AutoRai

Dacia Logan Steppe concept: eenvoud in al zijn rijkheid

(2/28/2006)
Dacia onthult op de Salon van Genève 2006 voor de eerste keer in zijn geschiedenis een door Renault Design ontwikkelde showcar. Deze auto is gemaakt rond het thema ijs- en sneeuwsporten en is een voorproefje op een nieuwe Logan-carrosserie.
De Logan Steppe concept blijft trouw aan de robuuste reputatie van het merk en vertoont daarom een aantal gespierde carrosseriedelen. De kleuren doen speels aan, terwijl de technische materialen de inzittenden het nodige comfort en ook warmte bieden. Een SUV-look zonder tierelantijnen, praktisch en eenvoudig en bijzonder veel licht en ruimte: met de Logan Steppe concept krijgen modulariteit en plezier een geheel nieuwe betekenis.

De Logan Steppe concept staat stevig op zijn 17ââ wielen en ziet er robuust uit: brede bumpers en beschermende dorpelpanelen die voorzien zijn van inzetstukken met metallic lak. De grille en de totale âlookâ zijn rechtstreeks overgenomen van de Logan, maar zien er wel sportiever uit.

Technische accenten, zoals de flatblade ruitenwissers of de Xenonlampen met diodentechniek, verschaffen de Logan Steppe concept comfort en moderniteit. De remschijven zijn voorzien van grote remklauwen en zien er imposant uit.

âDe materialen en de totale uitstraling doen sterk denken aan de wereld van de ijs- en sneeuwsporten,â aldus Kenneth Melville, directeur Design International Program. âDe details maken dat de lampen perfect bij de accessoires van de auto passen. De combinatie van de dioden met de Xenon-techniek versterkt de effectiviteit van de lampen door er een technisch aspect aan toe te voegen."

De Logan Steppe concept is inclusief dakrail 1,78 m hoog en heeft keurig op elkaar afgestemde afmetingen. De zijstrips volgen de stijl van de voorzijde en beschermen de auto in het dagelijkse verkeer. De metallic portiergrepen en de in de buitenspiegels geïntegreerde zijknipperlichten benadrukken zijn klasse, terwijl de achterste zijruitjes zijn sportieve karakter onderstrepen. De specifieke dakrail is speciaal bedoeld voor de ijs- en sneeuwsporten en bevat dezelfde materialen als die gebruikt zijn voor de bumpers en de portiergrepen.

Het achterste gedeelte van de Logan Steppe concept suggereert een royale binnenruimte. De toegang tot de kofferruimte wordt vereenvoudigd door een speciale bediening: met een eenvoudige handeling kunnen de twee symmetrische portieren geopend worden boven een lage laaddrempel. Voor het nodige licht in het interieur, beschikt de auto over een groot ruitoppervlak (meer dan 3,3 m2 in totaal). De transparante achterlichten met dioden zijn in de bumper geïntegreerd.

Het interieur van de Logan Steppe concept doet warm en gastvrij aan dankzij de combinatie van licht gekleurd leder en technisch ogende stoffen. De stoelen zijn rechtstreeks geïnspireerd op de Logan en bieden alle vijf de inzittenden het comfort van een ruime middenklasser die geschikt is voor lange ritten. De achterste passagiers kunnen gebruik maken van een MP3-speler en in alle rust hun laatste freestylecapriolen bekijken op twee in de hoofdsteunen geïntegreerde videoschermen. In het dak kunnen ze verder talrijke accessoires veilig opbergen. Hun sportmagazines kunnen ze bovendien kwijt in de insteekhoezen op de achterkant van de voorstoelen. De
1/3-2/3 deelbare achterbank is bijzonder veelzijdig en maakt het mogelijk om het achterste gedeelte van de auto zo optimaal mogelijk in te delen. De vormgeving van het dashboard is sportief uitgevoerd met een design dat aan allerlei leuke uitstapjes doet denken: zo zien we een afdruk van een snowboot, die daar is achtergelaten door een snowboarder, boven de airbag van de voorste passagier...

In het middelste gedeelte vinden we de technische design-items en de materialen van de buitenkant terug. De middenconsole verbindt het voorste en het achterste gedeelte van de auto met elkaar als een soort skispoor. Deze console bevat onderaan een bediening voor de elektrische parkeerrem en gaat aan weerszijden van de versnellingspookknop weer omhoog.

Alle bedieningen (airconditioning, luchtuitstroomopeningen, portierbekleding, handgrepen, versnellingspook) zijn gemaakt met het oog op functionaliteit: bijzonder handig als je je handschoenen al aangetrokken hebt om eens een ride te gaan maken!

Achter het 4-spaaks stuurwiel met compacte airbag zien we de tellers met speciale diodeverlichting. Het bijbehorende multifunctionele scherm is voorzien van wijzers die op de verlichting lijken te zweven, alsof ze gewichtloos zijn. In de Logan Steppe concept is de vrijheid tot in de kleinste details terug te vinden...

Het achterste gedeelte van de binnenruimte van de Logan Steppe concept is bedoeld voor ontspanning. Als we de portieren openen, ontdekken we een rustige en kalmerende ambiance. Wat zeer gewaardeerd wordt na een intensieve afdaling!

Als de verwijderbare bank eenmaal opgeklapt is, kunnen de inzittenden even uitrusten en bijkomen met de thermosflessen die ze aan de zijkant hebben opgeborgen. In de vele opbergmogelijkheden bevinden zich speciale spullen om het sportmateriaal mee te onderhouden: als de bank van de bijbehorende steun voorzien is, wordt het waxen en slijpen van skiâs en boards een peulenschil. Verder zijn er nog verwarmbare bakken voor de natte laarzen en handschoenen.

Om kleine ongelukjes te verhelpen, bevindt zich in één van de portieren een complete EHBO-set. Aan de andere kant vinden we het technische gedeelte, met de bediening van de video en het bijbehorende scherm: alles staat klaar om eens goed te gaan bekijken wat er die middag nou precies goed of fout is gegaan op de piste.

Als de bank ingeklapt en de tweede stoelrij neergeklapt is, kun je eens lekker languit op de vloer met antisliplaag gaan liggen.

Met een indeelbare kofferruimte van maximaal 1700 liter maakt de Logan Steppe concept optimaal gebruik van iedere centimeter van zijn 4 meter 47.

De dakrail is perfect opgenomen in de lijnen van de auto. De voorruit wordt als het ware verlengd door een windgeleider. Deze verbindt de zijkanten met elkaar en beschermt de accessoires tegen slecht weer en harde wind. De lucht wordt op die manier van de voorzijde van de auto weggeleid, ongeacht de rijsnelheid en de op het dak geïnstalleerde spullen.

De functies van de dakrails kunnen aan ieders behoefte worden aangepast, maar zijn in dit geval bijzonder geschikt voor ijs- en sneeuwsporten.

Door het speciale openingsmechanisme geeft de klep rechtstreeks toegang tot bijvoorbeeld een snowboard. De vergrendelingshendel lijkt op de bevestigingen van skiâs en kan zowel gebruikt worden voor het vastmaken van een snowboard als voor het beschermen ervan tegen pogingen tot diefstal.

Aan de voorste uiteinden verlichten twee lichtunits pots de besneeuwde weg. Deze lichtunits bevatten krachtige dioden die apart van de koplampen bediend worden. Ideaal om nog even verder te gaan in het snow park!

BedrijfsautoRAI.nl