NMBS

Sociale partners bereiken protocol sociaal akkoord 2006-2007

08/03/2006

Akkoord moet doeltreffendheid en kwaliteit dienstverlening verder ondersteunen

Brussel - 8 maart 2006. Directie en vakbondsorganisaties zijn het gisteren eens geraakt over een protocol van sociaal akkoord. Dit akkoord regelt het sociale luik van het geconsolideerd ondernemingsplan 2006-2007 voor de NMBS-Groep. Het moet de schuldstabilisering in 2008 en een verdere modernisering van de NMBS-Groep in een Europese context mogelijk maken. Dit protocol zal nog door de vakbondsorganisaties ter goedkeuring worden voorgelegd aan hun respectievelijke instanties.

De context voor de spoorwegen is al een aantal jaren aan het veranderen. Om haar toekomst in een geliberaliseerde markt te kunnen veiligstellen en een belangrijke speler te blijven in Belgische en Europese mobiliteit, nam de NMBS-Groep de voorbije jaren initiatieven om haar productiviteit te verhogen en de kwaliteit van haar dienstverlenging te verbeteren. Daarnaast werden sinds 2002 een aantal initiatieven genomen om de financiële impasse waarin het bedrijf dreigde te verzeilen, te vermijden. Dankzij deze initiatieven is de spooronderneming er in de periode 2001-2005 in geslaagd een productiviteitsstijging van 26% te realiseren. Die stijging is het resultaat van de sterke groei van het aantal vervoerde reizigers en goederen sinds 2001 (reizigers-km + ton-km van 14 853 miljoen in 2001 naar 17 151 miljoen in 2005) in combinatie met een significante daling van het personeelsbestand in 2004 en 2005 (- 3 467 VTE). Ook de overheid hielp bij het verbeteren van de financiële situatie. Die deed dit door de overname van de historische schuld (7,4 miljard euro), de overname van het pensioenfonds en het verhogen van de dotatie tot 1,4 miljard euro in 2005. Het ondernemingsplan en het daaraan verbonden sociaal akkoord dat gisteren werd bereikt, zal deze trend verder consolideren en op een realistische manier bestendigen. Voor de planperiode 2006-2007 wordt een verdere jaarlijkse stijging van de productiviteit met 3% vooropgesteld. Een stijging die dankzij het sociaal akkoord in een goed sociaal klimaat kan plaatsvinden, waardoor alle aandacht naar de dienstverlening kan gaan. In grote lijnen komt het sociaal akkoord neer op volgende punten: Optimalisatie van de structuren. Naar aanleiding van de opsplitsing van de NMBS in de nieuwe structuur met 3 bedrijven moeten nog een aantal taken worden overgedragen aan het bedrijf dat voor de uitvoering hiervan verantwoordelijk is. Het gaat hierbij voornamelijk over de overheveling van zon 1 400 medewerkers van de infrastructuurbeheerder Infrabel aan de reizigersactiviteiten van de NMBS die bovendien grondig worden gereorganiseerd. Daarnaast zal de efficiëntie worden verhoogd door de concentratie van een aantal activiteiten (verkeersleidingen, seinhuizen en logistieke centra,). Verhoging van de koopkracht. Hierbij ligt de nadruk op de medewerkers aan wie een grotere flexibiliteit wordt gevraagd. Het gaat hier meer specifiek over weekendvergoedingen, shiftpremies, premies i.v.m. herstructureringen, talenkennis treinbestuurders, Daarnaast volgt de NMBS-Groep de tendens binnen de openbare sector waarbij vakantiegeld en eindejaarspremie verder worden afgestemd op wat gebruikelijk is in de privé-sector. Versteviging van de sociale zekerheid van het spoorwegpersoneel. Hiervoor wordt een hospitalisatieverzekering afgesloten voor alle actieve en gepensioneerde medewerkers en hun rechthebbenden (totaal 165 000 mensen). Tegen het einde van de periode van het sociaal akkoord zal de koopkracht van het personeel met 1,2% zijn verhoogd. Werving, selectie en opleiding. Gezien de huidige leeftijdspiramide blijft het aanwervingbeleid één van de grootste uitdagingen voor de komende jaren. Er wordt daarom samen met de sociale partners gezocht naar manieren om de procedures hieromtrent verder te vereenvoudigen en doeltreffender te maken. Bovendien zal speciale aandacht gaan naar competentiemanagement en interne opleidingen. Naast de gewone personeelsbehoefte die voor de periode 2006-2007 gemiddeld op 36 823 VTE wordt geraamd, zullen een aantal specifieke maatregelen, zoals het aanpassen van de modaliteiten van deeltijdse arbeid, inspanningen met betrekking tot de veiligheid, werving, selectie en opleiding en het stimuleren van externe detachering, maken dat een gemiddeld personeelsbestand van 37 000 VTE wordt bereikt. De directie van de NMBS-Groep is tevreden met het bereikte akkoord. Het zal toelaten de ingeslagen weg van de voorbije jaren in een goed sociaal klimaat verder te zetten en de schuld in 2008 te stabiliseren waarbij de inspanning van de medewerkers wordt gevaloriseerd.

""