AutoRai

Saab Aero X conceptauto toont toekomstige designtaal

(2/28/2006)
De Saab Aero X conceptauto belichaamt de Scandinavische achtergrond van het merk en brengt de historische banden met de luchtvaartindustrie tot uitdrukking in een uniek design voor een high-performance sportauto.
De Aero X is bedoeld als eerste aanwijzing naar een nieuwe designfilosofie, met talloze innovatieve kenmerken die zichtbaar zullen zijn in toekomstige producten van Saab. Zoals van Saab mag worden verwacht, breekt zowel het interieur als het exterieur van deze dynamische tweezitscoupé met bestaande conventies ten aanzien van automotive design.

Het eerste dat opvalt aan het uiterlijk van de Aero X is het ontbreken van portieren en raamstijlen. Dit studiemodel is dan ook voorzien van een glazen dak, vergelijkbaar met dat van een straaljager. Hiermee heeft de bestuurder in de Aero X rondom ongehinderd zicht en kan hij gemakkelijk in- en uitstappen in de lage cabine.

Het vermogen van de vierwielaangedreven Saab Aero X komt van een bijzondere nieuwe krachtbron. Deze 400 pk sterke twin-turbo Biobower V6-motor is geschikt voor bio-ethanol, een duurzame brandstof die vriendelijk is voor het milieu en geen extra CO produceert. Het âgroeneâ vermogen van deze geavanceerde krachtbron geeft een nieuwe betekenis aan de uitdrukking âverantwoorde prestatiesâ.

Het interieur van de Saab Aero X voegt een nieuwe dimensie toe aan traditioneel helder Scandinavisch design, mede omdat conventionele knoppen en schakelaars volledig ontbreken. Ter vervanging daarvan heeft Saab technieken toegepast uit de Zweedse glasindustrie en worden op een aantal punten in het glazen oppervlak driedimensionale beelden weergegeven.

Zowel voor de verlichting van het exterieur als van het interieur is gekozen voor LED-technologie (light-emitting diodes), waardoor het designteam nieuwe mogelijkheden had om te experimenteren met deze compacte technologie die in toekomstige modellen van Saab steeds vaker zijn opwachting zal maken.

Dankzij de lichte carrosserie van koolstofvezel, de lichtgewicht aandrijflijn, de elektronisch aangestuurde wielophanging en de vierwielaandrijving is de Saab Aero X een uitgesproken opwindende rijdersauto met prestaties die passen bij zijn dynamische uiterlijk. Met behulp van computersimulaties is berekend dat de acceleratie van 0 tot 100 km/uur slechts 4,9 seconden in beslag neemt, met een begrensde topsnelheid van 250 km/uur.

Hoewel de Aero X in de eerste plaats is gericht op de bestuurder, is het interieur verrassend functioneel, een eigenschap die ieder design van Saab kenmerkt. Zo verbergt de fraai gevormde achterzijde een dubbele bergruimte, met een conventionele hatchback en een onderliggende schuiflade.

âDit studiemodel laat zien hoe traditioneel sterke merkwaarden van Saab kunnen leiden tot en stoer, innovatief designâ, aldus Bryan Nesbitt, Executive Director van GM Design Europe. âIn de toekomst zullen we deze merkwaarden zorgvuldig bewaken, waarbij we voor nieuwe producten van Saab altijd uitgaan van typisch Scandinavische designaccenten.â

âMet dit concept tonen we de vele opwindende mogelijkheden die ontstaan wanneer het merk een progressievere designtaal kiestâ, vertelt Jan Ãke Jonsson, Managing Director Saab Automobile. âOnze designers, ingenieurs en marketingmensen hebben in Zweden de ideale voedingsbodem om het unieke DNA van het merk Saab te bewaken en over te brengen. Dat vormt de garantie dat ook toekomstige producten belangrijke kwaliteiten als modern design, sportieve prestaties en innovatieve functionaliteit in zich verenigen, op een manier die kenmerkend is voor Saab.â

De Saab Aero X is de meest recente toevoeging in een reeks conceptautoâs waarmee Saab voor ieder afzonderlijk studiemodel de nadruk vestigt op een andere merkwaarde. Tot deze conceptautoâs horen de âvierdimensionaleâ 9X (IAA Frankfurt 2001), de 9-3X Cross-over Coupé (Detroit 2002) en de 9-3 Sport Hatch concept (IAA Frankfurt 2003).

BedrijfsautoRAI.nl