Gemeente Hardenberg

Maart 2006 - Nieuwe beleidsregels voor samenhangend straatbeeld

Nieuwe beleidsregels voor samenhangend straatbeeld

Inloopbijeenkomst beleidsnota uitstallingen, reclameobjecten, ramkraakbeveiliging en terrassen op 13 maart

Woensdag 8 maart 2006

Terrassen, uitstallingen, reclameobjecten en ramkraakbeveiliging bepalen voor een groot deel de uitstraling en aantrekkingskracht van het winkelgebied. Net als ondernemers, vindt de gemeente Hardenberg het belangrijk dat de winkelgebieden in de gemeente aantrekkelijk zijn voor bezoekers. Daarom heeft de gemeente Hardenberg nieuw beleid opgesteld rond dit onderwerp. Op 13 maart vindt voor horecaondernemers en winkeliers in de gemeente een inloopbijeenkomst plaats over het nieuwe beleid. Daarnaast wordt tijdens de inloopbijeenkomst informatie gegeven over het gevelboek en de gewijzigde welstandsnota voor het centrum van Hardenberg.

Beleidsnota

Omdat in de gemeente Hardenberg sprake is van diverse ontwikkelingen in de centra van kernen, is het van belang de kwaliteit van uitstallingen, reclameobjecten, ramkraakbeveiliging en terrassen verder te verbeteren en een positieve impuls te geven. Dit doet de gemeente Hardenberg in de beleidsnota uitstallingen, reclameobjecten, ramkraakbeveiliging en terrassen die nog tot 6 april ter inzage ligt.

Geen vergunning meer nodig

In principe geldt het nieuwe beleid voor de hele gemeente Hardenberg. Gelet op de specifieke ontwikkelingen in de centra van Hardenberg en Dedemsvaart, gelden daar aanvullende en/of andere regels. Zolang ondernemers aan de regels voldoen, hoeft geen vergunning meer te worden aangevraagd. Voorheen was dit wel het geval. Voor het plaatsen van een terras blijft in alle gevallen een vergunning verplicht.

De nieuwe regels zorgen voor een samenhangend straatbeeld. Ze moeten het voor ondernemers mogelijk maken hun bedrijf op een goede manier te exploiteren. Het voorstel is vooraf besproken met betrokken winkeliers en horecaondernemers in de verschillende kernen.

Inloopbijeenkomst op 13 maart

Speciaal voor winkeliers en horecaondernemers in de gemeente Hardenberg, vindt op maandag 13 maart tussen 15.30 en 20.30 uur een inloopbijeenkomst plaats in theater de Voorveghter aan het Badhuisplein in Hardenberg. Hier wordt het beleid gepresenteerd en zijn vertegenwoordigers van de gemeente Hardenberg aanwezig om een toelichting te geven of vragen te beantwoorden.

Gevelboek en welstandsnota centrum Hardenberg
Naast de informatie over de beleidsnota, wordt tijdens de inloopbijeenkomst ook informatie gegeven over het gevelboek en de gewijzigde welstandsnota voor het centrum van Hardenberg. Beide zijn opgesteld in het kader van het Masterplan Centrum Hardenberg en geven het centrum een verdere kwaliteitsimpuls. Van het gevelboek worden mogelijke voorbeelden van invullingen en aanpassingen bij een aantal gekozen locaties in de Voorstraat/Oosteinde getoond. Van de gewijzigde welstandsnota worden voorbeelden getoond van beoordelingscriteria die gaan gelden voor het kernwinkelgebied in Hardenberg.