AutoRai

Citroën op de Autosalon van Genève 2006

(2/28/2006)
De aanwezigheid van Citroën op de Autosalon van Genève vormt een passende afsluiting van 2005, een jaar vol gebeurtenissen en prestaties die het merkimago deden opleven.
In 2005 realiseerde Citroën een aantal bijzondere prestaties, waaronder een nieuw wereldwijd verkooprecord, het breedste modelgamma ooit, de derde constructeurtitel in het World Rally Championship op rij en de onthulling van twee dynamische studiemodellen die tonen hoe de toekomst er volgens Citroën uitziet.

Citroën brengt in 2006 haar breedste modelgamma ooit naar Genève. Ieder model, van de toegankelijke, compacte stadsauto C1 tot het nieuwe topmodel C6, weerspiegelt de basisprincipes van Citroën. De centrale gedachte is dat technologie en innovatie bijdragen aan ontspannen rijden, een goed gevoel, zekerheid, comfort en veiligheid voor alle inzittenden, evenals bescherming van voetgangers en het leefmilieu.

De tentoonstelling biedt Citroën de gelegenheid om haar betrokkenheid bij het milieu te tonen en een bijdrage te leveren aan energiebesparing. Citroën presenteert de C3 Stop & Start, de C3 CNG (Compressed Natural Gaz; aardgas) en de C1 1.0i SensoDrive, evenals de modellen â van de C3 tot de C8 â die zijn voorzien van een FAP roetfilter. Ook toont Citroën haar toekomstvisie in de vorm van de C4 hybride HDiF concept car.

Citroën heeft een breed pakket praktische en efficiënte oplossingen ontwikkeld die zijn gebaseerd op hoogwaardige technologieën, zoals Stop & Start, SensoDrive automatische transmissie, benzine/aardgas-motoren, HDi-dieselmotoren en FAP-roetfilters. Allemaal efficiënte technologieën die optimale rekening houden met het milieu; de lage kostprijs maakt deze voorzieningen bovendien bereikbaar voor een zo groot mogelijke groep mensen.

Een volledig vernieuwd en uitgebreid modelgamma De keur aan milieuefficiënte toepassingen wordt op een zo breed mogelijk modelgamma toegepast. Een gamma dat vanaf 2000 is vernieuwd met de successievelijke
Xsara Picasso, de C5, de C3, de C8 en de gerestylede Berlingo, de C3 Pluriel en C2, de C4 en vernieuwde C5 en de C1.

De C6, die zich dit jaar opmaakt voor zijn marktintroductie, vormt de kroon op het actuele modellengamma, het meest uitgebreide ooit in de geschiedenis van Citroën.

Wereldwijde verkoopstijging
De verkoopresultaten van Citroën tonen voor het negende jaar op rij een stijgende lijn. Met 1.395.000 exemplaren lag de afzet in 2005 maar liefst 3,5 procent hoger dan in het voorafgaande jaar.

Ondanks moeilijke marktomstandigheden en toenemende concurrentie verkocht Citroën 1.101.300 autoâs en lichte bestelautoâs, een stijging van 1,3 procent ten opzichte van het voorgaande jaar. Tegelijk groeide het marktaandeel met 6,7 procent, tegenover 6,6 procent in 2004. Ook buiten Europa zag Citroën de verkoop van autoâs en lichte bestelautoâs groeien, met 15,9 procent.

Topprestaties in het WRC
De vernieuwing van het modelgamma viel samen met Citroënâs deelname aan het World Rally Championship, de derde keer sinds 2003. De Xsara WRC heeft drie opeenvolgende seizoenen de constructeurtitel gewonnen, terwijl rijders Sébastien Loeb en Daniel Elena in 2004 en 2005 de rijderstitel behaalden.

Nog een prestatie van formaat in 2005 was de winst in het Junior World Rally Championship, met dank aan Dani Sordo en Marc Marti en hun C2 Super 1600.

Het Citroën Sport team bereidt zich momenteel voor op deelname aan het World Rally Championship 2007 met een WRC-versie van de C4 Coupé.

Studiemodellen dragen merkidentiteit uit
Met de C-AirPlay toont Citroën een nieuwe supermini die is ontworpen voor mensen met een actieve en dynamische levensstijl. De origineel vormgegeven concept car met zijn gewelfde uiterlijk, geeft de bestuurder en zijn passagiers een nieuw gevoel van rijplezier, gebaseerd op fysieke en visuele waarnemingen.

Een ander voorbeeld van de creatieve inspiratie van Citroën is de C-SportLounge. Deze nieuwe interpretatie van het begrip 'grand tourisme' combineert de kracht en aërodynamica van het exterieur met een als cockpit ingericht interieur en comfort voor drie medepassagiers. Sportief autorijden en hoge interieurkwaliteit gaan bij de C-SportLounge hand in hand.

C4 hybride HDiF
De onthulling van de C4 Hybride HDiF betekent een doorbraak in brandstofverbruik en CO -emissies. Dit studiemodel combineert het uitzonderlijk lage verbruik van de HDiF-dieselmotor (20 procent minder dan een vergelijkbare benzinemotor) bij hogere snelheden met de voordelen van een elektromotor voor stadsgebruik. De C4 hybride HDiF combineert een hoog prestatieniveau met een opvallend laag brandstofverbruik (3,4 l/100 km gecombineerde cyclus) en CO -emissie (90 g/km). Naast een ruime actieradius is het model vriendelijk voor de leefomgeving door het ontbreken van motorgeluid en vervuilende uitstoot in elektrische modus.

Superminiâs die het leefmilieu respecteren
Citroën biedt een breed pakket milieuvriendelijke toepassingen in het supermini-marktsegment.

* De C3 Stop & Start levert een bijdrage aan milieubesparing met 10 procent minder brandstofverbruik en CO -emissies in de stad en tot 15 procent minder in druk verkeer. Citroën heeft dit weten te realiseren door het combineren van twee vooruitstrevende technologieën: de SensoDrive automatische transmissie en een elektronisch aangestuurde gecombineerde startmotor en dynamo.
* De C3 CNG rijdt op aardgas, met 20 procent minder CO -emissie dan benzine en zonder toevoeging van sulfaatoxide of lood.
* De C1 heeft alle kwaliteiten die horen bij een stadsauto. Zowel de diesel- als de benzineversies hebben een bijzonder laag verbruik en lage CO -emissies (109 g/km) en bieden toch het prestatieniveau dat bij een stadsauto hoort.

Nieuwe HDi-dieselmotoren en het roetfilter (FAP) Citroën levert een constructieve bijdrage aan bescherming van het milieu. Deze strategie wordt ondersteund door een breed pakket aan milieubesparende technologieën, in het bijzonder de nieuwe HDi dieselmotoren en het roetfilter (FAP).

* FAP-technologie is beschikbaar op Citroën-modellen van de C3 tot en met de C8. Het geavanceerde roetfilter elimineert roetdeeltjes en andere uitstoot en geeft de HDi-dieselmotor een grote ecologische voorsprong. Tot op heden heeft Citroën al meer dan 260.000 voertuigen verkocht die met FAP zijn uitgerust.
* De hoge prestaties van de HDi dieselmotoren maakten een verkleining van de cilinderinhoud mogelijk. Dit heeft geresulteerd in een verdere afname van het brandstofverbruik en CO -emissies zonder dat dit ten koste is gegaan van de prestaties.

Een voorbeeld: de 1,6 liter C4 met HDi dieselmotor met FAP en 110 pk verbruikt 4,7 l/100 km tijdens de gecombineerde cyclus, met een CO -emissie van 125 g/km.

Ook de grotere varianten van de HDi-dieselmotor zijn verder verbeterd. Dat bewijst de nieuwe 173 pk sterke HDi-dieselmotor met FAP die leverbaar wordt in de C5. Deze 2,2 liter dieselmotor is een van de beste viercilinder dieselmotoren van dit moment en combineert een hoog prestatieniveau en uitstekende driveability met vooraanstaande ecologie. De krachtbron voldoet aan de Euro IV-norm dankzij het FAP-roetfilter en heeft eveneens een laag brandstofverbruik en weinig CO -emissie.

Veiligheid hoog in het vaandel
Citroën toont niet alleen betrokkenheid bij het milieu. De bescherming van mensen staat eveneens hoog in het vaandel. Dat geldt niet alleen voor inzittenden, maar ook voor voetgangers en medeweggebruikers. Ook als het gaat om passieve en actieve veiligheid kiest Citroën voor innovatieve technologieën.

* Voorkomen is beter dan genezen. Daarom ontwikkelde Citroën een aantal actieve veiligheidssystemen die helpen om ongelukken te voorkomen. Zoals meedraaiende xenon koplampen met dubbele functie voor optimaal zicht, ook âs nachts en bij slecht weer, en het Lane Departure Warning System (LDWS) dat de bestuurder waarschuwt wanneer hij ongemerkt van rijbaan dreigt te wisselen.
* Airbags, knieairbags, actieve hoofdsteunen en een actieve motorkap. Stuk voor stuk belangrijke voorzieningen die inzittenden en voetgangers beschermen bij een aanrijding. De aandacht die Citroën geeft aan veiligheid, wordt beloond tijdens de Euro NCAP botsproeven. Alle modellen, van de C1 tot de C8, behalen uitstekende scores. De C4, C5 en C6 behalen zelfs het maximale aantal sterren: een uitzonderlijke prestatie.

C4: veiligheid en sportiviteit
Onder de strakke, vooruitstrevende vormgeving van de Citroën C4 Berline en Coupé gaat de nieuwste technologie schuil. Het populaire model is leverbaar met een breed scala moderne benzinemotoren en HDi-dieselmotoren met FAP roetfilter, voldoet aan de strenge Euro IV-normen en heeft een riant uitrustingsniveau.
* Vijf benzinemotoren van 1.4i 16V (90 pk) tot en met 2.0i 16V (180 pk), drie dieselmotoren van 1.6 HDi 16V (92 pk) tot en met 2.0 HDi 16V (138 pk).

* Het onderstel is afgestemd op comfort en sportiviteit en biedt veel actieve veiligheid. ABS met EBD is standaard, evenals een noodremassistent. Het optionele ESP zorgt voor behoud van grip en tractie.

* In het interieur valt direct het multifunctionele stuurwiel met vaste kern op. Dankzij het informatiedisplay bovenop het dashboard beschikt de bestuurder tijdens het rijden in een oogopslag over alle belangrijke informatie. De strakke vormgeving van het interieur straalt rust en comfort uit.

* Onder de opties bevinden zich het telematicasysteem NaviDrive systeem uitgerust met audio, telefoon en navigatie, draadloze Bluetooth(TM) technologie en HiFi: hightech oplossingen die dagelijks hun nut bewijzen.

C5: Krachtige motoren en meer comfort
Het succesvolle, recent vernieuwde C5-gamma profiteert van een aantal uitbreidingen, waaronder een nieuwe, 170 pk sterke HDi-dieselmotor met roetfilter (FAP) en diverse verfijningen die het comfort voor de inzittenden verder vergroten.

* Vanaf april (verschilt per land) is de C5 leverbaar met de volledig nieuwe 170 pk HDi dieselmotor met FAP en een handgeschakelde zesversnellingstransmissie. De zestraps sequentiële automatische transmissie volgt in september.
* De 2,2 liter dieselmotor is voorzien van een aantal interessante noviteiten: het Extreme Conventional Combustion System (ECCS; nog efficiënter vormgegeven verbrandingsruimten), twee parallel geschakelde sequentiële turbocompressoren en de nieuwste, derde generatie common rail-technologie.

* De C5 is voorzien van een nieuw type âsilent blocsâ waardoor inzittenden gevrijwaard blijven van contactgeluiden vanuit het onderstel. Optionele gelaagde zijruiten zorgen voor optimaal geluidscomfort.

C6: emotionele styling en technologie
De C6 is de belichaming van alles waarvoor Citroën staat: innovatieve, geavanceerde autoâs met emotionele styling en een hoge mate van veiligheid en comfort. Op de Autosalon van Genève 2006 toont het fraaie topmodel opnieuw haar kwaliteiten.

* Keuze uit een V6 benzinemotor met 215 pk of een V6 HDi dieselmotor met FAP-roetfilter en 208 pk, beide gekoppeld aan een zestraps automatische transmissie.

* Comfortabel interieur met uitgekiende geluidsisolatie en een uitstekende zitpositie voor alle inzittenden. Overzichtelijk dashboard met head-up display voor de bestuurder.
* Elegante, geraffineerde styling tot in ieder detail, met de karakteristieke signatuur van een echte Citroën. Baanbrekende actieve en passieve veiligheidsvoorzieningen, waaronder een actieve motorkap ter bescherming van voetgangers. De nieuwe norm op gebied van veiligheid, comfort en ontspanning.

BedrijfsautoRAI.nl