Februari 2006

Fletcher Hotel Group neemt drie hotels over
Tussenstand: 21 hotels voor snelgroeiende Nederlandse keten De Fletcher Hotel Group, waarvan het hoofdkantoor is gevestigd in Vianen, heeft drie hotels overgenomen. Het gaat om het gerenommeerde hotel 'Het Grote Zwaantje' in De Lutte en het familiehotel 'Hotel Fiankema' in de populaire badplaats Noordwijk. Ook is deze week de exploitatie van het viersterren tophotel 'Auberge De Kieviet' in Wassenaar overgenomen.
De Fletcher Hotel Group is opgericht door Chris Luken (39), die landelijke bekendheid geniet als oprichter van De Hotelbon. Hij startte enkele jaren geleden ook zijn eigen hotelketen, die nu is uitgegroeid tot 21 hotels. Fletcher richt zich op het middendeel van het drie- en viersterrensegment: hotels die gericht zijn op 'leisure'.

Hotelbranche is hot
De hotelbranche veert op. Door een verregaande professionalisering presteert de sector over het geheel genomen veel beter. Zo is bijvoorbeeld in 10 jaar tijd de gemiddelde bezettingsgraad in Amsterdam met ruim 10% gestegen tot boven de 75%. Voor geheel Nederland is de bezettingsgraad 69.1%. In het 3 tot 5-sterren segment is de gemiddelde kamerprijs in dezelfde periode in Amsterdam van 90 tot 140 euro gestegen. Het 3-sterren segment profiteert van de trend, dat het bedrijfsleven meer in deze hotels vergadert.

Ketenvorming
Er zijn in Nederland 2.300 geclassificeerde hotels. Daarvan hebben er 40 vijf sterren. Deze maken allemaal deel uit van een internationale keten. 400 hotels hebben vier sterren. Bekende ketens zijn Van der Valk, Mercure en Golden Tulip. 900 hotels voeren driesterren. Dit segment kent vrijwel geen ketenvorming.

Uitzondering zijn Bastion en Fletcher. Van het drie- en viersterrensegment wil Luken er uiteindelijk 45 tot 50 in bezit krijgen. In de VS behoren 75% van alle hotels tot een keten, in Nederland ligt dit percentage nog maar rond de 25%. De verwachting is dat dit percentage in de komende 5 jaar flink zal oplopen.

Expansie
Om de geplande expansie snel te kunnen realiseren heeft Luken honderden hoteleigenaren een brief gestuurd. Met succes: hij onderhandelt op dit moment over de aankoop van nog eens vijf hotels. Vaak gaat het om familiehotels waar veel in het management is te verbeteren of er zijn problemen met de opvolging.

Onderzoek reisgedrag
Door permanent onderzoek van het reisgedrag van de consument weet Fletcher precies waar de Nederlanders graag een weekendje of mid-week naar toe gaan. De Wadden-eilanden, Zeeland, de Veluwe en de Zuid-Hollandse badplaatsen staan in de top-5 als favoriete bestemming. Het aantal overnachtingen kent een gestage groei van meer dan 6 % per jaar. Zij zijn immers de enige keten in Nederland die zich richt op het vrije tijdssegment.

Centrale aansturing
De overnames van de hotels hebben geen nadelige gevolgen voor de werkgelegenheid. Vanuit het hoofdkantoor van Fletcher in Vianen worden alle hotels centraal aangestuurd, zoals training, automatisering, vergunningen, inkoop, P&O, sales en (internet-)marketing. Zo kan het hotelpersoneel zich volledig op de gasten richten.

Door een verregaande automatisering kan het hoofdkantoor zien hoeveel omzet en bezetting wordt gehaald in elk hotel. Deze continue monitoring is van levensbelang, een hotelkamer is een 'versproduct'die maar 1 keer verkocht kan worden op een dag.

Toplocaties
Grote aankopen zijn het befaamde viersterren Resort Hotel d'Amelander Kaap op Ameland. Het hotel is met 40 luxe hotelkamers en 136 hotelappartementen het grootste van de Waddeneilanden. Andere aankoop was het Wassenaarse hotel Duinrand, schitterend gelegen in de duinen. Gasten kunnen zich 'onthaasten'in de prachtige omgeving. Zo kan men golfen of met fietsen van de hotels mooie tochten maken.

Inspelen op wensen markt
Lukens hotelketen mikt vooral op mensen die een korte vakantie willen. "Dertigers, gezinnen en veel 55-plussers. Laatstgenoemde categorie is een groep die alles al heeft gezien. Ze willen niet meer de hele dag op Schiphol zitten, maar wandelen, fietsen en golfen in een mooie omgeving. De trend is dat zij vaker, korter en dichter bij huis er tussen uit willen".