Grootschalige jongerencampagne
Meer kansen voor (risico)jongeren in Amsterdam
2 maart 2006
MKB Amsterdam
Tijdens de jaarlijkse MKB-Lenteborrel, op vrijdag 3 maart start een
grootschalige campagne die meer kansen moet bieden aan
(risico)jongeren in Amsterdam.
De campagne gaat de komende twee jaar vele honderden jongeren een
opleiding, stage of (leer)baan bezorgen. Burgemeester Job Cohen,
Wethouder Ahmed Aboutaleb, MKB-voorzitter Ferry Houterman en VNO-NCW
voorzitter Uri Coronel verrichten gezamenlijk de aftrap.
De campagne wordt gesteund door het gehele Amsterdamse bedrijfsleven,
de scholen, de gemeente en de jongeren zelf en krijgt een actiegericht
karakter op wijkniveau. De eerste maanden tot de zomer vooral in de
Diamantbuurt en Amsterdam-West onder het motto: "De besten komen uit
het westen".
Ambassadeurs
Een negental `tegenwindjongeren' verbonden aan de theatergroep ISH
(streetdance) verzorgt rond de start van de campagne een spetterend
optreden voor ruim 600 gasten waaronder 400 mkb-ondernemers. Diezelfde
jongeren zijn de komende twee jaar de ambassadeurs van de
jongerencampagne. Aansluitend gaan 30 jongeren, gehuld in T-shirts met
het beeldmerk van de campagne, netwerken met ondernemers met het
verzoek kansen te geven op een stage of baan aan jongeren in de stad.
Diezelfde middag worden de resultaten gepresenteerd van een onderzoek
en een enquête onder 8000 mkb-ondernemers dat de Rabobank Amsterdam en
Omstreken samen met MKB-Amsterdam heeft uitgevoerd. Het onderzoek
levert verassende uitkomsten op over de economische
toekomstperspectieven van Amsterdam en de beoordeling van het
ondernemersklimaat in de stad door mkb-ondernemers.
Vier dagen voor de gemeenteraadsverkiezingen nemen de burgemeester en
MKB-voorzitter een voorschot op de prioriteiten voor de komende vier
jaren voor een gehoor van politici, bestuurders, ondernemers en
talrijke belangrijke stakeholders uit publieke en private
organisaties.
Programma
* 16.00 uur Aanvang MKB-Lenteborrel
* 17.00 uur Welkomstwoord door Eise van der Sluis (directeur
MKB-Amsterdam)
* 17.05 uur Presentatie van onderzoeks- en enquêteresultaten onder
8000 mkb-ondernemers door Berry Marttin (directievoorzitter
Rabobank Amsterdam) Gevolgd door overhandiging ervan aan
burgemeester Job Cohen en MKB-voorzitter Ferry Houterman.
* 17.10 uur De TRIPLE A van Ferry Houterman
* 17.25 uur De TRIPLE A van Job Cohen
* 17.40 uur Optreden van jongerentheatergroep ISH
* 17.55 uur Presentatie van aanpak en beeldmerk en officiële start
van jongerencampagne
* 18.05 uur Dertig jongeren in campagne T-shirts netwerken met
ondernemers op zoek naar kansen voor jongeren.
Locatie
Sint Olof's Kapel in Amsterdam. De kabel is bereikbaar via de ingang
van NH Barbizon Palace Hotel. Dit hotel ligt op loopafstand tegenover
het Centraal Station naast de St. Nicolaaskerk op de kop van de
Zeedijk.
Gemeente Amsterdam