Ingezonden persbericht


Experian en Infofilter tekenen voor bouw platform Nationaal Overledenenregister

Den Haag, 28 februari 2006 -- Consumenteninformatiebureau Experian gaat het platform bouwen voor het Nationale Overledenenregister van Stichting Infofilter. Hiertoe hebben Infofilter directeur Peter van Buijtene en Pieter Stroop, Manager Experian Marketing Services een samenwerkingsovereenkomst getekend.

Met het initiatief wil Infofilter voorkomen dat nabestaanden onnodig geconfronteerd worden met reclame of commerciële aanbiedingen per post gericht aan overledenen. Naast Experian heeft Infofilter steun van ondermeer Wegener DM en vier grote nationale fondsenwervers: Alzheimer Nederland, Het Rode Kruis, KWF Kankerbestrijding en de Nederlandse Hartstichting.

Experian heeft het register gebouwd met haar Intact platform. Hiermee worden adressenbestanden gecontroleerd en gestandaardiseerd. Alzheimer Nederland, Het Rode Kruis, KWF Kankerbestrijding en de Nederlandse Hartstichting ondersteunen het initiatief actief door overledenenregistraties door te geven. Op deze manier zal het aantal geblokkeerde adressen in het Nationale Overledenenregister toenemen tot 500.000.

De blokkade is het initiatief van Stichting Infofilter, het basisregister van DM blokkades, waar meer dan 800.000 consumentenblokkades worden beheerd. Via www.infofilter.nl kunnen Nederlandse consumenten zich blokkeren tegen onaangevraagde reclame of commerciële of ideële aanbiedingen per post.

Pieter Stroop, Senior Manager Marketing Services van Experian: "Wij signaleren het probleem van onnodige confrontatie door verkeerde gestuurde reclame per post. Daarom is het belangrijk dat bedrijven hun adressenbestanden regelmatig controleren. Vanuit de branche maken wij ons sterk om dit probleem aan te pakken en vervullen hierin een voortrekkersrol. Het initiatief van Infofilter ondersteunen we op deze manier graag."

Voor een foto van het tekenen van de samenwerkingsovereenkomst, zie: http://www.persinfo.nl/upload/1141116588

Over Experian Nederland B.V.
Experian Nederland maakt onderdeel uit van Experian, een wereldwijde marktleider op het gebied van informatievoorziening aan organisaties. Experian levert informatie, producten & diensten aan bedrijven bij het vinden van nieuwe klanten, het ontwikkelen & beheren van een succesvolle klantrelatie en het managen van de financiële risico's gedurende de klantrelatie.

Experian werkt met meer dan 50.000 cliënten verdeeld over verschillende branches, daarbij inbegrepen financiële diensten, telecommunicatie, gezondheidszorg, verzekeringen, detailhandel en postorder, automobielbranche, vrije tijd, nutsbedrijven, projectontwikkelaars, vastgoed bedrijven, e-commerce en overheid.

Experian maakt onderdeel uit van GUS plc en heeft hoofdkantoren in Nottingham (UK) en Costa Mesa, Californië (USA). Experian heeft kantoren in 31 landen, telt wereldwijd meer dan 12.000 medewerkers.en is actief in meer dan 60 landen. Experian heeft een jaaromzet van meer dan 2,1 miljard Euro. Experian is in Nederland gevestigd in Den Haag en heeft 100 medewerkers in dienst. Meer informatie is te vinden op www.experian.nl

Over Stichting Infofilter
Via Infofilter kan de consument zelf bepalen of hij zich kosteloos wil laten blokkeren tegen ongevraagde reclame of commerciële aanbiedingen van bedrijven en goede doelen per telefoon, post en tegen onaangekondigd telefonisch marktonderzoek. In 3 stappen is een consument voor 5 jaar geblokkeerd bij alle bedrijven die bij Infofilter zijn aangesloten. Deze bedrijven en goede doelen verzorgen samen meer dan 80% van de directe reclame of commerciële informatie in Nederland. Daarnaast biedt Infofilter nabestaanden de mogelijkheid om overledenen te registreren in het Infofilter Overledenen bestand.