Vereniging Milieudefensie

Persbericht

Jarenlange campagne voor openbaarheid gifmetingen succesvol

Milieudefensie blij met openbaarmaking overtreders

Amsterdam, 2 maart 2006 ­ Milieudefensie is blij met het besluit van de overheid om de namen van bedrijven die groente en fruit met te veel landbouwgif verkopen openbaar te maken. In het kader van de campagne Weet Wat Je Eet heeft Milieudefensie hier samen met Natuur en Milieu en consumentenorganisatie Goede Waar & Co jarenlang campagne voor gevoerd. En met succes, zo blijkt nu.

Twee jaar geleden deden de organisaties van Weet wat je eet samen met 7000 burgers een beroep op de wet Openbaarheid van bestuur om de namen van bedrijven die de Warenwet overtreden boven water te krijgen. Landbouwminister Veerman heeft dit beroep destijds afgewezen omdat de bedrijfseconomische gevolgen van openbaarmaking niet op zouden wegen tegen het publieke belang. Nu schrijft de Minister echter aan de Tweede Kamer dat onderzoek aangeeft dat '89 procent van de bevraagde consumenten voorstander van openbaarmaking is' en dat 'openbaarmaking weinig negatieve gevolgen lijkt te hebben voor de handel, maar hieraan juist kansen biedt.'

Wouter van Eck, campagneleider Landbouw en Voedsel van Milieudefensie juicht dit voortschrijdend inzicht van de Minister van harte toe; 'Dit is een echte doorbraak. In Groot-Brittannië werken ze al jaren op die manier. Daar leidde dit tot meer keuzevrijheid van de consument en minder vervuilde producten op de schappen'.

Vertegenwoordigers van het bedrijfsleven hebben er onlangs bij Kamerleden nog op aangedrongen de gegevens niet openbaar te maken. Zij stellen dat openbaarmaking voor consumenten alleen zinvol is wanneer de gezondheid in het gevaar is. Milieudefensie is het hier volstrekt mee oneens. Van Eck; 'Het merendeel van de boeren, tuinders en handel houdt zich aan de wet en heeft er geen belang bij dat 'knoeiers' anoniem blijven en het imago van de hele sector beschadigen. Het openbaar maken van de gegevens stelt tuinders, handelaren en supermarkten juist in staat zich positief te onderscheiden'.

Het bekendmaken van bedrijven die de wet overtreden is een goede stap, maar het is pas een eerste stap, stelt Milieudefensie. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat de huidige wettelijke normen onvoldoende rekening houden met de extra gevoeligheid van jonge en nog ongeboren kinderen en de combinatie van meerdere bestrijdingsmiddelen. De overheid onderzoekt momenteel de mogelijkheid voor speciale kindernormen. Vooruitlopend hierop kunnen supermarkten maatregelen nemen om middelen die wetenschappelijk gezien ter discussie staan niet meer toe te staan. Een aantal grote supermarktketens in Groot-Brittannië en Duitsland geven al het goede voorbeeld. Milieudefensie hoopt dat Nederlandse ketens hun voorbeeld volgen.


---