Vrije Universiteit Amsterdam

Persbericht

Eerste Sociale Innovatie Project van de Vrije Universiteit afgerond

Bestaan winkeliersverenigingen onbekend bij allochtone winkeliers

Onbekend maakt onbemind. Allochtone winkeliers sluiten zich zelden aan bij een winkeliersvereniging omdat ze niet op de hoogte zijn van het bestaan ervan en al helemaal niet van het nut. Om daar verandering in te brengen en zo een leefbare winkelomgeving te waarborgen, is informatieverstrekking van doorslaggevend belang. Bestuurders van winkeliersverenigingen en stadsdeelraden zijn daarvoor de aangewezen persoon. Dat blijkt uit het studentenonderzoek Participatie in winkeliersverenigingen, onderdeel van het project Sociale Innovatie, een cadeau van de Vrije Universiteit aan de stad Amsterdam.

Prof. dr. Enno Masurel, hoogleraar Duurzaam ondernemen en interim-directeur van het Centrum voor Innovatie en Maatschappelijk verantwoord Ondernemen (CIMO) van de VU, presenteerde de resultaten van dit deelproject maandag 13 februari tijdens een bijeenkomst van de Amsterdamse Winkelraad. VU-studenten Pauline Poel, Raziye Simsek en Abderrahman Kasmi voerden het onderzoek in opdracht van het CIMO uit.

Uit eerder onderzoek bleek dat allochtone ondernemers in Amsterdam zich minder vaak aansluiten bij de lokale winkeliersvereniging, waardoor de winkeliersverenigingen leeglopen. Een ongewenste situatie, omdat een goed functionerende vereniging leidt tot een aantoonbaar prettiger winkelomgeving. Dat stimuleert de plaatselijke economie, bevordert sociale cohesie en gaat verpaupering van buurten tegen.

Allochtone en autochtone ondernemers hebben verschillende motieven om zich niet aan te sluiten bij een winkeliersvereniging, blijkt uit het onderzoek. Bij allochtone ondernemers is het bestaan van de vereniging onbekend. Ook is bij hen niet duidelijk wat het doel van een winkeliersvereniging is. Autochtone winkeliers worden geen lid omdat het lidmaatschap van de winkeliersvereniging voor hen onvoldoende voordelen biedt.

Opvallende uitkomst is dat de motieven om wél lid te worden van een winkeliersvereniging overeenkomen bij autochtone en allochtone winkeliers. Voor beide groepen is de verbetering van het contact met de gemeente essentieel. Ook het argument morele verplichting geldt voor beide groepen, zij het dat dit iets meer leeft bij autochtone dan bij allochtone winkeliers. Tot slot zijn ook de indirecte financiële voordelen voor beide groepen ondernemers een aantrekkelijke reden om zich aan te sluiten.

Het onderzoek Participatie in winkeliersverenigingen maakt deel uit van een reeks van negen onderzoeksprojecten die zich richten op sociale innovatie in Amsterdam. De VU deed deze projecten (samen 125 maanden onderzoek door studenten) op 18 november 2005 cadeau aan de Gemeente Amsterdam, ter gelegenheid van de 125e verjaardag van de universiteit.