Ingezonden persbericht
---
Persbericht 14 februari 2006
SUBSEA 7 PLAATST DE OPDRACHT VOOR EEN PIPE LAYING / OFFSHORE CONSTRUCTION SCHIP
BIJ IHC HOLLAND MERWEDE BV
Volgend op een eerder aangekondigde intentie verklaring is IHC Holland Merwede BV trots aan te
kunnen kondigen dat haar dochter Merwede Shipyard het contract heeft gekregen voor het ontwerpen
en bouwen van een nieuw pipe laying / Offshore construction schip voor Subsea 7. Merwede heeft deze
herhalingsopdracht verkregen door de goede samenwerking met Subsea 7 bij een eerdere opdracht
voor een Rigid Reeled Pipelayer, en tevens omdat zij in staat is het schip te ontwerpen dat volledig aan
de eisen en wensen van de klant voldoet, en aan te bieden voor een vaste prijs inclusief de integratie
van de pijpenleg installatie, binnen de gevraagde korte levertijd. De levering van het complete schip zal
2e kwartaal 2008 plaatsvinden. De pijpenleginstallatie zal worden ontworpen en gebouwd door
Huisman-Itrec.
Subsea 7, heeft aangekondigd dat de totale projectkosten voor schip en installatie tussen USD 170-200
miljoen zal liggen afhankelijk van de opties die gekozen zullen worden.
Hoofdkenmerken
Lengte over alles 151.00 meter
Lengte tussen de loodlijnen op ontwerpdiepgang 138. 32 meter
Breedte mld. 28.40 meter
Holte tot hoofddek mld. 12.50 meter
Diepgang ontwerp mld. 7.50 meter
Diepgang max. mld. 8.00 meter
Deadweight (incl. payload) op ontwerp diepgang 11,809 Ton
Deadweight (incl. payload) op max diepgang. 13,699 Ton
Bemanning 120 personen
Het schip zal worden gebouwd in overeenstemming met de regels en eisen van Lloyd's Register om de
volgende notatie te verkrijgen:
Lloyd's Register of Shipping 100A1, "Pipe Laying Ship" UD strength for load of 10 t/m2, Heli Landing
Area, LMC, UMS, DP(AA), CAC(3), EP, ICC
En verder in overeenstemming met de regels van de autoriteiten van Isle of Man.
Algemeen
Het schip is ontworpen door Merwede Shipyard in nauwe samenwerking met Subsea 7 en de Huisman
Itrec. Het schip zal volledig dynamisch gepositioneerd worden, geschikt voor wereldwijde operatie.
De pijpen leg installatie omvat een vertikaal leg systeem met een top spanning vermogen van 400t, een
opslag van flexibele pijp op twee 1250t carrousels onder dek en een 3000t carrousel op dek of op
onafhankelijke haspels op dek. Het schip heeft verder een 400t diepwater kraan, ingebouwde
voorzieningen voor diepwater ROV's en een uitgebreid survey systeem.
De vertikale toren is ontworpen om ook in J-lay mode te werken voor rigid pipe en kan grote
constructies installeren die gebruikt worden bij diepwater risers. Subsea 7 heeft de mogelijkheid om het
schip met beide opties uitgerust volledig in bedrijf gesteld opgeleverd te krijgen.
Het schip zal worden uitgerust met een volledig geïntegreerde 6.6 kV elektrische installatie en zal
worden voortgestuwd door drie elektrisch aangedreven roerpropellers met vaste schroeven in
straalbuizen achter. In het voorschip worden twee elektrisch aangedreven roerpropellers met vaste
schroeven in straalbuizen geplaatst en bovendien nog een boegschroef.
Ordeportefeuille Merwede Shipyard
Met dit contract loopt het order book van Merwede Shipyard tot ver in 2008, in 2007 is de
ordeportefeuille volledig gevuld. Er zijn bij Merwede Shipyard meer dan 500.000 uren mee gemoeid om
het schip te ontwerpen en te bouwen, met ruim het tweevoudige hiervan bij leveranciers en
onderaannemers.
Profiel Subsea 7
Met meer dan 3.000 werknemers wereldwijd is Subsea 7 een van 's werelds leidende onderwater
bouwkundige aannemers. Het bedrijf heeft wereldwijde offshore operaties, welke worden ondersteund
vanuit Azië, Pacific, Brazilië, Golf van Mexico, Noorwegen, UK en West-Afrika. Subsea 7 heeft meer
dan 100 op afstand bedienbare voertuigen (ROV's), vier pijpfabrieken en een vloot van moderne hoge
specificatie dynamisch gepositioneerde schepen, welke in staat zijn op diepwater stijve en flexibele
pijpen te leggen vanaf een spoel, tot diepwater onderzeese constructies en verzadigd duiken.
Profiel IHC Holland Merwede
IHC Holland Merwede legt zich toe op de voortgaande ontwikkeling van haar ontwerp- en
bouwactiviteiten voor de baggerindustrie, waar zij wereldmarktleider in is.
Merwede Shipyard heeft een onderscheidende conduitestaat en reputatie voor de bouw van talrijke zich
onderscheidende ontwerpen. Werkschepen voor de offshore industrie, cruiseschepen, RoRo's,
passagiers-/vrachtschepen, oceanografische onderzoeksschepen, ferries, zeeslepers en zware-
ladingschepen zijn enkele voorbeelden van commerciële schepen gebouwd door Merwede Shipyard.
IHC Holland Merwede's clientèle omvat baggermaatschappijen, rederijen, oliemaatschappijen, offshore
aannemers en civiele aannemers. IHC Holland Merwede heeft meer dan 1.800 mensen in dienst,
verdeeld over de werven in Kinderdijk, Hardinxveld-Giessendam, Sliedrecht, Delfgauw, Goes en
Ljubljana (Slovenië). Het bedrijf heeft ook mensen gestationeerd in Azië en het Midden-Oosten.
Noot voor de redactie,
Ingezonden persbericht