Protestantse veertigdagentijd duurt zesenveertigdagen

Kerkinactie

Op 1 maart start voor ruim drie miljoen protestanten in Nederland de veertigdagentijd (1 maart- 15 april). Katholieken noemen deze periode de vastentijd. De veertigdagentijd is de periode die vooraf gaat aan Pasen.

Bijna de helft van de Nederlanders (48%) kent het begrip veertigdagentijd maar onder jongeren is deze periode veel minder bekend (25%). Dit blijkt uit een onderzoek dat is uitgevoerd in opdracht van Kerkinactie. Als kenmerk van de veertigdagentijd wordt meestal het vasten genoemd (67%) of de periode voor Pasen of tussen Carnaval en Pasen (37%). De duur van de veertigdagentijd is een duidelijke strikvraag: 8% van de onderzochte respondenten wist dat de veertigdagentijd 46 dagen duurt, omdat er zes zondagen in zitten die niet worden meegeteld..

De veertigdagentijd is in de protestantse kerken een periode van bezinning en sober leven. In de veertigdagentijd herdenken protestanten het lijden en sterven van Jezus Christus. En de manier waarop hij leefde, met oog voor zijn naasten: de armen, zieken, zwakken en verdrukten. Veel christenen leven daarom in de veertigdagentijd sober en eten bijvoorbeeld geen vlees, gebak of snoep of gebruiken geen alcohol. Wat ze zo over houden, delen ze met anderen. Na die (zesen)veertig dagen zijn protestanten voldoende voorbereid, dan is de tijd gekomen om het Paasfeest te vieren. Pasen is voor protestanten een uitbundig feest, want zij vieren dan dat Jezus Christus uit de dood is opgestaan. Pasen is een uitnodiging om een nieuwe weg in te slaan en anders te gaan leven.

Veertigdagencampagne Kerkinactie
Kerkinactie voert jaarlijks een campagne in de veertigdagentijd. De campagne in 2006 heeft als motto Kies bewust voor je naaste. In de campagne vraagt Kerkinactie om steun voor kleine boeren in Latijns-Amerika en Nederland. Door de wereldwijde handel en economische veranderingen dreigen zij hun bedrijf, huis en haard kwijt te raken. In de 2500 gemeenten van deProtestantse Kerk in Nederland is de veertigdagentijdcampagne van Kerkinactie een bekend begrip.

Oproep tot bewuste keuzes
De veertigdagentijdcampagne van Kerkinactie wil ook mensen oproepen om hun daad- en koopkracht te gebruiken voor hun naaste. Hiervoor is een alternatieve Kieslijst ontwikkeld met veertig keuzes voor de veertig dagen (www.kerkinactie.nl/campagne 2006). Hier staan suggesties hoe je in je eigen leven bewust kan kiezen. Bijvoorbeeld hulp aan kleine boeren in ontwikkelingslanden door de aankoop van eerlijke en duurzame producten in Nederland. Of bewust kiezen voor de aarde door zuinig energiegebruik en de aankoop van groene energie. Of kiezen voor God, door met andere mensen in de naaste omgeving te delen wat God voor jou betekent.


----------------


Noot voor de redactie