Provincie Utrecht

Veilig en snel van De Bilt naar Soest

28-2-2006 -

Op 28 februari 2006 hebben gedeputeerde staten besloten tot reconstructie van de provinciale weg N234 tussen Maartensdijk en Soest. Deze weg geeft problemen op het gebied van doorstroming, bereikbaarheid en verkeersveiligheid. Door op verschillende punten samenhangende maatregelen te treffen, gaat de provincie deze problemen te lijf.

De provincie start nog dit jaar met de uitvoering van een aantal maatregelen. De overige maatregelen kosten wat meer tijd vanwege te volgen procedures.

De N234 is een gebiedsontsluitingsweg die voor het grootste deel is gesitueerd in een bosrijk gebied.
Voor de gemeente Soest en De Bilt vormt de N234 een belangrijke ontsluiting met de A27 en in mindere mate met de N238 en de A28. In combinatie met de N221 vormt de N234 een kortsluiting op de A1, de A28 en de A27.

Maatregelen
Om de problemen met de doorstroming, de bereikbaarheid en de verkeersveiligheid op te lossen pakt de provincie onderstaande punten aan.

· N234-Soestdijkseweg Noord
Om de verkeersveiligheid op dit punt te verbeteren, wordt de westelijke rijstrook visueel versmald en worden grote bermpalen (balises) geplaatst. De rechtsafstrook wordt verwijderd waardoor het aantal flankongevallen zal afnemen.

· N234-Gezichtslaan
De in het verleden geplaatste verkeerslichten hebben geleid tot een vermindering van het aantal ongevallen. Als aanvullende maatregel legt de provincie op dit kruispunt nog een plateau aan. Op die manier gaat de snelheid op het kruispunt omlaag, wat de verkeersveiligheid extra ten goede komt.

· Aansluiting N234-N238
De huidige rotonde wordt vervangen door duurzaam veilige verkeerslichten.Hoewel een rotonde een verkeersveilige oplossing is, belemmert de rotonde op deze plek de doorstroming. Een grotere (turbo-)rotonde met meer capaciteit zou het aanbod in de toekomst ook niet aankunnen en vergt bovendien een te grote ingreep in het landschap.
Tezamen met een aan te leggen plateau vormen de nieuwe verkeerslichten een verkeersveilig alternatief voor de bestaande rotonde.

· N234-Embrachementsweg
Op dit kruispunt komen verkeerslichten en opstelvakken voor alle richtingen. Hiervoor zijn eerst grondaankopen nodig.

· Aansluiting N234-Koningsweg
De bestaande verkeerslichten op dit kruispunt waren afgeschreven en zijn eind 2005 reeds vervangen door nieuwe. Deze zijn voorzien van een verfijnde regelautomaat , waarbij de oversteekmogelijkheid voor ruiters te paard is blijven bestaan. De nieuwe verkeerslichten moeten samen met een nog uit te voeren uitbreiding van de opstelstroken zorgen voor een betere doorstroming van het verkeer.

· Benzineverkooppunten
Langs de weg bevinden zich twee benzinestations. Op beide locaties worden linksafstroken aangelegd ter verbetering van de verkeersveiligheid.

· Parallelweg van Crematorium tot Gezichtslaan
Het huidige fietspad tussen de het crematorium en de Gezichtslaan wordt verbreed tot parallelweg. Op die manier kan het langzame (landbouw)verkeer van de hoofdrijbaan worden geweerd, wat de doorstroming en de verkeersveiligheid ten goede komt.

· Sociale veiligheid
Er komt goede verlichting tussen de Eijkensteinselaan en de Gezichtslaan en bij de benzinestations. Hiermee wordt een knelpunt in de sociale veiligheid opgelost.

Op het hele traject worden eenduidige markeringen aangebracht, volgens de nieuwste verkeersveilige inzichten. Tevens worden waar mogelijk verharde bermen aangelegd.

Uitvoering
De start van een aantal werkzaamheden kan nog dit jaar plaatsvinden. Het gaat om het maken van de parallelweg en de werkzaamheden bij de Soestdijkseweg Noord en de benzineverkooppunten. Daarnaast kunnen ook de verkeerslichten bij de Koningsweg worden vervangen. De onderdelen waarbij grondaankopen moeten worden gedaan en Ruimtelijke ordeningsprocedures moeten worden gevolgd staan voor 2007-2008 op de planning.
De totale kosten zijn geraamd op ruim drie miljoen euro.

Inspraak
In augustus 2005 was er een inloopavond voor bewoners en andere belanghebbenden en belangstellenden om hen op de hoogte te brengen van de voorgenomen reconstructie. De kritische kanttekeningen werden vooral geplaatst bij het vervangen van de rotonde. Positief was men vooral over de beoogde aanpassingen bij de benzineverkooppunten. Het plan dat door GS is goedgekeurd komt nog vier weken ter inzage te liggen in de gemeentehuizen van De Bilt, Zeist en Soest. Als de inspraakreacties leiden tot een principiële wijziging van het plan, zal het opnieuw aan GS worden voorgelegd.