Ingezonden persbericht


Bètaversie zoekmachine Ask.com Nederland nu beschikbaar

Innovatieve tools, geavanceerde technologie en strakke interface zorgen voor de beste zoekresultaten

Amsterdam, 9 maart 2006 - Ask.com introduceert een bètaversie van de zoekmachine Ask.com in Nederland (www.ask.com). Deze innovatieve zoekmachine biedt Nederlandse internetgebruikers een betere zoekervaring door een unieke zoektechnologie, geïntegreerde tools en een inzichtelijke, gebruikersvriendelijke interface. Ask.com is één van de slechts vier algoritmische zoekmachines ter wereld. Hiermee beschikken Nederlandse internetters over een nieuwe optie om relevante, veelzijdige zoekresultaten te krijgen. Ask.com is een divisie van IAC Search & Media, de op zes na grootste weborganisatie ter wereld. Deze organisatie bedient maandelijks talloze unieke gebruikers: ruim 40 miljoen in de Verenigde Staten en 150 miljoen over de gehele wereld.

Ask.com Nederland maakt gebruik van de algoritmische zoektechnologie van Ask.com. Volgens een unieke benadering ordent de zoekmachine resultaten op basis van relevantie. Net als andere zoekmachines maakt Ask.com gebruik van de populariteit van links om resultaten te ordenen. De zoekmachine gaat echter verder. Ook de reputatie van webpagina's onder experts weegt mee bij het vaststellen van de relevantie. Ask.com is de enige grote zoekmachine die het web verdeelt in 'gemeenschappen' per onderwerp en een hogere betrouwbaarheid toekent aan sites die volgens specialisten toonaangevend zijn op bepaalde gebieden.

Internetters krijgen met de bètaversie van Ask.com Nederland niet alleen de meest relevante zoekresultaten, maar beschikken ook over makkelijk bruikbare tools voor efficiënter online zoeken. Enkele hiervan zijn de volgende.


* Ask.com Toolbox: snelkoppelingen naar de meest voorkomende zoekopdrachten. De bètaversie biedt buttons voor het internet, afbeeldingen, Bloglines en MijnAsk. Als Ask.com meer tools toevoegt, krijgt de Toolbox ook uitbreiding. Gebruikers kunnen de Toolbox makkelijk op maat inrichten en deze naar keuze openen of sluiten.


* Afbeeldingen: met deze tool kunnen Ask.com-gebruikers eenvoudig zoeken naar afbeeldingen op het internet.


* MijnAsk: een gepersonaliseerde zoekdienst waarmee gebruikers resultaten tijdens het zoeken kunnen opslaan en een 'Persoonlijk Web' kunnen inrichten. Resultaten zijn zo eenvoudig op te slaan, te ordenen in mappen, te voorzien van aantekeningen en te delen via e-mail. Bovendien kunnen gebruikers zoeken binnen hun eigen MijnAsk-omgeving. Daarnaast stelt MijnAsk gebruikers in staat afbeeldingen te uploaden via de eigen desktop, van het web of van een mobiele telefoon en deze op te slaan in hun Persoonlijk Web.


* Verrekijker: met deze unieke tool krijgen gebruikers een preview van de zoekresultaten zonder direct door te moeten klikken naar de betreffende site. Door hun muis te bewegen over een klein icoontje van een verrekijker dat naast de meeste weblinks verschijnt, roepen gebruikers de preview op. Door deze optie kunnen ze snel inschatten of een pagina relevant is voor hun doel. Volgens een onafhankelijk onderzoek door VeriTest neemt het aantal benodigde klikpogingen per zoekactie door de inzet van de Verrekijker af met 50 tot 70 procent.

"Deze introductie is een belangrijke stap in de uitrol van onze zoekmachine in Europa", zegt Adrian Cox, Vice-President en algemeen directeur van Ask.com Europe. "Onze site onderscheidt zich door een aantrekkelijke 'look and feel'. Deze bètaversie biedt ons de basis voor verdere ontwikkeling tijdens de testfase. Door nieuwe zoek-tools en content te combineren, kunnen we optimaal inspelen op de behoeften van gebruikers die snel willen beschikken over relevante zoekresultaten."

Ask.com Nederland
Als toonaangevende zoekmachine combineert Ask.com geavanceerde zoektechnologie met unieke zoek-tools. Hierdoor vinden gebruikers sneller wat ze zoeken. Andere Ask.com-websites zijn die van Ask.com US, Ask.com Deutschland, Ask.com España, Ask.com Japan en Ask.com UK. Ask.com werkt bij zijn activiteiten op het gebied van zoektechnologie en advertentieruimte met een netwerk van gelieerde partners. Ask.com is een onderdeel van IAC Search & Media, een volledige dochter van IAC/InterActiveCorp.

Ingezonden persbericht