Gemeente Amersfoort

Persuitnodiging

Afdeling Communicatie

datum: 16 februari 2006

Officiële start Creatieve Stad Amersfoort

Op vrijdag 17 februari is de officiële start van Creatieve Stad Amersfoort. Creatieve professionals werken in vijf verschillende werkateliers aan projecten waarmee de creatieve economie in Amersfoort bevorderd kan worden. Creatieve mensen zijn er genoeg in Amersfoort en kansen ook, nu komt het erop aan deze om te zetten in uitvoerbare projecten.

Creatieve Stad Amersfoort wordt begeleid door Jeroen Saris en Fleur Gieben. De bijeenkomst wordt geopend door wethouder Strengers en afgesloten door wethouder Brink.

De vijf ateliers
. Oliemolenkwartier, opdracht: programma van eisen vanuit de gebruikers. . NS-terrein, opdracht: ontwerp een programma voor tijdelijke creatieve broedplaats. . Amersfoort; creatief in advies, ontwerp en bouwen, opdracht: etalage. . Amersfoort Try-out Stad, opdracht: try-out podium. . Mediaplaza, opdracht: onderzoek ontwikkelingskansen voor media in Amersfoort.

Wat gebeurt er tijdens de werkateliers?
De werkateliers zijn verkennend van aard, lenen de voorgestelde thema's zich werkelijk voor een vertaling in concrete projecten? Synergie is het sleutelwoord. Aan het eind van de dag worden de resultaten van de werkateliers in de vorm van een markt aan de deelnemers gepresenteerd.

Wat gebeurt er met de werkateliers?
De werkateliers zullen niet in één keer uitvoerbare projecten zullen opleveren. Dit gebeurt in een aantal stappen. Na 17 februari krijgen de werkateliers een paar weken de tijd om het ontwikkelde concept uit te werken tot een presentabel project. Het resultaat wordt vastgelegd in de vorm van een projectpresentatie. Als het nieuwe gemeentebestuur geïnstalleerd is, volgt een presentatie tijdens een openbare bijeenkomst. Vervolgens worden de projecten rijp gemaakt voor besluitvorming.

Achtergrond van de Creatieve Stad
De creatieve klasse en de creatieve stad zijn twee nieuwe begrippen op het terrein van de stedelijke samenleving. Met name het spraakmakende boek The Rise of the Creative Class van de Amerikaanse econoom Richard Florida heeft hieraan bijgedragen. Nadat eerst onze industriële productie is overgenomen door lagelonenlanden en nu ook delen van onze dienstensector daar naartoe zijn verhuisd, wordt volgens Florida menselijke creativiteit de motor van economische groei in de 21ste eeuw. Er is een nieuwe economische sector aan het ontstaan van wetenschappers, onderzoekers, innovatieve ondernemers, architecten, ontwerpers, mediamensen, kunstenaars en consultants, een sector die zijn geld verdient met 'creativiteit'. Steden die 'talent', 'technologie' en 'tolerantie' weten te combineren hebben de grootste potentie. Bedrijven vestigen zich daar waar talent zit.

Een succesvolle stedelijke omgeving is er één die talent kweekt, koestert en aantrekt, die onderzoek genereert en wetenschappers aan zich weet te binden en die openstaat voor buitenstaanders: een tolerante samenleving.

Deze ontwikkeling biedt tal van nieuwe kansen voor de Nederlandse steden: herontwikkeling van oude industriële terreinen, nieuwe bedrijvigheid in de oude stadscentra en nieuwe werkgelegenheid.

Informatie:

Noot voor de pers: Journalisten zijn van harte welkom tijdens de presentaties van de werkateliers op vrijdag 17 februari vanaf 16.30 uur in de 'Villa' van Twijnstra & Gudde, Stationsplein 1 in Amersfoort.

Mirjam Boon, communicatieadviseur van de sector Stedelijke Ontwikkeling en Beheer (SOB), afdeling Economische Ontwikkeling van de gemeente Amersfoort, telefoon 033 496 45 48 of 06 55 12 39 83, e-mail: mcm.boon@amersfoort.nl.

---- --