Gemeente Rotterdam

De gemeenteraad heeft met het college gedebatteerd over de behaalde resultaten in de periode 2002 2006 . Met de evaluatie van het collegeprogramma Het nieuwe elan van Rotterdam geeft het college aan welke resultaten zijn geboekt. De Rekenkamer Rotterdam beoordeelde de verantwoording in het rapport Resultaten Tellen.

Vragenhalfuur

De heer A. Bonte (GroenLinks) heeft vragen gesteld over de mogelijkheid voor een kerncentrale op de Tweede Maasvlakte. In reactie op staatssecretaris Van Geel zou wethouder Van Sluis hebben gezegd dat een kerncentrale goed past in het idee om van de Rotterdamse haven een energiehaven te maken. GroenLinks was onaangenaam verrast door dit standpunt. Het raadslid wilde onder meer weten of de wethouder namens het college sprak. Ook vroeg hij of de wethouder de mening van de fractie deelt dat er nog geen goede oplossing is voor de verwerking van afval.

Wethouder van Sluis antwoordde dat hij namens het college heeft gesproken. Hij benadrukte, in lijn met de opvatting van het kabinet, dat het nodig is om het onderwerp kernenergie aan de orde te stellen. Het energieverbruik zal niet verminderen en de beschikbaarheid van fossielen brandstoffen raakt ook uitgeput. Er moet daarom serieus worden gekeken naar andere mogelijkheden voor het energieverbruik, zoals een kerncentrale. Onderzoek naar de veiligheid, afvalverwerking en de technologische mogelijkheden is noodzakelijk. Volgens de gemeenteraad moet er ook goed gekeken worden naar alternatieve mogelijkheden voor energieverbruik.

Principebesluit verzelfstandiging sector onderwijs

De gemeenteraad heeft het principebesluit genomen om het Bestuur van het Openbaar Onderwijs Rotterdam (BOOR) en de gemeentelijke dienst Openbaar Onderwijs (dOO) per 1 januari 2008 te verzelfstandigen. Met het nemen van het principebesluit wordt een volgende stap gezet in de routekaart tot mogelijke verzelfstandiging.

Een groot deel van de gemeenteraad wilde meer zekerheid over een zorgvuldige verzelfstandiging en de ondersteuning door de mogelijk nieuwe geprivatiseerde onderwijsorganisatie. Er werd aangedrongen op een tijdige evaluatie van het proces. Een motie van Leefbaar Rotterdam en de VVD - om de dienst Openbaar Onderwijs in 2010 na de evaluatie van het verzelfstandigingsproces te privatiseren - werd verworpen. Voor stemden de indieners, fractie-Kok en fractie-Siemons.

In 2004 nam de raad motie-Erdal (CDA) e.a. aan waarin het college wordt opgeroepen een routekaart vast te stellen om op de kortst mogelijke termijn te komen tot de verzelfstandiging van het Rotterdamse openbaar onderwijs.

De volgende stap is de uitvoering.

Voor het bestuur van het openbaar onderwijs en de dienstverlening aan scholen en derden nu nog een taak van dOO zal een stichting worden opgericht.

Raad akkoord over aanwijzing gebieden voor inkomenseis

De gemeenteraad heeft ingestemd met het voorstel om een aantal Rotterdamse wijken aan te wijzen als gebieden waarvoor de eis inkomen uit werk zal gelden.

Aan de minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer wordt voorgesteld om dit te bekrachtigen. De inkomenseis wordt ingevoerd op grond van de Wet bijzondere maatregelen grootstedelijke problematiek, ook wel de Rotterdamwet genoemd. De fracties D66, GroenLinks, Stadspartij, SP en fractie-Bourzik stemden tegen het voorstel. De gemeenteraad heeft ook de Huisvestingsverordening Rotterdam 2003 gewijzigd.

Inkomenseis in Rotterdamse wijken

Als de minister instemt met de voordracht, geldt straks voor de volgende gebieden een inkomenseis: Tarwewijk, Hillesluis, Carnisse, Oud-Charlois en alle adressen in de volgende straten: Groene Hilledijk, Putsbocht, Strevelsweg, Dordtselaan, Hillevliet, Slaghekstraat, Riederstraat, Moerkerksestraat, Borselaarsstraat, Bas Jungeriusstraat, Katendrechtse Lagedijk, Mathenesserdijk, Dirk Danestraat, Willem Beukelszoonstraat, Wallisweg, Vosmaerstraat, Mathenesserweg, Grote Visserijstraat, West-Kruiskade en de 1e Middellandstraat.

Op 1 januari trad de Rotterdamwet in werking. Door maatregelen te nemen in de huisvestingsomstandigheden moet de leefbaarheid in buurten en wijken beter worden. In de aangewezen Rotterdamse wijken krijgen woningzoekenden die voldoen aan de gestelde sociaal-economische kenmerken voorrang. De inkomenseis heeft betrekking op inkomen uit werk, pensioen of studiefinanciering.

Bij de selectie van de Rotterdamse gebieden is gekeken naar de mate waarin een buurt of wijk het risico loopt af te glijden en in een neerwaartse spiraal terecht komt.

Gemeenteraad neemt twee moties aan

In het raadsdebat zijn twee moties aangenomen. De PvdA riep op de evaluatie van de nieuwe maatregel uit te breiden met aanvullende criteria, zoals de vraag of de koopkracht in een bepaalde wijk is toegenomen. De motie werd aangenomen; de fracties VVD, D66, GroenLinks, SP, fractie-Bourzik en een lid van Leefbaar Rotterdam stemden tegen.

Er moet extra aandacht komen voor afgewezen woningzoekenden en er dient te worden onderzocht of de kansen in andere delen van Rotterdam en regio voldoende zijn. Deze motie van de PvdA kreeg ook voldoende steun; tegen stemden D66, GroenLinks, SP en fractie-Bourzik.

Er wordt onderscheid gemaakt

De maatregel om een inkomenseis te stellen kan alleen worden ingezet als uiterst middel, stelde de PvdA. Aandacht voor de onderkant van de samenleving blijft noodzakelijk. Het stellen van een inkomenseis is volgens GroenLinks een discriminerende maatregel. Er wordt onderscheid gemaakt wordt tussen mensen met een inkomen en mensen zonder inkomen. GroenLinks verwees naar een uitspraak van de Commissie Gelijke Behandeling.

D66 bevestigde dat de bevolkingssamenstelling in bepaalde wijken te eenzijdig is, maar wees om principiële redenen de nieuwe maatregel. De fractie is tegen uitsluiting en concludeerde dat de sociale balans in de stad is zoek geraakt.

Met deze maatregel plaatst Rotterdam, aldus de SP, een hek om de stad en zet ze de woningmarkt op slot. Wijken lopen het risico te worden gestigmatiseerd.

Hoe krijgen we de kansarmen kansrijken in de stad, vroeg de Stadspartij. Het uitgangspunt van de maatregel moet zijn dat de stad in balans wordt gebracht.

De conclusie van de Commissie Gelijke Behandeling is overtuigend en duidelijk volgens de fractie-Bourzik. Het college geeft met de maatregel aan een stad met diversiteit niet te kunnen besturen.

De ChristenUnie-SGP stemde in met de uitwerking van de maatregel om de eis inkomen uit arbeid in te stellen. De aanvankelijke eis van 120% van het minimuminkomen, wees de fractie in een eerder debat van de hand.

Groot sociaal gebaar

Er is grote zorgvuldigheid toegepast bij het aanwijzen van de gebieden waar straks een inkomenseis geldt, aldus Leefbaar Rotterdam. De fractie had wel liever gezien dat degenen zonder inkomen een plek krijgen in de regio. Een goede ontwikkeling is dat de regiogemeenten meer sociale huurwoningen bouwen en dat Rotterdam daardoor wordt ontlast. Dat het college voor een redelijke verdeling over de deelgemeenten pleit, vond Leefbaar Rotterdam geen punt van overweging. Er zouden meer buurten in aanmerking moeten komen. Het criterium is de mate waarin een wijk het risico loopt om af te glijden.

Volgens de VVD was de eerder voorgestelde inkomenseis van 120% nodig om de discussie, naast alle andere maatregelen, scherp op de agenda te zetten. Daarmee is nu een situatie ontstaan die zeer wenselijk is. Met de nieuwe maatregel van inkomen uit arbeid wordt een groot sociaal gebaar gemaakt. Het is een positief gebaar naar mensen die in de wijken wonen. Het experiment moet de komende tijd goed gevolgd worden.

Het college verwierp de conclusies van een aantal fracties dat er sprake is van discriminatie en uitsluiting. Met de maatregelen worden de sociale en economische kansen van wijken in de stad juist uitgebreid.

Raad in debat met college over resultaten 2002 - 2006

De gemeenteraad heeft met het college gedebatteerd over de behaalde resultaten in de periode 2002 2006 . Met de evaluatie van het collegeprogramma Het nieuwe elan van Rotterdam geeft het college aan welke resultaten zijn geboekt.

De Rekenkamer Rotterdam beoordeelde de verantwoording in het rapport Resultaten Tellen.

Het raadsdebat kan worden terug gezien op www.rotterdam.nl

Houding getuigt van lef

Er valt niet te twisten over datgene wat is bereikt, aldus het CDA. Wat de fractie betreft had het college wel meer moeten inzetten op de versterking van de sociale structuur. Die is door de toonzetting in debatten onder druk komen te staan.

Het CDA kwalificeerde de afgelopen raadsperiode als een roerige periode.

De VVD was te spreken over de bereikte resultaten van het college, waar de fractie zelf ook deel van uitmaakt. De VVD is trots op het duidelijk aan de orde stellen van problemen. De Rotterdamse burgerschapscode is noodzakelijk onderdeel van het collegeprogramma in de volgende raadsperiode. Tegenstellingen moeten besproken worden.

Leefbaar Rotterdam was ingenomen met de behaalde resultaten. De problemen zijn benoemd en aangepakt. Het college laat een sterke en sociale stad achter; de mensonterende situatie op de Keileweg is beëindigd, overlastgevende personen zijn aangepakt en de huisvesting is voortvarend ter hand genomen. Er zijn ook doelen niet gehaald, zoals de inburgeringstarget en enkele andere doelstellingen op het gebied van onderwijs. De houding van het college getuigt van lef, zo stelde Leefbaar Rotterdam. Het college heeft veel puin geruimd en is voortvarend te werk gegaan.

Verfrissende resultaten, maar ook een koude douche

De meeste doelstellingen zijn gehaald, maar de stad is niet sterker en socialer geworden, aldus de PvdA. Er is te weinig oog voor de maatschappelijke effecten van het ingezette beleid op diverse gebieden. Er moet meer aandacht zijn voor armoedebestrijding, werkgelegenheid, jongeren, het midden- en kleinbedrijf. Kansen moeten beter benut worden.

De Rekenkamer Rotterdam heeft zinvol werk gedaan, aldus D66. Kritiek had de fractie op de soms minimale informatie van het college aan de raad. Zonder overleg met de gemeenteraad is bijvoorbeeld het cameratoezicht uitgebreid. D66 betreurde het dat, door aanscherping van het collegebeleid, Rotterdammers hun binding met de stad kwijtraken.

Het college heeft concrete resultaten geboekt, maar ook maatregelen genomen die GroenLinks niet steunt. Een aantal ingezette maatregelen getuigt van symboolpolitiek, zoals het stellen van een inkomenseis, preventief fouilleren en de uitgeklede gebedshuizenota.

De fractievoorzitter van de Stadspartij pleitte ervoor om als college en raad een voorbeeldfunctie te vervullen voor wat betreft het spreken van de Nederlandse taal. Verder concludeerde de fractie dat het college te weinig oog heeft gehad voor de cultuur in de stad.

Volgens de SP kan het beter. Als voorbeeld stelde de fractie dat er slechts 2000 woningen zijn gerealiseerd. Er is veel gesloopt, daardoor is er een grote woningnood ontstaan. Het bouwtempo moet omhoog, ook moet er meer nieuwbouw in de sociale sector komen.

Volgens de ChristenUnie-SGP zijn er verfrissende resultaten geboekt, maar is ook sprake van een koude douche. Teleurstellend vond de fractie het dat het college geen steun gaf aan de aanpak van de coffeeshops; verfrissend was de gezinsondersteuning. De fractie nam nadrukkelijk afstand van de uitspraken van de wethouder Volksgezondheid over abortus.

Fractie-Bourzik stelde vast dat een deel van de zich niet meer thuis voelt in de stad. Waar blijft de aanpak van discriminatie op de arbeidsmarkt.

Fractie-Kok was tevreden met de behaalde resultaten, maar hekelde het gebrek in balans in de regeldichtheid.

Fractie-Siemons haalde een aantal besluiten aan waar de fractie het niet mee eens is. De fractievoorzitter vond dat de raad om de tuin is geleid voor wat betreft het uitbreiden van de openingstijden van Rotterdam Airport.

Rekenkamer: merendeel doelstellingen behaald

Het college stelt dat ze erin is geslaagd om de neerwaartse spiraal in de stad om te buigen. De stad, het openbaar vervoer en Rotterdam Centraal Station zijn veiliger en de Keileweg is gesloten. Voor ruim 700 drugsverslaafden en 1600 overlastgevende jongeren zijn persoonsgebonden trajecten opgezet. Het bouwtempo is opgevoerd tot 3000 nieuwbouwwoningen per jaar, het Havenbedrijf is verzelfstandigd en er zijn meer inburgeringscursussen gekomen.

Van de 88 zogenoemde targets zijn er 81 gehaald. Drie resultaatverplichtingen zijn niet gerealiseerd. Het gaat daarbij om een hogere uistroom vanuit de bijstand naar werk, het realiseren van penthouses op bestaande woningen en het verbeteren van de taalvaardigheid van nieuwkomers met twee taalniveaus.

De Rekenkamer heeft de programmaverantwoording van het college gecontroleerd en concludeert dat de het merendeel van de doelstellingen is behaald en dat de verantwoording voldoet aan de eisen van betrouwbaarheid . De Rekenkamer stelt wel dat ze aanvullende controlewerkzaamheden heeft uitgevoerd, omdat de verantwoording voor een deel van de verantwoorde resultaten tekort schoot. Tussentijdse wijzigingen in de keuze en formulering van de doelen zijn daar o.a. de oorzaak van. De rekenkamer is positief over de ingeslagen weg naar meetbare doelen.

En verder heeft de raad..


- het bestemmingsplan Beschermd Stadsgezicht Kralingen vastgesteld;


- motie-Vlaardingerbroek (ChristenUnie-SGP) om te bevorderen dat er projecten starten waarbij studenten uit het HBO en universitair onderwijs bijles geven aan scholieren in het VMBO - afgedaan. De gemeente subsidieert de stichting Pot met Goud op Zuid die zich o.a. richt op het ondersteunen van scholieren in het VMBO en geven van huiswerkbegeleiding. De stichting is een initiatief van vijftien onderwijsinstellingen;


- motie-Salhi (PvdA) om te bevorderen dat ID-banen met subsidievoorwaarden worden omgezet in reguliere banen afgedaan. De motie kan niet worden uitgevoerd, omdat het niet mogelijk is om van ID-banen reguliere banen te maken via bestaande subsidies.


- kennis genomen van het principebesluit van het college om de aandelen van Afvalverwerking Rijnmond (AVR) te verkopen. Met een aantal mogelijke kopers is een principe-overeenstemming bereikt over de verkoopcontracten. De verkoop van aandelen zal 1 miljard euro opleveren.