AutoRai

Wereldprimeurs Mazda tijdens Genève 2006

(2/28/2006)
Mazda is dit jaar in Genève nadrukkelijk aanwezig met twee primeurs: een opvallend concept voor een sportcoupé, de Kabura, en een ontwerpstudie voor een people-carrier met
waterstof/hybride-aandrijving, de Mazda5 Hydrogen RE Hybrid, allebei een voorproefje van de richting waarin het merk zich mogelijk zal gaan ontwikkelen.
De eerste is een opvallend gelijnde compacte sportcoupé, de tweede een concept met waterstof/hybride-aandrijving op basis van de succesvolle Mazda5.

Maar de meeste aandacht zal ongetwijfeld uitgaan naar de Wereldpremière van de Mazda3 Facelift en de Wereldpremière van het nieuwe topmodel uit die modelserie, de Mazda3 MPS. Beide modellen gaan binnenkort in productie en verschijnen in de loop van het jaar op de Europese markt.

Mazda3 MPS: een dubbele dosis Zoom-Zoom
De geheel nieuwe Mazda3 MPS voert het modellengamma van de Mazda3 Facelift aan. Nog geen twee maanden na het Europese debuut van de Mazda6 MPS lanceert Mazda daarmee het tweede model uit zijn sportieve MPS-serie. De Mazda3 MPS beschikt over de onmiskenbare MPS-stylingdetails, die zorgen voor een stijlvolle en tegelijk stoere en sportieve uitstraling. Die uitstraling vinden we ook terug in het interieur, dat een toonbeeld is van het afwerkings- en kwaliteitsniveau van het merk. De Mazda3 MPS is voorzien van Mazdaâs 2.3-liter DISI* turbobenzinemotor en voorwielaandrijving. De motor levert meer dan 184 kW/250 pk bij 5.500 t/min** en een maximumkoppel van 380 Nm bij 3.000 t/min**. Daarmee is de Mazda3 MPS op dit moment de krachtigste compacte âhot hatchâ met voorwielaandrijving. Maar dat is niet alles: dankzij de stijvere carrosserie en het aangepaste onderstel staat de Mazda3 MPS garant voor superieure rijeigenschappen. Met de genoemde aanpassingen werd het overhellen van de carrosserie met 60% teruggebracht ten opzichte van de standaardversie van de Mazda3 Facelift. De directe inspuiting geeft de nieuwe Mazda3 MPS niet alleen veel vermogen, maar zorgt er ook voor dat de motor voldoet aan de Euro IV emissienormen en dat het brandstofverbruik gezien de prestaties bijzonder laag ligt.

Mazda3 Facelift: eigentijdse vormgeving, kwaliteit, comfort en prestaties
Sinds zijn introductie in 2003 heeft de Mazda3 zich ontwikkeld tot het meest verkochte model van Mazda. Mazda zag zich zelfs genoodzaakt de productie te verhogen om aan de vraag te kunnen voldoen. Om de auto nog aantrekkelijker te maken heeft het Japanse merk zijn compacte verkoopsucces voor 2006 opgefrist: niet alleen cosmetisch, maar ook met meer comfort, betere prestaties en een interieur met een nog hoger afwerkingniveau.

De Mazda3 serie biedt klanten de keus uit twee onderscheidende modelversies, een moderne en elegante Sedan en een sportieve Sport (hatchback). Ze kregen allebei een aantrekkelijker uiterlijk. De Mazda3 Facelift is leverbaar in drie benzineversies: een 2.0 liter met 150pk (110kW), een 1.6 liter met 105pk (77kW) en een basisversie met
1.4 liter motor met 80pk (58kW), allemaal aangepast aan de eisen van de tijd, zodat de Mazda3 nog jarenlang één van de beter rijdende autoâs in zijn marktsegment kan blijven. De tweelitermotor is nu gekoppeld aan een handgeschakelde zes-versnellingsbak. Daarnaast is er keuze uit een 1.6 liter CiTD common-rail turbodiesel met roetfilter. Deze motor koppelt veel vermogen en een grote trekkracht aan een laag brandstofverbruik. Ook de carrosserie, het onderstel en de aërodynamica van de Mazda3 Facelift ondergingen enkele wijzigingen, die bijdragen aan nog betere rijeigenschappen, meer stabiliteit en meer rijplezier. Het comfort werd naar een hoger niveau getild dankzij het terugdringen van rijgeluiden en trillingen in de wielophanging. Af fabriek worden er andere banden gemonteerd.

Mazda Kabura: herdefinitie van de sportcoupé
Tijdens de Autosalon van Genève 2006 laat Mazda aan de hand van twee conceptmodellen zien waartoe zijn ontwerpers in staat zijn. Eén daarvan is de Mazda Kabura, die twee maanden geleden tijdens de autotentoonstelling van Detroit zijn Wereldpremière beleefde en daarbij meteen een prijs in de wacht sleepte voor vormgeving en innovatie. De Kabura werd getekend door het ontwerpcentrum van Mazda in Irvine (Californië) en toont hoe een toekomstige sportcoupé van Mazda er mogelijk uit gaat zien. Specifiek ontworpen voor een jong koperspubliek verlegt de Kabura de grenzen op het gebied van vormgeving van het exterieur en functionaliteit van het interieur, waarvan de innovatieve 3 + 1 zitplaatsopstelling de meest opvallende is. Dankzij een ingenieus driedeurssysteem, waarvan het derde portier aan passagierszijde naar achteren in de carrosserie wegschuift, kunnen achterpassagiers makkelijker instappen dan bij conventionele compacte coupés. Ook het dak van de Kabura is uniek. De voorruit en het voorste deel van het dak bestaan uit één enkel glaspaneel. De transparantie van de delen boven de hoofden van de inzittenden is regelbaar, waardoor er naar wens meer of minder licht door het dakpaneel in het interieur doordringt. Verder naar achteren bevindt zich een dakpaneel dat is voorzien van een fotovoltaïsche zonnecel, die de interieurtemperatuur regelt en de accu helpt opladen. Dit beweegbare paneel fungeert tevens als dakspoiler. Het grote glazen paneel daar weer achter opent van rechts naar links over de volle breedte van de bagageruimte van de Kabura. Met de voorin geplaatste motor en achterwielaandrijving kent de aandrijflijn dezelfde lay-out als de Mazda MX-5 en de Mazda RX-8. Met een pittige 2.0 liter zestienklepper houdt de Kabura een belofte voor de toekomst in die Mazda wellicht ooit met een productieversie zal inlossen.

Mazda Sassou: Mazda Alive
Behalve de Kabura toont Mazda ook de Mazda Sassou concept car, die het levenslicht zag op de tekentafels van Mazdaâs Europese ontwerpcentrum in Frankfurt. Deze slank gelijnde driedeurs hatchback werd vorig jaar op de IAA van Frankfurt gepresenteerd en laat zien welke richting Mazda in het B-segment mogelijk zal inslaan. Het unieke exterieurontwerp kent een vernieuwend verlichtingssysteem dat bij stilstaande auto bijna niet te zien is. De indirecte verlichting komt pas tot leven als de auto wordt ontgrendeld en geeft de auto daarmee een unieke persoonlijkheid. De Sassou is ook voorzien van een innovatieve sleutel in de vorm van een USB-stick, die ook wordt gebruikt om alle interieurfuncties te activeren. Deze USB-stick is te programmeren met speciale Mazda Sassou software, en kan gebruikt worden om data voor een navigatiesysteem of thuis gedownloade muziek naar de harde schijf van de Sassou over te brengen. Een ander opvallend nieuwtje is de indeling van de achterzitting, waarvan de compartimenten met behulp van lucht kunnen worden gevuld om naar keuze één of twee zitplaatsen te creëren.

Mazda5 waterstofhybride: uitstekende prestaties en zeer lage uitstoot De milieuvriendelijke Mazda5 waterstofhybride is de laatste van de drie nieuwe productie- en conceptmodellen die Mazda tijdens Genève presenteert. Deze concept car wordt aangedreven door een rotatiemotor, die geschikt is voor waterstof én benzine, in combinatie met een elektromotor. Ondanks de aanwezigheid van drie krachtbronnen is het aggregaat compact genoeg voor plaatsing voorin, wat inhoudt dat het alom geprezen interieurcomfort van de Mazda5 gehandhaafd blijft. De Mazda5 met waterstof/hybride-aandrijving is niet zomaar een trendy concept car. De rotatiemotor is afkomstig uit de RX-8 Hydrogen RE, die komend voorjaar in Japan in productie gaat voor fleet leasing. Deze motor is gebaseerd op de Renesis benzinerotatiemotor die slechts met enkele kleine aanpassingen geschikt werd gemaakt voor waterstof. Het is daardoor eenvoudig en relatief goedkoop om deze motor in serieproductie te nemen. De Mazda5 waterstofhybride is het tweede Mazda-model waarin deze compacte waterstofrotatiemotor voorin wordt ingebouwd, een model dat in de toekomst misschien een zeer aantrekkelijke auto voor gebruik met alternatieve brandstoffen zal worden.


* DISI: Direct Injection Spark Ignition


** Voorlopige cijfers van Mazda in afwachting van definitieve homologatie

BedrijfsautoRAI.nl