RTL Group

Ebita RTL Nederland stijgt met 17,9% naar 46 miljoen euro Beste resultaat in 16 jaar, nieuwe media leveren belangrijke bijdrage aan winstgroei

De EBITA van RTL Nederland is in 2005 wederom opvallend verbeterd met een sterke stijging van 17,9% naar 46 miljoen ( 39 miljoen in 2004). De totale omzet uit alle bedrijfsactiviteiten steeg met 5,9% naar 358 miljoen ( 338 miljoen in 2004). RTL Nederland sluit 2005 af als beste jaar ooit, ondanks een vernieuwd en uitgebreid concurrentieveld. Niet alleen de aanhoudend sterke positie op de televisiemarkt en de bovengemiddeld gestegen advertentie-inkomsten droegen bij aan dit uitstekende resultaat, ook strikte kostenbeheersing en de omzet uit nieuwe media, waaronder de interactieve diensten waren bepalende factoren. RTL Nederland heeft, ondanks het sterk veranderde medialandschap, zowel de consument als de adverteerder in 2005 blijvend aan zich weten te binden.

De omzet uit de televisie activiteiten van RTL Nederland steeg met 4,2% naar 345 miljoen (2004: 331 miljoen). De omzet uit nieuwe media binnen het televisiesegment groeide met 8,7% naar 11,2 miljoen. De bijdrage van dit onderdeel aan de EBITA nam ook aanzienlijk toe met 23,2% tot een bedrag van 5,1 miljoen ( 4,1 miljoen in 2004). De EBITA uit de televisieactiviteiten bedroeg 54 miljoen ( 54 miljoen in 2004). De gezamenlijke televisiezenders van RTL Nederland (RTL 4, RTL 5 en RTL 7) hebben in 2005 de concurrentie ver achter zich gelaten in de primaire doelgroepen 20-49 jaar (28,8%) en boodschappers 20-49 jaar (30,1%). De verliezen van radio daalden sterk in 2005, van 15 miljoen naar 8 miljoen. RTL Nederland heeft inmiddels het verlieslijdende radiostation Yorin FM verkocht (in 2006) en focust zich in het komende jaar op het succesvolle RTL FM dat met beperkte kosten de snelste klimmer is in de top 10 zenders van 2005.

Fons van Westerloo, CEO van RTL Nederland, verklaart de uitstekende prestatie als volgt: In 2004 hadden we een recordjaar. Dat dit resultaat in 2005 wederom is overtroffen, is tekenend voor de kracht van onze organisatie. We hebben geprofiteerd van de veranderingen in het medialandschap door snel en alert te reageren met o.a. de strategische herstructurering van onze zenders en de succesvolle lancering van de family of stations. We hebben het marktleiderschap gehandhaafd en ondanks de toegenomen concurrentie hebben de kijkers weer massaal gekozen voor RTL. De adverteerders volgden de grote aantallen consumenten die wij in alle commercieel belangrijke doelgroepen leveren en dat zien we terug in de sterk toegenomen advertentie-inkomsten. We zullen dit jaar dan ook vanuit onze eigen kracht actief blijven om de trend van de afgelopen twee jaar in 2006 voort te zetten. Wij gaan ervan uit dat alle bedrijfsonderdelen dit jaar een positieve bijdrage zullen leveren aan het resultaat, dat in de komende jaren sterk positief beïnvloed zal worden door extra inkomsten uit nieuwe media en nieuwe distributievormen. RTL profileert zich steeds beter als de stabiele factor die snel en selectief kan inspelen op een veranderend medialandschap.

' EBITA vertegenwoordigt het resultaat vóór rente en belastingen en is exclusief afschrijvingen en bijzondere waardeverminderingen van betaalde goodwill en aanpassingen naar reële waarde van acquisities. Tevens maken resultaten uit verkoop van dochtermaatschappijen, joint ventures en deelnemingen geen onderdeel uit van EBITA.


---

------------------
Noot aan de redactie: voor meer informatie kunt u contact opnemen met Kim Koppenol, persdienst RTL Nederland via tel. 035-6718597

© 2006 RTL Nederland / IP