Ingezonden persbericht


Uit de fractie

PvdA pleit voor behoud intercity tussen Haarlem en Amsterdam

Arjen Overbeek - 23 februari 2006

De voorstellen van de NS om de intercity tussen Haarlem en Amsterdam te laten vervallen, bekritiseert de PvdA op alle fronten. 'De gehele nieuwe dienstregeling betekent in deze regio een duidelijke verschraling van het open baar vervoer,' aldus PvdA-raadslid Arjen Overbeek. 'Het kan toch niet zo zijn dat de NS die dagelijkse vele duizenden forensen tussen Haarlem en Amsterdam in de steek laat.'

In de Tweede Kamer vond donderdag het debat met de staatssecretaris plaats. PvdA Tweede-Kamerlid Sharon Dijksma gaf ook aan niet tevreden te zijn met de plannen van de gepresenteerde NS-plannen. Een ruime meerderheid gaf aan dat het ambitieniveau van de staatssecretaris oer het treinverkeer wel wat hoger mag. Na het reces over twee weken wordt verder gesproken en komen de moties in stemming.

Het wegvallen van de Intercity Haarlem-Maastricht zou grote gevolgen hebben voor de bereikbaarheid van Haarlem met de rest van de randstad en het land. PvdA-wethouder Divendal schreef de NS eerder al: 'In de voorstellen van NS voor 2007 is opgenomen dat de huidige Intercity Haarlem-Maastricht niet meer naar Haarlem rijdt, maar wordt omgebogen vanaf Amsterdam Centraal richting Alkmaar. Vanaf Amsterdam stelt NS voor een (nieuwe) Intercity te laten rijden naar Zandvoort, die overal stopt met uitzondering van Haarlem-Spaarnwoude. Tevens zal een Intercity vanaf Nijmegen via Amsterdam Centraal richting Alkmaar rijden. Tussen Amsterdam Centraal en Amersfoort komt een nieuwe Intercity te rijden, met onder meer een stop in Hilversum.' En 'Het Provinciaal Verkeer- en Vervoer Beraad regio Haarlem-IJmond heeft reeds in vroeg stadium haar bezwaar tegen deze voorstellen aangekaart. De vele passagiers vanuit de Haarlemse regio naar de Randstad (en verder) voorbij Amsterdam CS (de huidige, maar ook de potentiële toekomstige) zullen flink benadeeld worden door de noodzaak van een overstap in Amsterdam CS: een overstap die zeker geen stimulans zal zijn om van de trein gebruik te gaan of blijven maken. Op deze wijze wordt de Haarlemse stadsregio "gedegradeerd" Dit terwijl hier, gekeken naar reizigersaanbod of andere demografische ontwikkelingen, geen enkele aanleiding toe is.'

Reizigersorganisatie Rover heeft dinsdagochtend actie gevoerd bij het station. Er werden gele kaarten uitgedeeld als protest tegen het verdwijnen van de directe verbinding tussen Haarlem en Utrecht. Na ruim 30 jaar introduceert de NS eind dit jaar een nieuwe dienstregeling. De intercity van Haarlem naar Maastricht verdwijnt dan, is het voorstel van de NS. (Bron: www.haarlem105.nl)

Meer informatie:
Sharon Dijksma (22-2-2006): Kritiek op vervoersplan NS Sharon Dijksma (13-2-2006): 'Hou dienstregeling intercity's overeind' Sharon Dijksma (2-2-2006): Trein kan beter en sneller