AutoRai

Volkswagen Concept A: sportauto en terreinwagen in één

(2/17/2006)
Volkswagen onthult vandaag in Berlijn de Concept A, een compacte crossover die de lijn van een sportieve coupé combineert met de eigenschappen van een terreinwagen. Daarmee vormt hij de voorbode van een compacte terreinwagen die onder de Touareg in het programma komt. De Concept A wordt weliswaar onthuld in Berlijn, maar hij beleeft zijn publiekspremière begin maart op de autotentoonstelling van Genève. Het is een compacte auto (L/B/H: 4,35/1,86/1,55 meter) met het silhouet van een coupé en, dankzij onder andere de forse wielkasten met de 20-inch wielen, het krachtige van een terreinwagen. Ondanks de coupévorm is de Concept A een vierdeurs auto. De deurgrepen van de voorportieren vormen optisch één geheel met die van de achterdeuren. Bovendien openen de vóór- en achterdeuren tegengesteld aan elkaar en de centrale deurstijl ontbreekt. Dat zorgt niet alleen voor een riante instap voor alle inzittenden, maar ook voor een spectaculaire blik op het interieur. Naast overduidelijke coupé-invloeden, heeft de Concept A echter ook nog goede eigenschappen van andere carrosserievormen. Zo heeft hij een in twee delen te openen achterklep. Het onderste gedeelte daarvan scharniert net als bij een pickup naar beneden. Dat maakt het mogelijk om ook zeer lange voorwerpen te vervoeren. Daarbij heeft de Concept A ook een groot vouw/schuifdak dat tot aan de C-stijl kan worden geopend. Dat verleent het prototype trekjes van een roadster. Vóór alles is de Concept A een échte Volkswagen; zijn V-vormige grille maakt dat op het eerste gezicht duidelijk.

Plaats voor vier
In het interieur van de Concept A is plaats voor vier; elke inzittende heeft zijn eigen stoel. Dit meubilair is compact, maar in ergonomisch opzicht optimaal. Ook het dashboard is uitermate compact vormgegeven en lijkt in het interieur te âzwevenâ. De grote klok op het instrumentenpaneel zorgt ervoor dat de bestuurder in één oogopslag alle belangrijke informatie kan aflezen. Het materiaalgebruik voor het interieur is even innovatief als fraai. Zo is het dashboard overtrokken met zwart lakleder en diverse bedieningselementen zijn uitgevoerd in magnesiumlak. Het middelste gedeelte van de stoelen is bekleed met de ademende hightech stof âAntarcticaâ terwijl de zijkanten met leer zijn afgewerkt.

De vermogensvraag
Het Concept A studiemodel heeft een 110 kW/150 pk TSI-motor. Dat betekent dat hij zowel een turbo als een mechanische compressor heeft, zoals bekend van de Golf GT en Touran TSI. Samen met een zesversnellingsbak koppelt hij hoge prestaties aan een laag verbruik. Al in de ontwikkelingsfase van dit prototype, is er rekening mee gehouden dat er ook andere motoren gebruikt hadden kunnen worden. Zo is de Concept A ook âklaarâ voor een TDI met dieselroetfilter of de 200 pk sterke motor uit de Golf GTI. Overigens beperkt de veelzijdigheid van de Concept A zich niet tot de praktische gebruiksmogelijkheden van zijn koetswerk en interieur: dankzij de standaard 4MOTION vierwielaandrijving is hij op én naast de weg een echte alleskunner.

De toekomstvraag
Met de Concept A blikt Volkswagen op verschillende manieren vooruit. Om te beginnen is hij een voorbode van een terreinwagen die op termijn onder de Touareg in het programma komt. Daarnaast laat hij zien in welke richting het design van Volkswagen gaat. Bovendien springt hij in op de trend dat de traditionele autosegmenten steeds meer versnipperen. Waarom zou een coupé geen pickup kunnen zijn en een sportauto geen terreinauto? De Concept A laat zien dat diverse traditionele segmenten kunnen samenkomen in één veelzijdige en krachtig ogende auto.

BedrijfsautoRAI.nl