Ingezonden persbericht


Persbericht

Utrecht, 13 maart 2006

Schaf verzekering elektrische fiets af

De Fietsersbond en de ouderenbonden Unie KBO, PCOB en ANBO voor 50-plussers hebben minister Donner van Justitie gevraagd om de Wettelijke Aansprakelijkheidsverzekering Motorvoertuigen (WAM) voor de elektrische fiets zo spoedig mogelijk af te schaffen. Voor het Voertuigregelement is een fiets met elektrische ondersteuning sinds 2005 geen motorvoertuig meer, maar een fiets. Dit is conform de EG-richtlijn. Het ministerie van Justitie beschouwt de elektrische ondersteunde fiets echter nog steeds als een motorvoertuig. De Fietsersbond en de ouderenbonden vinden dit onlogisch en onredelijk voor de bezitter, maar vinden het ook geen goed voorbeeld van transparante wetgeving.

De Fietsersbond en de ouderenbonden ontvangen regelmatig klachten over het feit dat deze verzekering voor een elektrische fiets wel en voor een gewone fiets niet verplicht is. Mensen vinden dit onduidelijk en ervaren de rompslomp en de kosten als onredelijk. Veel ouderen in Nederland willen gezond mobiel blijven en kiezen regelmatig voor de fiets. Een fiets met trapondersteuning geeft ook fietsers die te maken krijgen met verminderde energie of kracht, de mogelijkheid te blijven fietsen. "Het gebruik van dit type fiets moet daarom niet belemmerd, maar juist gestimuleerd worden", aldus Bernhard Ensink, directeur van de Fietsersbond.

Boven de 25 kilometer per uur valt de ondersteuning bij een elektrische fiets weg. Hierdoor gaat de elektrische fietser niet harder dan de fietser die stevig doortrapt, van een viaduct afrijdt of wind mee heeft. Ook kent de elektrische fiets niet de nadelen van de brom- of snorfiets: geluidsoverlast, risico van opvoeren en uitstoot van verontreinigende stoffen. Daarnaast vereist de elektrische fiets altijd een grote of kleinere lichamelijke inspanning, waarmee deze fiets bijdraagt aan de gezondheid van de berijder. Verder is de elektrische fiets aan te schaffen binnen de fiscale regelingen om het fietsgebruik in het woon-werkverkeer te stimuleren.
Ook op andere punten is de elektrische fiets een fiets. In onderstaand schema zijn de verschillen uiteen gezet.

Type voertuig fiets elektrische fiets snorfiets bromfiets leeftijdsgrens voor elke leeftijd voor elke leeftijd 16 jaar of ouder 16 jaar of ouder

Plaats op de weg mag op onverplicht fietspad mag op onverplicht fietspad mag alleen met motor uit op onverplicht fietspad mag alleen met motor uit op onverplicht fietspad
Kenteken nodig geen kenteken nodig geen kenteken nodig wel kenteken Wel kenteken
Kenmerk volgens voertuigreglement fiets fiets motorvoertuig motorvoertuig

De elektrisch ondersteunde fiets wordt steeds populairder, met name bij ouderen. Al een aantal jaren investeren Nederlandse fabrikanten fors in ontwikkeling en verbetering van dit type fiets. Op vrijdag 17 maart wordt de Fiets van het Jaar bekend gemaakt bij de opening van de Fietsrai. Onder de 6 genomineerde fietsen zijn 2 elektrische fietsen. ----------------------


Ingezonden persbericht