Ingezonden persbericht


Persinformatie

Extranet moet slimmer en efficiënter

~ onderzoek van Ordina wijst uit dat pensioenadviseurs sneller en volledig geïntegreerd extranet willen ~

Nieuwegein, 9 maart 2006 - Pensioenadviseurs willen slimmere en efficiëntere extranetten bij de verzekeraars. Dit blijkt uit onderzoek van Ordina. De ICT-dienstverlener heeft onderzoek gedaan onder 300 pensioenadviseurs naar het 'pensioen'-onderdeel van extranetten van pensioenverzekeraars. Hieruit kwam naar voren dat de respondenten over het algemeen tevreden zijn over de functionaliteiten van de extranetten, maar op twee gebieden graag verbeteringen zien.

Ordina heeft in 2005 het merendeel van de pensioenkantoren in Nederland benaderd om hun oordeel te geven over extranetten. Het onderzoek ging specifiek in op het onderdeel 'pensioen' van extranetten van pensioenverzekeraars. De voorzieningen van extranet bij de pensioenverzekeraars uit de top 8 (gezamenlijk marktaandeel van circa 90% in 2004) werd beoordeeld. Zo'n 300 pensioenadviseurs kregen 50 vragen voorgelegd over onder andere de communicatie, informatieverstrekking, processen en functionaliteiten van het extranet.

Zichtbaarheid voor pensioenverzekeraars
Pensioenadviseurs willen op maat gesneden informatie en goede functionaliteit op extranet. De tijd dat alles op het extranet werd gezet moet nu voor eens en altijd voorbij zijn. Om meer zichtbaarheid te genereren heeft onderzoeksbureau Gartner richtlijnen opgesteld in de vorm van een 4-fasen-model:


* Informatieverstrekking

* Interactie

* volledige integratie van de backoffice

* multichannel

De eerste twee fasen zijn nu voor het grootste deel geïmplementeerd bij de pensioenverzekeraars. Tussenpersonen hebben aangegeven dat deze twee fasen nog wel geoptimaliseerd moet worden. Daarnaast zijn verzekeraars al druk bezig met de derde en in enkele gevallen zelfs al met de vierde fase.

"Adviseurs geven aan in het onderzoek dat slimmer om moet worden gegaan met de informatie en functionaliteiten van het extranet", aldus Pieter van Driel, Business Consultant bij Ordina. "Voor het offerteproces geldt specifiek dat dit moet voldoen aan wat de techniek momenteel te bieden heeft. Doordat internet gemeengoed is geworden, wordt de lat steeds hoger gelegd. Men stelt hogere eisen aan snelheid en respons dan enkele jaren geleden. Pensioenadviseurs verwachten nu een snelle respons van aanvragen en verzekeraars moeten die snelheid kunnen bieden."

(340 woorden)

BERICHT VOOR DE REDACTIE

Over Ordina
Ordina werkt met circa 4.000 mensen binnen de Nederlandse en Belgische markt aan de verbetering van bedrijfsprocessen en de ondersteuning daarvan met toekomstvaste, flexibele IT-oplossingen. Onze dienstverlening omvat de volledige cyclus: van advies, ontwerp, bouw, beheer tot en met Business Process Outsourcing. Ordina N.V. is opgericht in 1973 en het aandeel is genoteerd aan Euronext Amsterdam.

Voor meer informatie over het onderzoek kunt u contact opnemen met:

Marieke van Zuien van LEWIS Communicatie BV
Tel: +31 (0)40 235 46 00
E-mail: mariekev@lewispr.com

LEWIS - Global Public Relations

Hoevenweg 29
5652 AW Eindhoven
Nederland

Tel: +31 40 235 46 00
Fax: +31 40 235 46 01
Web: www.lewispr.com