Gemeente Amsterdam

Grootschalige jongerencampagne

Meer kansen voor (risico)jongeren in Amsterdam

2 maart 2006

MKB Amsterdam

Tijdens de jaarlijkse MKB-Lenteborrel, op vrijdag 3 maart start een grootschalige campagne die meer kansen moet bieden aan (risico)jongeren in Amsterdam.

De campagne gaat de komende twee jaar vele honderden jongeren een opleiding, stage of (leer)baan bezorgen. Burgemeester Job Cohen, Wethouder Ahmed Aboutaleb, MKB-voorzitter Ferry Houterman en VNO-NCW voorzitter Uri Coronel verrichten gezamenlijk de aftrap.

De campagne wordt gesteund door het gehele Amsterdamse bedrijfsleven, de scholen, de gemeente en de jongeren zelf en krijgt een actiegericht karakter op wijkniveau. De eerste maanden tot de zomer vooral in de Diamantbuurt en Amsterdam-West onder het motto: "De besten komen uit het westen".

Ambassadeurs

Een negental `tegenwindjongeren' verbonden aan de theatergroep ISH (streetdance) verzorgt rond de start van de campagne een spetterend optreden voor ruim 600 gasten waaronder 400 mkb-ondernemers. Diezelfde jongeren zijn de komende twee jaar de ambassadeurs van de jongerencampagne. Aansluitend gaan 30 jongeren, gehuld in T-shirts met het beeldmerk van de campagne, netwerken met ondernemers met het verzoek kansen te geven op een stage of baan aan jongeren in de stad.

Diezelfde middag worden de resultaten gepresenteerd van een onderzoek en een enquête onder 8000 mkb-ondernemers dat de Rabobank Amsterdam en Omstreken samen met MKB-Amsterdam heeft uitgevoerd. Het onderzoek levert verassende uitkomsten op over de economische toekomstperspectieven van Amsterdam en de beoordeling van het ondernemersklimaat in de stad door mkb-ondernemers.

Vier dagen voor de gemeenteraadsverkiezingen nemen de burgemeester en MKB-voorzitter een voorschot op de prioriteiten voor de komende vier jaren voor een gehoor van politici, bestuurders, ondernemers en talrijke belangrijke stakeholders uit publieke en private organisaties.

Programma

* 16.00 uur Aanvang MKB-Lenteborrel * 17.00 uur Welkomstwoord door Eise van der Sluis (directeur MKB-Amsterdam) * 17.05 uur Presentatie van onderzoeks- en enquêteresultaten onder 8000 mkb-ondernemers door Berry Marttin (directievoorzitter Rabobank Amsterdam) Gevolgd door overhandiging ervan aan burgemeester Job Cohen en MKB-voorzitter Ferry Houterman. * 17.10 uur De TRIPLE A van Ferry Houterman * 17.25 uur De TRIPLE A van Job Cohen * 17.40 uur Optreden van jongerentheatergroep ISH * 17.55 uur Presentatie van aanpak en beeldmerk en officiële start van jongerencampagne * 18.05 uur Dertig jongeren in campagne T-shirts netwerken met ondernemers op zoek naar kansen voor jongeren.

Locatie

Sint Olof's Kapel in Amsterdam. De kabel is bereikbaar via de ingang van NH Barbizon Palace Hotel. Dit hotel ligt op loopafstand tegenover het Centraal Station naast de St. Nicolaaskerk op de kop van de Zeedijk.