Ingezonden persbericht


Persbericht
24-2-2006
Milieufederatie: 'Aanleg A4 opnieuw ter discussie'

Aanleg van de A4 tussen Delft en Schiedam zal een oplossing voor de luchtkwaliteitsproblemen bij Overschie vertragen, leidt tot ernstige schade aan natuur en landschap en tot grote infrastructurele problemen en kosten in de toekomst. Dat blijkt volgens de Zuid-Hollandse Milieufederatie uit nieuwe studies van Rijkswaterstaat en uit adviezen van de Commissie voor de milieueffectrapportage (MER). Aanleg van de omstreden snelweg staat hiermee opnieuw ter discussie.

In een brandbrief aan Jeltje van Nieuwenhoven, voorzitter van de bestuurlijke Adviescommissie Integrale Ontwikkeling Delft Schiedam (IODS), vraagt de Milieufederatie om de keuze voor de A4 te heroverwegen nu de nieuwe studies bekend zijn. De bestuurlijke adviescommissie IODS adviseert de minister van Verkeer en Waterstaat over de aanleg van de de A4 tussen Kethelplein en Kruithuisweg. In deze commissie zitten de wethouders van de gemeenten en de stadsregio's, maar ook maatschappelijke organisaties als VNO/NCW, ANWB, Natuurmonumenten en de Zuid-Hollandse Milieufederatie.

In april vorig jaar heeft de IODS de minister nog geadviseerd om de A4-plannen verder uit te werken. Maar daarbij moest de minister zich wel houden aan zeven minimale eisen van de IODS-adviescommissie over de inpassing van de weg in het gebied. Uit het definitieve advies van de MER-commissie blijkt nu echter dat dit advies destijds was gebaseerd op een rapportage waarin 'effecten niet juist waren weergegeven en essentiële informatie ontbrak'. ,,Daarmee staat het IODS-advies van vorig jaar voor de ontwikkeling van een 'variant-onder-voorwaarden' op losse schroeven", zegt Arno Steekelenburg van de Milieufederatie. ,,Met de nieuwe informatie in de hand moeten we serieus overwegen of die snelweg er nog wel moet komen. Meer files, schade aan de natuur en hoge kosten; daar zit echt niemand op te wachten."

Knooppunt Ypenburg is de belangrijkste probleemveroorzaker in het verkeerssysteem, blijkt uit de nieuwe gegevens. Dit knooppunt verbindt ter hoogte van Rijswijk de A4 met de A13 en is opzettelijk gebouwd met de A4 als voorkeursroute. Nu blijkt echter dat de A4 al snel tegen zijn capaciteitsgrenzen oploopt, terwijl een verbrede A13 in combinatie met de aanleg van de A13/A16 het verkeer goed kan verwerken, ware het niet dat Knooppunt Ypenburg een dermate ernstig knelpunt gaat vormen dat met name de spitscapaciteit zal achterblijven van die bij het A4-alternatief.

Volgens Rijkswaterstaat is ombouw van het knooppunt Ypenburg te omslachtig en te kostbaar. Als Ypenburg wel zou worden omgebouwd, is volgens de MER-commissie waarschijnlijk de spitscapaciteit van de A13/16 combinatie even groot - zo niet groter - dan in de situatie met de A4. De Commissie waarschuwt echter: als na de A4 ook de A13/16 wordt aangelegd, ontstaat zonder ombouw van Knooppunt Ypenburg dezelfde verkeerschaos als nu. Uit een plankaart die de doorstroming van het verkeer per wegvak weergeeft blijkt dat er grote problemen ontstaan op zowel de A4, de A20, de A13, de A13/16 als de A15 als na de A4 ook de A13/16 worden aangelegd. Het gehele verkeerssysteem kleurt rood. In de termen van Rijkswaterstaat betekent die kleur 'zeer slechte doorstroming'.

Steekelenburg: ,,Het is een ingewikkeld verhaal als je de wegenkaart van het gebied niet goed kent. Maar het komt hierop neer: nu bekend is dat de A4 binnen enkele jaren het verkeer al niet meer aan kan mét daarbij het feit dat de Traceprocedure voor de A13/16 al is gestart, moet de conclusie zijn dat Ypenburg moet worden omgebouwd. Maar als je dat doet kan beter een verbrede A13 worden overwogen. Zo'n oplossing betekent een forse kostenbesparing door een goedkopere ombouw van Ypenburg en de uitsparing van een zeer kostbaar stuk weg. De zware schade aan natuur en landschap tussen Delft en Schiedam kan dan ook achterwege blijven. Andersom geredeneerd zal na de aanleg van de A4 de aanleg van de A13/16 en dus de milieuverbetering van Overschie zeer moeilijk worden, zo niet onmogelijk."

De Milieufederatie wil dat de IODS het advies van vorig jaar aan de minister over aanleg van de A4 intrekt. ,,Het oordeel van de MER-commissie over de schade aan natuur en landschap is niet verenigbaar met de eis van de IODS tot kwaliteitsverbetering in Midden-Delfland. Als de A4 volgens de MER schade aanricht aan het landschap kan de snelweg niet tegelijk een verbetering zijn voor het gebied.Dat kan een kind bedenken."