Gemeente Doetinchem

Reorganisatie gemeente Doetinchem afgerond


- 22 februari-
De reorganisatie van de ambtelijke organisatie van de gemeente Doetinchem is afgerond. In januari 2003 is een kanteling ingezet van een intern gerichte structuur naar een structuur die is afgestemd op de klanten van de organisatie. Behalve de structuur, zijn ook de werkprocessen veranderd.

Er is veel geïnvesteerd in medewerkers en opleidingen om een professionele en vraaggerichte cultuur te bereiken. Resultaatgericht, minder eigenwijs, gericht op vragen van inwoners en bedrijven, stuurbaar, flexibel, lerend van fouten, duidelijk beschreven verantwoordelijkheden en openheid zijn kenmerken die bij de nieuwe organisatievorm horen.

Reorganisaties kosten veel tijd en energie, maar desondanks is "de winkel open gebleven". De organisatie heeft daarbij ook de samenvoeging van Wehl en Doetinchem verwerkt en een krimp van 10% van het personeel in verband met de ombuiging. Het college van B&W spreekt zijn waardering uit voor de inspanningen van de medewerkers in de afgelopen woelige jaren.

Het college heeft een raadsvoorstel vastgesteld, waarmee zij de raad informeert over het verloop van het reorganisatieproces en de daarmee bereikte resultaten. Het overzicht bevat een lange reeks verbeteringen, van klantmanagement bij sociale zaken en actievere handhaving, tot vaste contactpersonen voor complexe bouwaanvragen en de vernieuwing van de wijkteams. Intern zijn onder meer de beleidsprestaties, budgetverantwoording en de projectaanpak verbeterd. Over het jaar 2005 is concreet verantwoording afgelegd aan de hand van 58 prestatieafspraken.
Voor de reorganisatie heeft de gemeenteraad indertijd budgetten beschikbaar gesteld. De uitvoering is binnen de budgetten gebleven.

Servicenormen gehaald
Uit de monitoring van prestatieafspraken blijkt dat tien van de overeengekomen elf servicenormen zijn gehaald:

- ingekomen brieven (niet-procedurestukken) worden binnen 5 weken beantwoord;

- 85% van de klachten/ meldingen over de openbare ruimte wordt binnen 3 werkdagen opgelost;

- kapvergunningen worden binnen 5 weken afgedaan;
- reisdocumenten worden binnen 5 werkdagen afgegeven;
- kwijtscheldingen gemeentelijke belastingen worden binnen 2 maanden afgedaan;

- bouwvergunningen worden afgedaan binnen 6 weken (`lichte vergunningen') of 12 weken (`reguliere vergunning'), behalve als een bestemmingsplanaanpassing nodig is;

- aanvragen Wet Werk en Bijstand worden binnen 8 weken afgehandeld. In alle gevallen wordt de norm nog slechts in een klein percentage van de werkstroom niet gehaald (rond 10%). Alleen de norm om 90% van de aanvragen bijzondere bijstand binnen 8 weken af te doen is nog niet gehaald.

Naast de servicenormen zijn 34 concrete projecten en beleidsprestaties tijdig gerealiseerd. Waar door omstandigheden vertragingen zijn opgetreden (14 prestaties) is daarover via een inzichtelijk monitoringsysteem aan het college verantwoording afgelegd.

Het college is tevreden met de prestatieafspraken en het systeem van strakke monitoring. Dit zal voor het jaar 2006 worden voortgezet en uitgebreid. Vanuit het gisteren behandelde jaarplan 2006 zal een nieuwe set prestatieafspraken worden vastgesteld.

Vervolg
Hoewel veel bereikt is, valt er ook nog veel te doen aan verdere verbetering van de organisatie. De laatste doorontwikkeling van de structuur en herplaatsingen van medewerkers zijn zojuist afgerond. De komende tijd zal veel aandacht worden besteed aan het terugbrengen van de rust in de organisatie en het fijnslijpen en soepel laten verlopen van de nieuwe werkprocessen. Het college benoemt een aantal leerpunten dat in het komend jaar opgepakt moet worden. Dit betreft de verdere ontwikkeling van nieuwe werkprocessen, het vernieuwen van het personeelsbeleid en een betere communicatie met de medewerkers.