Radboud Universiteit Nijmegen


Ton Mooij benoemd tot bijzonder hoogleraar Onderwijstechnologie OU

Het College van Bestuur van de Open Universiteit Nederland heeft met ingang van 1 mei 2006 dr. Ton Mooij benoemd tot hoogleraar bij het Onderwijstechnologisch expertisecentrum. Hij bekleedt de nieuwe bijzondere leerstoel `Onderwijstechnologie, in het bijzonder met betrekking tot de invloed van leertaken op leren in primair en secundair onderwijs'. Deze leerstoel wordt beschikbaar gesteld door ITS, het onderzoeksinstituut van de Radboud Universiteit Nijmegen.

Dr. Ton Mooij (1948) studeerde psychologie aan de Vrije Universiteit te Amsterdam en promoveerde in 1987 aan de Katholieke Universiteit te Nijmegen op het proefschrift `Interactional multilevel investigation into pupil behaviour, achievement, competence, and orientation in educational situations'. Hij is auteur van het boek `Schoolproblemen van hoogbegaafde kinderen: richtlijnen voor passend onderwijs' (Uitgeverij Coutinho)', waarvoor hij in 1991 de `Wolters Kluwer Prijs' ontving. In 1998 was Ton Mooij medeoprichter van het internationale onderzoeksnetwerk `ICT in education and training' van de `European Educational Research Association' (EERA). Sindsdien is hij tevens voorzitter van dit ICT-netwerk.

Mooij is senior-onderzoeker, ontwikkelaar en adviseur bij het ITS, het onderzoeksinstituut van de Radboud Universiteit Nijmegen. Onder andere ontwerpt en beproeft hij informatietechnologie (webgebaseerde software) ter optimalisering van sociale en cognitieve leerprocessen in het basis- en voortgezet onderwijs. Daarbij hebben ook de didactische en organisatorische voorwaarden in en rond school zijn aandacht. Hij richt zich vooral op optimalisering van leer- en onderwijsprocessen en de effecten daarvan op leerlingen en leerkrachten of docenten. Daarnaast is hij bijvoorbeeld projectleider van de landelijke monitor naar veiligheid bij leerlingen, docenten en schoolleiding in het voortgezet (speciaal) onderwijs.

De instelling van de leerstoel Onderwijstechnologie is onderdeel van een streven naar nauwere samenwerking tussen ITS en OTEC. De ontwikkelingen binnen het ITS sluiten goed aan bij het onderzoeksprogramma van OTEC. Beide organisaties richten zich op het ontwerpen en beproeven van open leertaken in een multiniveau leeromgeving waarbij - voor zover nodig - ondersteuning via ICT wordt geboden aan lerenden. Beide instellingen leggen daarbij expliciet de nadruk op de wisselwerking tussen theorie en praktijk.

Over ITS

Het ITS is een onafhankelijk instituut, verbonden aan de Radboud Universiteit Nijmegen, gespecialiseerd in sociaal-wetenschappelijk onderzoek, beleidsadvies, bedrijfsonderzoek en kennisoverdracht. Het instituut heeft jarenlange onderzoekservaring in onderwijs, zorg, arbeid, mobiliteit en sociale zekerheid. Daarnaast heeft ITS een eigen afdeling dataverwerking en datamanagement. Voor het onderzoek wordt gebruik gemaakt van de modernste methoden.

Over OTEC

Het Onderwijstechnologisch expertisecentrum van de Open Universiteit Nederland is een erkend expert op het gebied van innovatief en competentiegericht hoger onderwijs. Het OTEC verricht onderzoek en ontwikkelt onderwijstechnologieën en standaarden om dit type onderwijs technisch te ondersteunen. Daarnaast implementeert OTEC de ontwikkelde kennis en technologieën in concrete onderwijsproducten voor de Open Universiteit en voor andere instellingen en biedt het OTEC de masteropleiding Actief leren aan.

(persbericht Open Universiteit Nederland - ITS)