Persbericht

Utrecht, 28 februari 2006

Vanaf komend schooljaar werken 800.000 leerlingen met Studiehulp

Malmberg lanceert internetbibliotheek voortgezet onderwijs

Vandaag presenteert educatieve uitgeverij Malmberg een nieuw fenomeen: de internetbibliotheek 'Studiehulp'. Met Studiehulp kunnen scholieren in het voortgezet onderwijs vanaf het cursusjaar 2006-2007 beschikken over betrouwbare en verhelderende informatie voor schoolopdrachten, in een veilige internetomgeving.

Malmberg heeft een exclusieve overeenkomst gesloten met uitgeverij Het Spectrum en Microsoft voor het gebruik van onder andere de digitale encyclopedie Winkler Prins Encarta, Prisma woordenboeken en de Wereldatlas. Deze content wordt op maat gemaakt voor Malmberg en steeds verder uitgebreid en aangevuld.

Met Studiehulp speelt Malmberg in op actuele onderwijsontwikkelingen, zoals motivatiebehoeften onder jongeren, de verschuiving naar actief leren en toenemend internetgebruik. Malmberg biedt Studiehulp op maat bij alle lesmethoden voor het voortgezet onderwijs. Zo komen ruim 800.000 leerlingen in aanraking met Studiehulp.

Actief leren

Lesmethoden in het voortgezet onderwijs zijn sterk in verandering. Van feiten leren en lineaire kennisoverdracht vindt een verschuiving plaats naar activerende werkvormen en zelfontdekkend leren. "Leerlingen hoeven niet meer alles uit hun hoofd te kennen, maar moeten goed weten hoe en waar ze kennis kunnen vinden", aldus Jorien Castelein, projectleider Studiehulp bij Malmberg. "Met Studiehulp worden scholieren gestimuleerd om zelf op ontdekking te gaan. Nooit meer eindeloos surfen op internet op zoek naar informatie voor een werkstuk of opdracht voor school, maar snel beschikken over de gewenste informatie, op het juiste niveau. Betrouwbaar - want geautoriseerd - én in een veilige internetomgeving. Leren wordt daardoor niet alleen makkelijker, maar ook leuker. Het gebruik van beelden, animaties, muziekfragmenten en video's motiveert leerlingen nog eens extra."

Internetgebruik scholieren

Een andere belangrijke aanleiding voor de ontwikkeling van Studiehulp is het toenemend internetgebruik. Onder jongeren in de leeftijd van 12 tot 14 jaar is dit de afgelopen twee jaar toegenomen van 82% naar 96%, zo blijkt uit het onderzoek 'Jongeren 2005' van marktonderzoekbureau Qrius. Jongeren zijn vertrouwd met de techniek. Lezen op internet vinden zij bovendien een stuk leuker en prikkelender dan lezen uit een boek of uit de krant. Inmiddels besteden zij zelfs meer tijd aan internet en games dan aan TV. Ook op school is internet inmiddels ingeburgerd. Leerlingen zoeken voor huiswerkopdrachten, projecten of werkstukken niet meer in papieren naslagwerken, maar liefst op internet. Anouk Duivenvoorden (leerling in de 2e fase) zegt treffend: "Ik vind het belangrijk dat we snel op kernwoorden kunnen zoeken".

Grote behoefte aan bruikbaar online lesmateriaal voor het vakgebied

Internet biedt vele bronnen, maar de kwaliteit laat soms te wensen over. Bovendien blijkt uit recent, nog niet gepubliceerd onderzoek van o.a. de Open Universiteit (Walgraven, 2006), dat leerlingen vaak grote moeite hebben met het zoeken en selecteren van de juiste informatie.

Inhakend hierop, geeft Jorien Castelein aan: "Zoals wordt bevestigd door de ICT monitor 2005, is niet de beschikbaarheid van computers de belangrijkste beperkende factor voor ICT-gebruik op school, maar gebrek aan aan bruikbare educatieve lesmaterialen.

Docenten missen didactisering in het beschikbare ICT-materiaal en de link naar het eigen vakgebied. Met Studiehulp bieden we scholen de mogelijkheid om hiermee een grote stap voorwaarts te maken."

Papieren naslagbronnen overbodig

Studiehulp wordt de komende jaren steeds uitgebreid en verrijkt met audio, video en nieuwe interactieve bronnen, zoals bijvoorbeeld een practicumbibliotheek voor de betavakken. Studiehulp is een complete en actuele internetbibliotheek. Papieren encyclopedie, atlas en woordenboek hoeven niet meer aangeschaft te worden door leerlingen.


Noot voor de redactie (