Ingezonden persbericht



---





Persbericht 14 februari 2006

SUBSEA 7 PLAATST DE OPDRACHT VOOR EEN PIPE LAYING / OFFSHORE CONSTRUCTION SCHIP

BIJ IHC HOLLAND MERWEDE BV

Volgend op een eerder aangekondigde intentie verklaring is IHC Holland Merwede BV trots aan te kunnen kondigen dat haar dochter Merwede Shipyard het contract heeft gekregen voor het ontwerpen en bouwen van een nieuw pipe laying / Offshore construction schip voor Subsea 7. Merwede heeft deze herhalingsopdracht verkregen door de goede samenwerking met Subsea 7 bij een eerdere opdracht voor een Rigid Reeled Pipelayer, en tevens omdat zij in staat is het schip te ontwerpen dat volledig aan de eisen en wensen van de klant voldoet, en aan te bieden voor een vaste prijs inclusief de integratie van de pijpenleg installatie, binnen de gevraagde korte levertijd. De levering van het complete schip zal 2e kwartaal 2008 plaatsvinden. De pijpenleginstallatie zal worden ontworpen en gebouwd door Huisman-Itrec.

Subsea 7, heeft aangekondigd dat de totale projectkosten voor schip en installatie tussen USD 170-200 miljoen zal liggen afhankelijk van de opties die gekozen zullen worden.

Hoofdkenmerken
Lengte over alles 151.00 meter Lengte tussen de loodlijnen op ontwerpdiepgang 138. 32 meter Breedte mld. 28.40 meter Holte tot hoofddek mld. 12.50 meter Diepgang ontwerp mld. 7.50 meter Diepgang max. mld. 8.00 meter Deadweight (incl. payload) op ontwerp diepgang 11,809 Ton Deadweight (incl. payload) op max diepgang. 13,699 Ton Bemanning 120 personen

Het schip zal worden gebouwd in overeenstemming met de regels en eisen van Lloyd's Register om de volgende notatie te verkrijgen:
Lloyd's Register of Shipping 100A1, "Pipe Laying Ship" UD strength for load of 10 t/m2, Heli Landing Area, LMC, UMS, DP(AA), CAC(3), EP, ICC
En verder in overeenstemming met de regels van de autoriteiten van Isle of Man.

Algemeen
Het schip is ontworpen door Merwede Shipyard in nauwe samenwerking met Subsea 7 en de Huisman Itrec. Het schip zal volledig dynamisch gepositioneerd worden, geschikt voor wereldwijde operatie.

De pijpen leg installatie omvat een vertikaal leg systeem met een top spanning vermogen van 400t, een opslag van flexibele pijp op twee 1250t carrousels onder dek en een 3000t carrousel op dek of op onafhankelijke haspels op dek. Het schip heeft verder een 400t diepwater kraan, ingebouwde voorzieningen voor diepwater ROV's en een uitgebreid survey systeem.

De vertikale toren is ontworpen om ook in J-lay mode te werken voor rigid pipe en kan grote constructies installeren die gebruikt worden bij diepwater risers. Subsea 7 heeft de mogelijkheid om het schip met beide opties uitgerust volledig in bedrijf gesteld opgeleverd te krijgen.

Het schip zal worden uitgerust met een volledig geïntegreerde 6.6 kV elektrische installatie en zal worden voortgestuwd door drie elektrisch aangedreven roerpropellers met vaste schroeven in straalbuizen achter. In het voorschip worden twee elektrisch aangedreven roerpropellers met vaste schroeven in straalbuizen geplaatst en bovendien nog een boegschroef.

Ordeportefeuille Merwede Shipyard

Met dit contract loopt het order book van Merwede Shipyard tot ver in 2008, in 2007 is de ordeportefeuille volledig gevuld. Er zijn bij Merwede Shipyard meer dan 500.000 uren mee gemoeid om

het schip te ontwerpen en te bouwen, met ruim het tweevoudige hiervan bij leveranciers en onderaannemers.

Profiel Subsea 7

Met meer dan 3.000 werknemers wereldwijd is Subsea 7 een van 's werelds leidende onderwater bouwkundige aannemers. Het bedrijf heeft wereldwijde offshore operaties, welke worden ondersteund vanuit Azië, Pacific, Brazilië, Golf van Mexico, Noorwegen, UK en West-Afrika. Subsea 7 heeft meer dan 100 op afstand bedienbare voertuigen (ROV's), vier pijpfabrieken en een vloot van moderne hoge specificatie dynamisch gepositioneerde schepen, welke in staat zijn op diepwater stijve en flexibele pijpen te leggen vanaf een spoel, tot diepwater onderzeese constructies en verzadigd duiken.

Profiel IHC Holland Merwede

IHC Holland Merwede legt zich toe op de voortgaande ontwikkeling van haar ontwerp- en bouwactiviteiten voor de baggerindustrie, waar zij wereldmarktleider in is. Merwede Shipyard heeft een onderscheidende conduitestaat en reputatie voor de bouw van talrijke zich onderscheidende ontwerpen. Werkschepen voor de offshore industrie, cruiseschepen, RoRo's, passagiers-/vrachtschepen, oceanografische onderzoeksschepen, ferries, zeeslepers en zware- ladingschepen zijn enkele voorbeelden van commerciële schepen gebouwd door Merwede Shipyard. IHC Holland Merwede's clientèle omvat baggermaatschappijen, rederijen, oliemaatschappijen, offshore aannemers en civiele aannemers. IHC Holland Merwede heeft meer dan 1.800 mensen in dienst, verdeeld over de werven in Kinderdijk, Hardinxveld-Giessendam, Sliedrecht, Delfgauw, Goes en Ljubljana (Slovenië). Het bedrijf heeft ook mensen gestationeerd in Azië en het Midden-Oosten.

Noot voor de redactie,

Ingezonden persbericht