Gemeente Utrecht


2006 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
8 Vragen van mevrouw drs. A.C. den Besten
(vragen binnengekomen op 27 januari 2006
en antwoorden van het college verzonden op 28 februari 2006)


Vanaf 1 januari 2005 kunnen burgers dankzij DigID met één gebruikersnaam met wachtwoord op Internet bij elektronische diensten van steeds meer overheidsinstellingen terecht. DigID (spreek uit: Diegiedee) staat voor Digitale Identiteit; het is een gemeenschappelijk systeem van en voor de overheid. Overheidsinstellingen kunnen met DigID de identiteit verifiëren van klanten die gebruik maken van haar elektronische diensten. (bron: www.digid.nl)

Een zoektocht op de site van DigID leert dat de gemeente Utrecht niet is aangesloten op DigID. Inmiddels hebben bijna 400.000 mensen in heel Nederland een digitale identiteit aangevraagd (bron: Volkskrant, 27 januari 2006). De PvdA Utrecht vindt het belangrijk dat de dienstverlening van de gemeente aan de inwoners van de stad verbeterd wordt. De techniek maakt steeds meer mogelijk. Gebruiksgemak, snelheid en betrouwbaarheid staan hierbij voor de PvdA voorop. De nieuwe digitale identiteit zorgt ervoor dat mensen niet meer in rijen hoeven te staan en niet meer zelf naar een gemeenteloket toe hoeven; je kunt bijvoorbeeld online een uittreksel uit het geboorteregister opvragen.

De stad Utrecht, met een relatief hoogopgeleide bevolking, zou een groot deel van de inwoners een groot plezier doen door zich aan te sluiten bij dit initiatief. De PvdA is daar warm voorstander van.

Dit brengt ons tot de volgende vragen aan het College:

1. Deelt het College het standpunt van de PvdA dat de gemeentelijke dienstverlening verbeterd kan worden door deelname aan DigID?

Het College deelt de mening van de PVDA dat de gemeentelijke dienstverlening verbeterd kan worden door deelname aan DigiD.

2. Waarom is de gemeente Utrecht nog niet aangesloten op DigID?

De Gemeente Utrecht is reeds aangesloten bij DigiD en maakt daarvan gebruik in de pilot voor e-dienstverlening, WW+. De ingebruikname van DigiD stond gepland voor het najaar. Vooruitlopend op de uitkomsten van de Pilot e-dienstverlening wil het College starten met het gebruik van DigiD. Er wordt op korte termijn een aantal elektronische formulieren beschikbaar gesteld waarbij een burger het gemak van een elektronische aanvraag kan ervaren.

3. Hoeveel Utrechtse inwoners hebben zich aangemeld voor een DigID?

Het is op dit moment niet bekend hoeveel inwoners gebruik maken van DigiD. Deze gegevens zijn niet direct opvraagbaar door de gemeente, de uitvoering ligt bij de belastingdienst. Er wordt nagegaan of deze gegevens opvraagbaar zijn.

4. Wanneer sluit de gemeente zich aan op DigID?

Zie antwoord bij vraag 2


---- --