Gemeente Bussum

Landelijk slijpen spoorstaven

In de nacht van 18-19 februari 2006 zullen slijpwerkzaamheden aan het spoor worden uitgevoerd op het traject Gaasperdammerweg Hilversum.

De werkzaamheden worden tussen 01.00 en 06.10 uur door BAM Rail uitgevoerd omdat de capaciteit van het spoorwegnet buitendienststelling overdag niet toestaat.

Het doel van het slijpen van de spoorstaven is het in goede conditie houden van het spoor. Om dit te bereiken wordt een klein laagje (max. 0,5 mm) van de spoorstaafkop geslepen, om zo kleine oneffenheden te verwijderen. Tevens worden de spoorstaven in het juiste profiel gebracht. Een geslepen spoor straalt minder geluid uit wanneer er een trein overheen rijdt, wat de geluidsoverlast voor omwonenden van het spoor reduceert.

Het slijpen van de sporen vindt enkelsporig plaats. Het spoor dat geslepen moet worden, wordt tijdens het slijpen om veiligheidsredenen buiten dienst gesteld. Eventuele overige sporen worden tijdens de cyclus niet geslepen en blijven in dienst. Voor het slijpen wordt gebruik gemaakt van moderne slijptreinen. Tijdens het slijpen rijden de slijptreinen enkele malen stapvoets (4-6 km/uur) heen en weer over het spoor, waarbij beide spoorstaven tegelijk worden geslepen. Het aantal benodigde slijpgangen is afhankelijk van de staat van onderhoud van het spoor en de gebruikte slijptrein. Na het slijpen rijden de treinen nog één maal over de geslepen rails, teneinde controlemetingen uit te voeren. Dit gebeurt met een laserstraal die onder de trein de rails aftast. Afhankelijk van de intensiteit waarmee het baanvak gebruikt wordt, zal ieder baanvak 1 tot 2 keer per jaar worden geslepen. Per baanvak wordt daarbij één slijptrein ingezet.

De slijpwerkzaamheden hebben een bepaalde geluidsproductie tot gevolg. De slijptrein maakt minder geluid dan een normale doorgaande trein, maar omdat de slijptrein langzaam rijdt, is het geluid langer hoorbaar. Het geluid van de slijptrein wijkt bovendien af van het geluid van normaal nachtelijk gebruik van het spoor, waardoor de werkzaamheden mogelijk opvallen voor omwonenden langs de spoorlijn. Om inzicht te krijgen in de geluidsemissie van de slijptreinen is een onderzoek uitgevoerd door DGMR Raadgevende Ingenieurs. Het rapport beschrijft de geluidsimmissie onder verschillende omstandigheden.

Gezien de resultaten van genoemd akoestisch onderzoek en gezien het belang van de uit te voeren werkzaamheden, hebben burgemeester en wethouders van Bussum besloten om aan BAM Rail ontheffing van het verbod als bedoeld in artikel 4.1.5 Overige geluidhinder van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) te verlenen. Aan deze ontheffing zijn voorschriften verbonden om de overlast tot een minimum te beperken.

Nadere informatie kunt u verkrijgen bij de heer Hesseling van de afdeling Vergunningen en Handhaving, tel. 035-692 86 36.