Gemeente Utrecht

Toelichting op besluiten van het college van burgemeester en wethouders

Persconferentie naar aanleiding van de collegevergadering om 16.00 uur in de perskamer van het stadhuis.


1. Tijdelijk transferium op het Veemarktterrein

Een deel van het Veemarktterrein zal tijdelijk worden ingezet als transferium voor bezoekers van de binnenstad. Dit terrein leent zich daar uitstekend voor door de aanwezigheid van een grote parkeerplaats bij de Veemarkthallen en een bushalte met een directe busverbinding naar de binnenstad. Bovendien ligt het terrein dichtbij de snelwegen A27 en A28. Het tijdelijke transferium wordt zo sober mogelijk ingericht, maar op de veiligheid zal gemeente Utrecht niet beknotten. Het college stelt daarom een krediet van ¤ 200.000 beschikbaar voor cameratoezicht en het realiseren van een veilige oversteek. Het transferium is voor bezoekers van de stad gratis toegankelijk. Met de huur- en onderhoudskosten is voor de periode 2006 tot en met 2009 in totaal een bedrag van ¤ 350.000 beschikbaar. Het transferium zal helaas niet alle dagen open zijn, omdat van tijd tot tijd (in ieder geval op dinsdag) het gehele Veemarktterrein in gebruik is. Als het transferium niet gebruikt kan worden, zal dat met informatieborden worden aangegeven. Het Veemarktterrein doet in ieder geval tot en met 2009 dienst als tijdelijk transferium. Met de start van de nieuwbouw daar eindigt de transferiumfunctie.


2. Utrecht kiest kernsporten

Voetbal, roeien, wielrennen, hockey, atletiek, handbal, basketbal, worstelen, schaatsen en zwemmen zijn de komende vier jaar de kernsporten in Utrecht. Dat betekent dat de gemeente - als het gaat om topsport - zijn aandacht, ondersteuning en geld zal concentreren op deze sporten. Aan de verenigingen in deze takken van sport wordt bijvoorbeeld begeleiding van topsporters en talenten aangeboden en ondersteuning bij het professionaliseren van de vereniging en de sport. Verder krijgen verenigingen ondersteuning bij het binnenhalen van grote sportevenementen.

Utrecht wil zo het budget dat beschikbaar is voor topsport, zo effectief mogelijk gebruiken. Uiteindelijk doel is het behalen van (nog) betere resultaten in de topsport. In 2010 worden de kernsporten opnieuw bepaald.

De keuze voor deze sporten is gemaakt in overleg met Vereniging Sport Utrecht. Hierbij is gekeken naar: is de sport aangesloten bij NOC*NSF; heeft de sport één of meer Utrechtse teams of sporters die op het hoogste landelijke seniorenniveau uitkomen; is de kwaliteit van de verenigingen en organisaties goed (bestuur, kader, financiën); is de sport verankerd in Utrecht (traditie, relatief veel sporters). Verder is gekeken of de sport landelijk veel beoefend wordt; of de sport Olympisch is en of de sport een fysieke inspanning vraagt en dus bijdraagt aan een goede gezondheid.


3. Geld voor veilig ondernemen

Het college van burgemeester en wethouders heeft ¤ 648.000 uit het geld voor het Grotestedenbeleid beschikbaar gesteld voor de uitvoering van het programma Veilig Ondernemen. Met dit geld worden projecten uitgevoerd die in het programma zijn aangekondigd, zoals uitbreiding van het aantal winkelcentra en bedrijventerreinen die voldoen aan het Keurmerk Veilig Ondernemen waaronder de Binnenstad en de Amsterdamsestraatweg en meer aansluitingen op het Dienstencentrum Beveiliging.


4. Kleine aanpassingen van De Schoonheid van Utrecht

Een eerste evaluatie van de Welstandsnota De Schoonheid van Utrecht - die vorig jaar juni door de gemeenteraad is vastgesteld - leert dat de daarin opgestelde criteria om bouwwerken te toetsen aan redelijke eisen van welstand zeer bruikbaar zijn. Ook wordt de nieuwe manier van werken van de commissie Welstand en Monumenten over het algemeen als positief ervaren.

Utrecht heeft gekozen voor een systematiek waarbij aan de hand van een 12-tal stedenbouwkundige typologien de stad is opgedeeld in drie beleidsniveaus:


1 Open, met veel ruimte voor vernieuwing en verandering,


2 Respect, waarbij gelet wordt op afstemming van een bouwwerk met de omgeving


3 Behoud, waarbij naast afstemming met de omgeving ook de authenticiteit van het bouwwerk en de kwaliteit van het buitenaanzicht worden meegewogen.

De systematiek van de Utrechtse welstandsnota biedt ruimte voor vernieuwing en verandering, terwijl toch de bestaande en toekomstige kwaliteit van de stad gewaarborgd is.

De praktijkervaring heeft een aantal kleine onvolkomenheden aan het licht gebracht: zo zijn grenzen van deelgebieden niet altijd niet eenduidig vastgesteld. Ook zijn enkele fouten in het kaartmateriaal hersteld .

Twee inhoudelijke wijzigingen worden voorgesteld. Voor het totale Leidsche Rijn Park( inclusief woningbouw en sportlocaties) zou het beleidsniveau Respect moeten gelden in plaats van het lichtere regiem Open. Datzelfde geldt voor de Uithof.


5. Subsidie voor nieuwe woonconsumentenorganisatie

De gemeente is bereid om de nieuw op te richten woonconsumentenorganisatie Woonster de komende twee jaar financieel te ondersteunen. Het gaat om een subsidiebedrag van ¤ 100.000 verdeeld over de jaren 2006 en 2007. Woonster Utrecht komt voort uit de Woonadviescommissie Utrecht( WAC) en beoogt woonconsumenten een stem te geven richting de bouwende partijen. Het wordt een consumentenorganisatie, die woningen toetst op woon- en gebruikskwaliteit en ze voorziet van kwaliteitssterren. De resultaten van de toetsing van woningen door Woonster Utrecht worden bekend gemaakt via de website van Woonster Utrecht. Woonster Utrecht richt zich daarmee niet in eerste instantie op de marktpartijen, maar op hun klanten, de woonconsumenten. Een potentiële huurder of koper van een woning kan op de website opzoeken hoeveel sterren en daarmee hoeveel woon- en gebruikskwaliteit de woning heeft. Hij zal dit in zijn afwegingen de woning al dan niet te huren of te kopen, laten meewegen. Marktpartijen die goed scoren en makelaars kunnen Woonster gebruiken als verkoopargument. Woonster Utrecht zal vanaf eind 2006 operationeel zijn.

Het college vindt het van belang dat de woningen die we in Utrecht bouwen een goede woon- en gebruikskwaliteit hebben. Nu landelijk en gemeentelijk wordt toegewerkt naar een organisatie met een afgeslankte regelgeving en de verantwoordelijkheid rondom het begrip kwaliteit steeds meer wordt neergelegd bij de marktpartijen, is het des te meer van belang dat woonconsumenten in staat zijn hun stem te laten horen richting ontwikkelaars en corporaties.

De gemeente Utrecht ziet daarom graag een woonconsumentenorganisatie ontstaan, die een sterke speler is in het krachtenveld tussen bewoners, lokale overheid en bouwers. Het tot stand brengen van een dergelijke consumentenorganisatie is niet direct een gemeentelijke taak, maar Utrecht wil dit wel mogelijk maken door financiële ondersteuning. Zo kan een bijdrage worden geleverd aan een betere woon- en gebruikskwaliteit van woningen; niet door nieuwe of extra regelgeving, maar door het ondersteunen van een sterke consumentenorganisatie.

In september 2005 besloot het college, naar aanleiding van de Evaluatie Woonadviescommissie Utrecht, dat een vernieuwing van de manier van werken van de Woonadviescommissie Utrecht wenselijk was. De Evaluatie wees uit dat bouwende partijen weinig deden met de adviezen van de WAC, die bedoeld waren om de woon- en gebruikskwaliteit van een woning te verhogen. De Woonster Utrecht is het resultaat van een zoektocht door de WAC naar een vernieuwende werkwijze en kan gezien worden als de opvolger van de Woonadviescommissie Utrecht.


6. Herontwikkeling Mesoslocaties Overvecht en Oudenrijn.

Met de nieuwbouw in Leidsche Rijn komen de bestaande ziekenhuislocaties Oudenrijn en Overvecht naar verwachting in 2009 vrij voor herontwikkeling. Beide locaties zijn eigendom van Mesos, die met de opbrengst het nieuwe ziekenhuis in Leidsche Rijn wil financieren. Het college wil onder voorwaarden meewerken aan de herontwikkeling. In de startnotitie wordt uitgegaan van woningbouw. Er wordt nu een Nota van Uitgangspunten opgesteld. Bij het opstellen van de randvoorwaarden zullen de wijkraden van Overvecht en Utrecht Zuidwest worden geconsulteerd.


7. Inzetten op extra financiering voor havens Lage Weide

De gemeente vult de topper-subsidie van ¤ 2,5 miljoen die het ministerie van Economische zaken heeft toegekend aan Lage Weide aan met een gemeentelijke investering van eveneens ¤ 2,5 miljoen. Het geld is bedoeld voor vernieuwing en verdieping van de kades op Lage Weide en voor een grotere toegang voor schepen naar het Uraniumkanaal. Het ministerie verstrekt deze subsidie op voorwaarde dat de havens op Lage Weide voor 2012 zijn verdiept. De kosten voor het verdiepen van de havens worden geraamd op ¤ 6,5 miljoen. Het college wil afdoende in- en externe financieringsmogelijkheden vinden om deze kosten te dekken. Het streven is om bij de begrotingsbehandeling 2007 zicht te hebben op de financiële dekking. De gemeente moet hiervoor de garantie afgeven aan het ministerie; intrekken van de subsidie door het ministerie zou ernstige vertraging betekenen voor de aanpak van de havens op Lage Weide.

Op dit moment heeft het Uraniumkanaal een te beperkte diepgang om de zwaardere schepen van nu te kunnen ontvangen. Met het verdiepen van de kademuren wordt al vooruit gekeken naar het verdiepen van het Uraniumkanaal tot circa 4,5 meter. Ook wordt dan de diepte van het Uraniumkanaal afgestemd op de diepte van het Amsterdam Rijnkanaal zodat ook de grotere schepen vanaf het Amsterdam Rijnkanaal de havens van Lage Weide kunnen binnenvaren. Een nog betere havenfunctie van Lage Weide heeft een positief effect op het terugdringen van de druk op het regionale wegennet, wat bijdraagt aan een betere luchtkwaliteit en de economische concurrentiepostitie van Lage Weide.


8. Wijkverkeersplannen Overvecht, Zuid en Zuidwest

Om de verkeersveiligheid in de wijken Overvecht, Zuid en Zuidwest te verbeteren, heeft het college voor deze wijken een wijkverkeersplan vastgesteld en vrijgegeven voor inspraak.

Voor Overvecht zet het wijkverkeersplan in op het verbeteren van de oversteekbaarheid van de Amazonedreef, Carnegiedreef, Darwindreef (nabij Vestadreef en Kapelweg), Gambiadreef, Gangesdreef, Mekongdreef, Neckardreef, Paranadreef, Pascalplein en Zambesidreef. Daarnaast worden voor fietsers verbeteringen gerealiseerd op het kruispunt Brailledreef - Taagdreef. Ook de verkeersveiligheid op het kruispunt Moezeldreef - Donaudreef zal worden verbeterd en worden diverse aanpassingen doorgevoerd in de directe omgeving van winkelcentrum De Gagelhof.

In de wijk Zuidwest wordt de oversteekbaarheid verbeterd op de Marco Pololaan, Columbuslaan en Winthontlaan. Dit geldt ook voor het kruispunt Marshalllaan - Bevinlaan. Op de Croeselaan zullen verende verkeersdrempels worden aangebracht en het kruispunt Rijnlaan - Maasplein wordt voorzien van een plateau. Daarnaast wordt het eenrichtingsverkeer in de Dichterswijk aangepast, inclusief de afsluiting A.M. van Schurmanstraat en worden op de Van Heuven Goedhartlaan, Van Bijnkershoeklaan en Vasco da Gamalaan 30 km/h poorten aangebracht.

In de wijk Zuid wordt de oversteekbaarheid verbeterd van de Robijnlaan en de kruisingen Brennerbaan - Zevenwouden en Brennerbaan - Texel. Ook op het Furkaplateau, de Hooft Graaflandstraat en Zevenwouden wordt de verkeersveiligheid verbeterd. De Duurstedelaan en Koppeldijk zullen van verkeersdrempels en een plateau worden voorzien. Op de Baden Powellweg en 't Goylaan zal de afstelling van de verkeersregelinstallatie worden aangepast om een betere doorstroming van het autoverkeer te krijgen. Daarnaast wordt het sluipverkeer Schonauwensingel - Wickenburglaan en de parkeersituatie op Duurstedelaan en Engelmansplaat aangepakt.

De wijkverkeersplannen werden samen met bewoners van de drie wijken opgesteld. Daarbij werden verkeersknelpunten in de wijk geïnventariseerd waarvoor verbetervoorstellen zijn gedaan. Omdat er onvoldoende geld beschikbaar is om al de genoemde knelpunten aan te pakken, is bekeken welke maatregelen voorrang moeten krijgen. Na afronding van de inspraakprocedures voor de wijkverkeersplannen neemt het college een definitief besluit.