Gemeente Nijmegen

persbericht

Datum Nummer persbericht

24 februari 2006 060222N

Jubileumjaar zet oudste stad op de kaart

De viering van het tweeduizendjarig bestaan van Nijmegen heeft deze oudste stad stevig op de kaart gezet. Eén op de drie Nederlanders noemt Nijmegen spontaan als oudste stad. De vierhonderd activiteiten hebben het hele jaar door een ongekend extra aantal aan bezoekers getrokken. Aan het feest hebben acht van de tien Nijmegenaren deelgenomen en bijna iedereen toont zich tevreden tot zeer tevreden over het verloop.

Uit het onderzoek naar de effecten van het jubileumjaar blijkt vooral dat Nijmegen niet meer bijna uitsluitend als Vierdaagsestad bekend staat. Meer dan voorheen worden ook andere karakteristieken genoemd, als gezellig, stad aan de Waal, studenten- en universiteitsstad en oudste stad van Nederland. Ook blijken de St. Stevenskerk, het Valkhof en het Romeinse verleden vaker spontaan genoemd te worden.

De gegroeide bekendheid is niet uitsluitend aan het jubileumjaar te danken. Die naamsbekendheid groeit ook doordat Nijmegen vaker in de media figureert. Daarbij maakt het niet uit of de stad positief of negatief in het nieuws komt. De Vierdaagse genereert daarbij de meeste mediabelangstelling. Daarnaast spelen incidentele gebeurtenissen een rol zoals bijvoorbeeld de moord op de activist Louis Sévèke vorig jaar november.

Van de verschillende activiteiten die in het jubileumjaar zijn georganiseerd blijken vooral de tentoonstelling van de werken van de gebroeders Van Limburg en de replica van de middeleeuwse donjon op het Valkhof een succes.

Over het verloop van het gehele jubileumjaar blijken negen van de tien Nijmegenaren tevreden en hebben acht van de tien Nijmegenaren er aan deelgenomen. Het jubileumjaar heeft daarmee het gevoel van trots op de stad en de onderlinge saamhorigheid versterkt. Ook is het historisch besef gegroeid en is het organiserend vermogen in de stad toegenomen.

De tentoonstelling van de werken van de gebroeders Van Limburg trok veel bezoekers van buiten de stad en uit het buitenland. Van de 70.000 bezoekers kwam 9 procent uit het buitenland en kwam 83 procent van buiten Nijmegen en omgeving. Door deze tentoonstelling werd er in Nijmegen ongeveer 2 miljoen euro uitgegeven. Ook blijken acht van de tien bezoekers die dankzij de tentoonstelling voor het eerst naar Nijmegen kwamen nu van plan vaker naar Nijmegen te komen.

De promotionele waarde van het jubileumjaar voldoet daarmee ruimschoots aan de toch hoog gespannen verwachtingen die aan de vooravond van Nijmegen 2000 bestonden. De stad staat nu voor de uitdaging de positieve effecten van Nijmegen 2000 vast te houden en verder uit te bouwen.

Daarbij wordt gedacht aan tweejaarlijkse impulsen waarmee Nijmegen de aandacht op zich vestigt en een aantrekkelijk podium vormt voor grote evenementen. Het kan daarbij om zeer uiteenlopende evenementen gaan op gebied van sport, cultuur en vermaak.

Op 23 maart vindt er een werkconferentie plaats waarin de lessen van het jublieumjaar als uitgangspunt worden genomen voor het verder benutten van deze kansen.

Voor de redactie:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Persvoorlichting, doorkiesnummer 024-3292380