,129 2,129
Balance at 31 December 2004 731 16,854 (5,093) 10,439 22,931
Equity Statement 2005
Balance at 1 January 2005 731 16,854 (5,093) 10,439 22,931
Dividend distribution - - - (2,442) (2,442)
Exercised share options - - 371 - 371
Costs share options - - 66 - 66
Translation difference - - 140 - 140
Rounding difference - - (1) 1 -
Profit for the year - - - 2,882 2,882
Balance at 31 December 2005 731 16,854 (4,517) 10,880 23,948
14
Appendix
DOCdata N.V. Financial Information for the year ended December 31, 2005
5. Notes to the Consolidated Financial Statements
5.1 Accounting principles
As of 1 January 2005 DOCdata N.V. (referred to as "DOCdata" or the "Company") has adopted the International
Financial Reporting Standards as adopted by the European Union ("IFRS") in preparing the consolidated
financial statements.
For a summary of the significant accounting policies under IFRS and an explanation of the effects of the
transition from the accounting principles generally accepted in the Netherlands ("Dutch GAAP") applied in
previous years to IFRS, please refer to the Appendix `IFRS Enclosures' to the press release dated 21 July 2005,
with which the results of operations for the six months' period ended 30 June 2005 were published.
5.2 Management representations
In the opinion of the management, these financial statements include all adjustments necessary for a fair
presentation of the financial position, operating results and cash flows of all reporting periods herein. All such
adjustments are of a normal recurring nature.
5.3 Property, plant and equipment
December 31, December 31,
2005 2004
(in thousands)
Land and buildings 1,700 1,680
Machinery and equipment 8,288 11,390
Other 928 912
10,916 13,982
Under construction 33 138
Total 10,949 14,120
The book value for property, plant and equipment has decreased with 3.2 million in 2005, resulting of
depreciation of 4.3 million exceeding capital expenditure of 1.0 million, in combination with a foreign
currency exchange result of 0.1 million.
15
DOCdata N.V. Visie 2010: "Gear to Growth"
Visie 2010: "Gear to Growth"
Om een versnelde groei in de toekomst te kunnen realiseren vormen de jaren 2006 en
waarschijnlijk ook 2007 overgangsjaren om de nieuwe strategie te implementeren. DOCdata
zal in deze jaren transformeren van een voornamelijk productiegericht bedrijf naar een
innovatief dienstverlenend bedrijf. De groei zal gedeeltelijk autonoom kunnen worden
gerealiseerd en gedeeltelijk door middel van overnames of deelnemingen welke gefinancierd
worden uit eigen middelen eventueel aangevuld met bancaire leningen. De Media Groep1
wordt gezien als een platform, voor wat betreft klanten, management en financiële middelen,
van waaruit DOCdata zijn internet gerelateerde groeistrategie in Europa kan realiseren. Voor
de beide groeikernen zijn de volgende strategieën ontwikkeld waarbij "Customer Intimacy"
het kernbegrip vormt.
I. DOCdata
The e-Commerce Service Company
DOCdata wil zich in 2006 verder ontwikkelen als "full service" Europees e-Commerce
bedrijf. Hiertoe heeft DOCdata een internet gerelateerd Business to Business "BtoB" en
Business to Consumer "BtoC" dienstenconcept ontwikkeld. De e-Commerce diensten die
DOCdata momenteel nog niet in huis heeft wil DOCdata gezamenlijk met strategische
partners, zowel "content" als "concept owners", ontwikkelen of middels acquisities
verwerven. DOCdata streeft ernaar de meest innovatieve e-Commerce dienstverlener te zijn.
Het BtoB dienstenplatform ziet er als volgt uit en vormt de basis waarop het BtoC model
verder gebouwd zal worden:
Web Tools
esci
rve
Front office ent Sm
escivre vices Content
Owners nage cei
S er a
Concept anks
e S Owners ck off B
tiv tve sh m
i Ba
aer Back office
Crea C t and ca
enmya
Fulfillment & Production P
Service
Provider
Figuur Ia: DOCdata BtoB platform; de basis waarop de e-Commerce Service Company
gebouwd wordt
1 De omzet van de Media Groep zal in de komende jaren waarschijnlijk een verdere dalende trend
laten zien maar wel een redelijke kasstroom blijven genereren.
16
DOCdata N.V. Visie 2010: "Gear to Growth"
Het internet als "BtoC" distributiekanaal maakt een sterke groei door, zowel doordat het
aantal gebruikers toeneemt als doordat het bestelvolume per gebruiker toeneemt. Voor Europa
wordt in de komende jaren een jaarlijkse groei van ongeveer 33% verwacht. Naast het
aanbieden van fijnmazige distributie binnen Europa wil DOCdata zich in de komende jaren
ontwikkelen tot een "full service e-Commerce" bedrijf. Dit houdt in dat DOCdata aan
bedrijven die hun producten of diensten gedeeltelijk of geheel via het internet aanbieden een
volledige oplossing kan bieden. Naast fysieke distributiediensten zal DOCdata digitale
diensten aanbieden, waaronder het afhandelen van betalingsverkeer en het aanbieden van
download functionaliteiten, web management en rapportage tools. Het BtoC model dat
DOCdata daarbij voor ogen heeft ziet er als volgt uit:
Web management
Service Provider
Front office ider
ovr
s secivre ·Internet companies
cei ·Digital TV - ice P
erv ·Telco's
S S ·E-tail companies rve Banks
e evitaer ·Retail companies t S
en Back office
eativr Back office my
C C aP
E-commerce Fulfillment
Provider
Figuur Ib: DOCdata: The e-Commerce Service Company
Aangezien het internet steeds meer een podium van iedereen voor iedereen aan het worden is,
zullen de scheidslijnen tussen BtoB en BtoC steeds meer vervagen waardoor de twee
modellen zoals hierboven beschreven meer en meer in elkaar zullen vloeien. Er zal in
toenemende mate behoefte zijn aan bedrijven die beide stromen gelijktijdig aan kunnen
bieden. DOCdata zal één van deze bedrijven zijn. Op het gebied van e-Commerce fulfillment
is DOCdata dit reeds. De focus voor DOCdata zal liggen op het binnenhalen van klanten die
een sterk eigen concept of product (merk) hebben; alleen dan is het mogelijk om voldoende
"traffic" naar een website te genereren.
17
DOCdata N.V. Visie 2010: "Gear to Growth"
II. IAI
The Laser Application Company
Industrial Automation Integrators (IAI) benut haar kerncompetentie, het ontwerpen,
voortbrengen en onderhouden van geautomatiseerde productiesystemen die gebruik maken
van laser en optische technologie, om aan nichemarkten specifieke en innovatieve oplossingen
aan te bieden die bijzondere waarde toevoegen. IAI streeft ernaar dergelijke producten te
beschermen onder andere door het opbouwen van een patentpositie. Op dit moment zijn de
belangrijkste nichemarkten van IAI die waarin veiligheidskenmerken in documenten
aangebracht worden.
banknotes passports
subtitling packaging OEM
IAI's core competence:
design, manufacture, maintenance of automated production systems
utilizing optical and laser technologies
Figuur IIa: Nichemarkten waarin IAI actief is
De bereikte resultaten binnen de huidige nichemarkten, met name de uniekheid van de
producten, de uitstekende reputatie en de winstgevendheid, hebben aangetoond dat IAI over
de "strategic capabilities" beschikt die nodig zijn om binnen deze nichemarkten succesvol te
zijn. Het is waarschijnlijk dat deze capaciteiten ook in andere, soortgelijke nichemarkten met
succes ingezet kunnen worden.
IAI beoogt allereerst haar positie in de huidige nichemarkten verder te verbeteren door:
marktverbreding:
meer afzet van bestaande producten in huidige markten aan nieuwe klanten;
productontwikkeling: meer afzet door nieuwe producten voor huidige markten te
ontwikkelen.
Voor nieuwe toepassingen in nieuwe nichemarkten zal IAI de weg van concentrische
diversificatie bewandelen: meer afzet genereren door nieuwe producten te ontwikkelen voor
aanpalende markten, gebaseerd op hergebruik en reeds verworven kennis en ervaring.
18
DOCdata N.V. Visie 2010: "Gear to Growth"
Onderstaande figuur schetst de verwachte ontwikkelingen in de komende jaren: toename van
het belang van bankbiljetten, paspoorten, "other security documents", packaging en tenminste
één nieuwe nichemarkt.
banknotes passports other
security packaging New
documents market
Industrial Automation Integrators
Figuur IIb: Focus 2006-2008 voor IAI
Naast autonome groei, te realiseren via bovenstaande strategie, laten de resultaten
investeringen in of overnames van andere bedrijven toe. Mogelijke kandidaten moeten
tenminste voldoen aan de volgende eisen:
zich bevinden in een groeimarkt;
technologie toepassen die gerelateerd is aan de technologie van IAI;
door synergie moeten er bij IAI, bij de kandidaat, doch liefst bij beiden, wezenlijke
voordelen te behalen zijn.
19
---- --
Docdata NV