AutoRai

Nieuwe 911 GT3: toerenkampioen in de 3,6-liter klasse

(2/24/2006)
Porsche presenteert naast de 911 Turbo nog een andere noviteit op de Autosalon van Genève: op 28 februari vindt daar tevens de wereldpremière plaats van de nieuwe 911 GT3. De Europese verkopen voor de tweezits Coupé starten in mei 2006. De Nederlandse prijs is nog niet bekend.
De afkorting GT3 staat bij de 911-serie voor puur en onvervalst rijplezier. Met zijn compromisloze dynamiek overtuigt dit model niet alleen bij normaal, dagelijks gebruik, maar ook op het circuit. De 305 kW (415 pk) sterke 3,6-liter boxermotor heeft een specifiek vermogen van 84,7 kW (115,3 pk) per liter cilinderinhoud. Daarmee staat in deze cilinderinhoudsklasse de nieuwe GT3-generatie aan de top van de voor de weg gehomologeerde productiesportwagens met atmosferische motoren.

De zescilindermotor levert zijn maximum vermogen bij 7.600 toeren per minuut en het maximum toerental bedraagt 8.400 toeren â nog eens 200 toeren hoger dan bij zijn voorganger. Daarmee is hij de wereldkampioen in zijn cilinderinhoudsklasse. Naast dit hoogtoerenconcept draagt ook de geoptimaliseerde luchtdoorvoer in beslissende mate bij aan de vermogenstoename. Het variabele inlaatsysteem, met een van 76 naar 82 millimeter vergrote gasklep, de geoptimaliseerde cilinderkoppen en een uitlaatsysteem met lagere tegendruk maken het mogelijk.

Voor de krachtoverbrenging beschikt de bestuurder over een gemodificeerde zesversnellingsbak. Deze onderscheidt zich door zeer korte schakelwegen en vormt dankzij de verkorte overbrengingen van de tweede tot en met de zesde versnelling de ideale aanvulling op de toerengretige motor.

Nieuw voor de Porsche 911 GT3 is een opschakelindicatie in de toerenteller, die kort voor het bereiken van de betreffende toerentallen oplicht. Dit geeft een extra signaal voor de optimale schakelpunten. Hoe goed motor en transmissie op elkaar zijn afgestemd, maken de meetwaarden duidelijk: voor de acceleratie van 0 naar 100 km/h heeft de GT3 slechts 4,3 seconden nodig en voor de sprint van 0 naar 160 km/h maar 8,7 tellen. De topsnelheid bedraagt 310 km/h.

Voor het eerst beschikt de nieuwe 911 GT3 ook over een actief onderstel. Het Porsche Active Suspension Management (PASM) biedt twee sportieve onderstellen in één: de basisafstemming komt grotendeels overeen met die van het vorige model en is geschikt voor trajecten met wisselende wegdekomstandigheden. In de âSportâ-modus schakelt het systeem over op een straffere demping, die op het circuit een nog grotere dynamiek mogelijk maakt.

Om de kracht van de motor optimaal in voortstuwing om te zetten, is de GT3 uitgerust met een uitgebreid tractiepakket. Dit omvat naast de standaard 19-inch grote sportbanden ook een mechanisch sperdifferentieel. Daarnaast zorgt de nieuwe â van de supersportwagen Carrera GT overgenomen â elektronisch geregelde tractiecontrole onder alle rijomstandigheden voor een veilige tractie. Deze beschikt daarnaast nog over een slip- en motorsleepmomentregeling en kan desgewenst compleet worden uitgeschakeld.

BedrijfsautoRAI.nl