Unicef



Leren met hindernissen in Palestijnse gebieden 17 februari 2006, Azzun Atma - 'Leren op afstand, waar en wanneer u maar wilt!' Het kan een reclameslogan zijn van een willekeurige onderwijsinstelling die zelfstudies aanbiedt. Voor de drukbezette Nederlander die ook nog wil studeren is het een uitkomst. Voor duizenden Palestijnse kinderen op de Westelijke Jordaanoever en in de Gazastrook is het de dagelijkse praktijk. Een praktijk waar ze niet voor hebben gekozen. Ze willen naar school, maar lopen letterlijk en figuurlijk tegen een muur (of hek) op. Leren op afstand is vaak de enige optie.

Een leerling van de school in Azzun Atma met leermaterialen voor thuis.
Een leerling van de school in Azzun Atma met leermaterialen voor thuis.

Twee jaar geleden plaatsten de Israëli een hek aan de voet van een heuvel in Azzun Atma, een plaats op de Westelijke Jordaanoever. Op die heuvel staat de enige basisschool in de omgeving. Het klaslokaal ziet er schoon en netjes uit, maar slechts een handjevol leerlingen maakt er dagelijks gebruik van. Het probleem is exemplarisch voor vele scholen in de bezette gebieden. Kinderen komen geregeld te laat omdat ze door Israëlische militairen zijn opgehouden bij een van de vele 'controleposten'.

Rechtsomkeert
Maar vaak genoeg komt het ook voor dat ze überhaupt niet voorbij het hek komen. Ze worden, om onduidelijke redenen, tegengehouden en kunnen rechtsomkeert maken. Weer een dag zonder school. Soms worden de kinderen wel toegelaten, maar blijft de plaats voor het schoolbord leeg. De juf of meester heeft de soldaten niet weten te overtuigen dat er les moet worden gegeven.

De elfjarige Soundos Maher maakt huiswerk met haar stiefmoeder Ramia Abed Al-Fatah.
De elfjarige Soundos Maher maakt huiswerk met haar stiefmoeder Ramia Abed Al-Fatah.

Leren op afstand

Om te zorgen dat de duizenden Palestijnse kinderen toch een lesprogramma kunnen volgen, heeft Unicef de afgelopen drie jaar training gegeven aan docenten, maar ook aan de ouders van kinderen. De essentie van de training is dat ze kinderen leren begeleiden bij het maken van hun huiswerk en het oefenen van de lesstof. Er wordt daarbij veel gebruik gemaakt van remedial worksheets. Zo leren de kinderen de basisvakken niet in de klas, maar op afstand.

Ogen geopend
Iedereen is enthousiast. De leerlingen voorop, maar ook de ouders. "Soundos is beter geworden. Haar kennis is toegenomen, maar het heeft ook haar ogen geopend", vertelt Ramia Abed Al-Fatah over haar elfjarige stiefdochter Soundos Maher. "Ze staat nu gemiddeld een 9,6!", vertelt ze trots. Daarnaast heeft deze manier een onbedoeld bijeffect: de totale gemeenschap heeft profijt van het feit dat ouders zo bezig zijn met de educatie van hun kinderen.

Het project is opgezet door Unicef en de Canadese overheid. En hoewel het een succes is, heeft iedereen de hoop dat 750.000 leerlingen in de Palestijnse gebieden die geregeld op deze manier moeten leren, op een dag weer gewoon naar school kunnen. Zelfstudie kan altijd nog.