Ingezonden persbericht


Persberichten

Vakantiebeurs 2006: Promotiecampagne 'Ardennen Offensief' ten doop gehouden

Persbericht,
Utrecht, januari 2006

Atomium Brussel begint aan tweede leven

België vraagt op de Vakantiebeurs 2006 met terechte trots aandacht voor het onlangs compleet gerestaureerde Atomium in Brussel. Ook wordt de promotiecampagne het 'Ardennen Offensief' ten doop gehouden en kunnen de beursbezoekers onder andere kennis nemen van de vele toeristische mogelijkheden die de provincies Luik, Namen, Luxemburg en het Waalse Oost Brabant te bieden hebben. Het Atomium begint in februari na een ingrijpende restauratie aan een tweede leven. De befaamde bollen van de architecten André en Jack Polak bepalen al sinds 1958 het beeld van Brussel. Het 102 meter hoge kunstwerk, dat ter gelegenheid van de Wereldtentoonstelling op de Heizelvlakte werd gebouwd was eigenlijk bedoeld als tijdelijke trekker maar bleek terstond een enorme aantrekkingskracht uit te oefenen. In de bollen, met een diameter van 18 meter, was een befaamd restaurant gehuisvest, werden exposities ingericht en een diversiteit aan activiteiten georganiseerd. De heropening van het vernieuwde Atomium is op 18 februari.

Groene heuvels
Op de Vakantiebeurs kunnen de vele liefhebbers van Brussel en Wallonië zich uitgebreid laten informeren over het 'Ardennen offensief', een nieuwe actie ingezet door de Waalse minister Benoît Lutgen die enkele miljoenen heeft vrijgemaakt om de groene, charmante en heuvelachtige Ardennen te promoten. Tot 2004 werd in dit gebied jaarlijks een groeiend aantal gasten ontvangen uit Nederland en Vlaanderen. Daarna trad stagnatie in en de cijfers van 2005 jaar duiden evenmin op een terugkeer naar de goede tijden van weleer.

Herinneren
Volgens Walter Vanstraelen van het Verkeersbureau voor Wallonië en Brussel is het Ardennen offensief een goede gelegenheid om "de bezoekers er aan te herinneren dat de bossen en de heuvels, die altijd zo geliefd waren bij de Nederlanders, niet zijn verplaatst naar Frankrijk of Luxemburg of Vlaanderen, zoals sommigen willen doen geloven".

Toeristische troeven
In de campagne wordt tevens gewezen op de aantrekkingskracht van de provincies Luik, Namen, Luxemburg en het Waalse Oost Brabant. Maar er zijn meer toeristische troeven voorhanden, zoals een rondrit langs de mooiste dorpen, die wedijverden om als meest charmante dorp te worden gekozen. De plaatsjes bieden ongekende toeristische schoonheden qua dorpsgezicht, geschiedenis, kastelen, eeuwenoude kloosters, brouwerijen, industriële archeologie, gastenkamers op de boerderij of culinaire hoogstandjes.

Vakantiebeurs
De openingstijden van de Vakantiebeurs 2006 zijn woensdag 11 tot en met zondag 15 januari van 10.00 tot 18.00 uur. Let op: vrijdag 13 januari van 10.00 tot 22.00 uur. Bezoekersinformatie: tel. 0900-52272387 (¤ 0,13 per minuut).

Noot voor de redactie (