Gemeente Delft

Sinds maart 2004 zijn diverse partijen actief om de leefbaarheid en het veiligheidsgevoel van bezoekers, passanten en bewoners op en rond het Station Delft te vergroten. Maandag 20 februari, in het Stadhuis, ondertekenen de betrokken partijen twee afspraken die zij gemaakt hebben over het Stationsgebied; het beheerconvenant en het handhavingarrangement. 'Schoon, heel en veilig' is het credo waaronder zij werken. Met de ondertekening worden de afspraken onderstreept, die de partijen met elkaar gemaakt hebben.

Er worden twee verschillende afspraken ondertekend: het handhavingarrangement waarbij betrokken zijn: namens Politie Haaglanden: C.P.A.T. Zandbergen, NS commercie: de regiodirecteur, drs. H.I. van Tongeren, Connexxion: Regiodirecteur, mr K.J. van Oijen, KLPD (spoorwegpolitie): N.G.M. Slutter, het Openbaar Ministerie: officier van Justitie mr C.L.M. van Dam en namens gemeente Delft, de burgemeester: mr drs. G.A. Verkerk. Partijen onderstrepen hiermee de onderlinge afspraken over handhaving en opvolging van politie bij incidenten. En het beheerconvenant wordt ondertekend door de heer ir. K. Kieft namens NS stations en namens de gemeente Delft wethouder Jan Torenstra. In het beheerplan zijn de afspraken over het beheren van het Stationsgebied opgenomen.

Sinds maart 2004 zijn betrokken partijen actief geweest om de leefbaarheid en het veiligheidsgevoel van bezoekers, passanten en bewoners te verbeteren. Er is gewerkt aan een beheerplan, waarin structureel functioneel beheer van het stationsgebied is gewaarborgd (schoon en onderhoud). Met het handhavingarrangement zijn afspraken voor langere termijn vastgelegd en niet alleen samenwerking op basis van een projectperiode.

Er zijn al resultaten te benoemen:

- In het Delft Internet Panel is in 2005 gevraagd naar veiligheid op het station. Het project was toen ongeveer een jaar aan de gang. Het onderzoek geeft aan dat meer dan 80% van de respondenten de handhaving en de hoeveelheid verkeerd geparkeerde fietsen verbeterd vindt en dat de hoeveelheid zwerfvuil is afgenomen.
- Uit cijfers van Politie Haaglanden blijkt dat het aantal delicten op het station is afgenomen van 432 in 2003, naar 304 in 2004 en in 2005 222 delicten.
- Een van de zaken die is aangepakt is de wijze van stalling van de fietsen in het stationsgebied. Als fietsen op de juiste plaats staan, kan er beter schoongemaakt worden. Verder kunnen fout geparkeerde fietsen onveilige situaties veroorzaken. Hier wordt dus op gehandhaafd. Ook worden wrakken en weesfietsen verwijderd omdat die onnodig stallingruimte innemen. Verder heeft de gemeente
het aantal fietsenrekken uitgebreid. In 2002/2003 zijn er 592 tulips bijgeplaatst (240 voor en 352 achter), met deze erbij stonden er toen ruim 2000 tulips. In 2005 zijn er nog 210 bijgeplaatst. In maart 2006 worden er ongeveer 70 bijgeplaatst (op lege plekken tussen huidige klemmen) en in april nog ongeveer 110 extra (door verhoogde terrein aan achterkant station te vergroten). Dus medio 2006
zullen er ongeveer 2400 tulips staan.

- De integrale handhaving en de visie daarop heeft ertoe geleid dat coffeeshop de Rits moest sluiten. Dit heeft een positieve invloed gehad op het terugdringen van overlast door personen op en rond het station.

Tenslotte zal eind april/begin mei in het stationsgebied 24 uur aanvullend toezicht aanwezig zijn door middel van camera's. Cameratoezicht zal een verdere bijdrage leveren om criminaliteit en overlast op en rond het station terug te dringen en veiligheidsgevoelens van mensen positief te beïnvloeden.
---